Przeczytaj bezpłatny numer czasopisma,

które pomaga nauczycielom wf
w codziennej pracy

Przygotowanie motoryczne dzieci

​Kształtowanie siły mięśniowej dzieci w wieku szkolnym

Niniejszy artykuł jest kontynuacją tematyki poruszanej w poprzednim wydaniu pt. „Przygotowanie motoryczne dzieci. Trening sensomotoryczny dzieci w wieku szkolnym”. Obydwa artykuły poruszają niezwykle ważną tematykę aktywności ruchowej najmłodszych. Odpowiednio dobrana aktywność fizyczna jest fundamentem dla prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego jak i psychicznego. Dobrze rozbudowany aparat ruchowy pozwala nie tylko na zbilansowany rozwój, ale także na osiągnięcie lepszych rezultatów przy ewentualnej karierze sportowej. Zajęcia z młodzieżą są specyficzną formą aktywności, gdzie szczególną uwagę należy zwrócić na ich atrakcyjność. Proponowane przez nas ćwiczenia powinny stanowić jedynie inspirację do kreowania własnych programów zajęć oraz wykorzystania sprzętu. 

Przyrost siły mięśniowej oraz stabilizację poszczególnych stawów i kręgosłupa osiągnąć możemy przy zastosowaniu małych przyborów terapeutycznych, a niekoniecznie wielkich stacji treningowych zajmujących sporo miejsca oraz znacząco obciążających poszczególne stawy. Dobór odpowiednich przyborów, intensywność i zakres ćwiczeń, tempo ich wykonania zależą od programu ustalonego przez prowadzącego zajęcia.

Właściwie dobrany do wieku i możliwości rodzaj treningu wywołuje w efekcie (głównie w strukturach, na które działamy) specyficzny mechanizm adaptacyjny oraz koordynację mięśniową. W ćwiczeniach mających na celu przyrost siły mięśniowej ważnym jest uwzględnienie wytrzymałości (submaksymalnej intensywności wykonywania zadań w dłuższym okresie). Istotnym parametrem treningowym jest zakres obciążenia definiujący się w określeniu ilości powtórzeń w poszczególnych seriach. 12–15 powtórzeń przy 60% maksymalnego obciążenia organizmu powoduje w pierwszej kolejności regularny przyrost mię- śniowy manifestujący się zwiększeniem ich objętości. Natomiast 15–30 powtórzeń przy 40% obciążeniu przyczynia się do polepszenia wytrzymałości. Obok intensywności ważnym jest określenie czasu obciążenia. Wszystkie te parametry mają wpływ na poprawę reakcji nerwowo-mię- śniowych.

Przybory terapeutyczno-treningowe Thera-Band® stanowią podstawę wyposażenia każdej sali gimnastycznej. Sprzęt ten nie tylko uatrakcyjnia przeprowadzenie zajęć, ale również ułatwia pracę trenerowi/ wychowawcy. Forma, wielofunkcyjność i kolorystyka proponowanych do wykorzystania podczas zajęć przyborów powodują zwiększenie motywacji do ćwiczeń, a także pozwalają na lepszą kontrolę postępów. Szeroka gama długości oraz oporów-kolorów (beżowa, żółta, czerwona, zielona, niebieska, czarna, srebrna, złota) pozwala na indywidualny dobór obciążenia dla każdego ćwiczącego.

Tylko oryginalne taśmy Thera-Band® zapewniają uzyskanie wymiernych efektów terapii. Stawiają one progresywny, prawie liniowy opór. Przedstawia to poniższa tabela.

Ćwiczenia z taśmami Thera-Band® to bardzo efektywna metoda wpływająca na:

  • Polepszenie sprawności ogólnej
  • Poprawę koncentracji
  • Zapewnienie symetrycznego rozwoju mięśni posturalnych dziecka
  • Orientację ruchowo-przestrzenną
  • Redukcję nadwagi
  • Polepszenie reakcji równoważnych
  • Poprawę koordynacji
  • Polepszenie ogólnego samopoczucia
  • Stabilizację poszczególnych stawów
  • Odciążenie i stabilizację kręgosłupa
  • Zredukowanie poziomu stresu

Taśmy Thera-Band®, produkowane z czystego lateksu, posiadają szczególne właściwości oporowe. Charakteryzują się one w miarę rozciągania liniowym przyrostem oporu. Regularny, a zarazem prosty trening, z Thera-Band® pociąga za sobą wymierne efekty. Produkty Thera-Band® znajdują także pełną akceptację podczas ćwiczeń ze względu na ich wielostronną możliwość wykorzystania. Małe, przenośne przybory często zalecane są nie tylko podczas zajęć, ale także w warunkach domowych. Taśmy Thera-Band® przyczyniają się do poprawy siły mięśniowej już po krótkim czasie ich używania. Dają nam możliwość działania na każdą partię mięśniową.

Podczas ćwiczeń zwracamy bardzo dużą uwagę na postawę, pozycję wyjściową oraz na to, czy ćwiczący wykonuje zadanie według ustalonych wzorców ruchowych. Inne wartości oporowe dobierzemy dla osób starszych i dzieci, inne natomiast dla osób o wyższym stopniu wytrenowania.

Przybory te często stosowane w korekcji wad postawy oraz ćwiczeniach z najmłodszymi przyczyniają się również do uatrakcyjnienia zajęć. Dzięki swej unikalnej formie często wykorzystywane są podczas metod zabawowych.

Wskazówki:

  • Program ćwiczeń dobieramy z uwzględnieniem ustalonego celu terapeutycznego lub treningowego
  • Zaczynamy od najprostszych ćwiczeń, stopniowo zwiększając stopień ich trudności
  • Plan zajęć nie powinien zawierać więcej niż 4–6 specyficznych ćwiczeń
  • Ćwiczymy na początku większe grupy mięśniowe, przez co osiągamy ogólny efekt rozgrzewki
  • Zakres i tempo wykonywania ćwiczeń powinny być zoptymalizowane.
  • Jakość stawiamy nad ilością
  • Zwracamy uwagę na regularność treningu

PIŁKI THERA-BAND® DO GIMNASTYKI FUNKCJONALNEJ I KOREKCYJNEJ

Wykorzystywane są w każdej grupie wiekowej – nie tylko do korekcji wad postawy, ale także wzmocnienia mięśni grzbietu, rozluźnienia, zwiększenia ruchomości w stawach, polepszenia koordynacji, a także w treningu ogólnorozwojowym.

Zalety piłki Thera-Band® do gimnastyki funkcjonalnej:

  • Wytrzymałe na duże obciążenia – do 453 kg
  • Ekonomiczne – tania alternatywa dla konwencjonalnych przyborów treningowych
  • Różne wielkości oznaczone kolorami /w celu dopasowania do wzrostu ćwiczącego

 

PODSTAWY TERAPII TRENINGOWEJ Z TAŚMAMI THERA-BAND®

Ćwiczenia z taśmami i piłkami Thera-Band® są prostą i niezawodną metodą stosowaną w wielu formach zajęć ruchowych. Mogą z nimi ćwiczyć zarówno początkujący, jak i zaawansowani. Ćwiczenia są urozmaicone i mogą stanowić część ukierunkowanego programu treningowego. Koncept Thera Band® jest też formą treningową wykorzystującą reakcje reflektoryczne i wpływy zewnętrzne na aparat ruchu. W celu wyrobienia reakcji nerwowo-mięśniowych stosowany jest specjalny rodzaj treningu np. z piłkami Thera-Band®. Niezbędnym staje się tu wyćwiczenie koordynacji, reakcji, różnicowania oraz równowagi.

 

USTALENIE CELÓW W TERAPEUTYCZNYM KONCEPCIE TRENINGOWYM THERA BAND®

Najczęściej głównym celem treningu jest praca tak zwanych otwartych lub zamkniętych łańcuchów mięśniowych, a nie tylko wybiórcze napię- cie poszczególnych mięśni. Wzajemnie oddziaływają tu  na  siebie: siła, gibkość, wytrzymałość oraz możliwości koordynacyjne. Z tego względu podczas jednego ćwiczenia możemy osiągnąć wiele celów treningowych. Jest to możliwe do osiągnięcia właśnie w  ćwiczeniach z taśmą Thera-Band®.

Największą uwagę zwracamy na:

  • Natężenie obciążenia odpowiada ona mocy w ciągu całego czasu wysiłku lub jednostkowego bodźca. W zakresie treningu siłowego intensywność obciążenia zależna jest także od ilości powtórzeń w serii. W treningu wytrzymałościowym natężenie obciążenia zdefiniowane jest w formie: frekwencji ruchów, prędkości ich wykonywania.
  • Czas obciążenia odpowiada on okresowi jednego bodźca lub też całej serii. Czas obciążenia i jego intensywność są ze sobą stale zwią- zane i należą do ścisłych komponentów jakościowych treningu.
  • Ilość powtórzeń w serii. Długość trwania przerw pomiędzy poszczególnymi powtórzeniami uzależnione są od intensywności danego ćwiczenia. Pełna przerwa daje możliwość odpoczynku energetycznego i powrót do poziomu początkowego. Niewykorzystanie przerw doprowadza do szybkiego zmęczenia w czasie treningu.
  • Zakres obciążenia definiuje całość bodźców obciążeniowych.
  • Ilość powtórzeń treningowych odpowiada ilości jednostek treningowych w tygodniu. 

W miarę postępów – przyrostu siły mięśniowej – staramy się łagodnie zwiększać obciążenia, wykonując ćwiczenia z taśmą o większym oporze. Fazę tą rozpoznajemy po tym, iż do zmęczenia mięśnia dochodzi np. nie po 8–10, ale dopiero po 15–20 powtórzeniu tego samego ćwiczenia. Nazbyt wczesne przejście do  użycia mocniejszych taśm może doprowadzić do szybkiego zmęczenia mięśni, co powoduje szybkie zniechęcenie ćwiczącego oraz spadek jego motywacji.

Główne zasady podczas wykonywania ćwiczeń

  • Nigdy nie zapominamy o odpowiedniej rozgrzewce!
  • Stopniowo zwiększamy zakres i obciążenia podczas treningu.
  • Zwiększamy obciążenie, nie przeciążając organizmu.
  • Dążymy do regularnego, codziennego treningu.
  • Unikamy gwałtownych ruchów! Ćwiczenia przeprowadzamy płynnie w stałym tempie.
  • W czasie ćwiczeń oddychamy spokojnie i równomiernie, unikając wstrzymywania oddechu!
  • Taśmę chwytamy i mocujemy lub wiążemy w taki sposób, aby nie wysunęła się podczas ćwiczeń. Wykorzystujemy szerokość taśmy Thera-Band®, aby nie dochodziło do ucisku i ograniczenia dopływu krwi.
  • Opór taśmy dobieramy tak, aby początkujący mogli bez problemu wykonać ćwiczenie: 8–12, a zaawansowani 12–16 razy.
  • Gdy poziom ten już zostanie osiągnięty, rozpoczynamy trening z taśmą Thera-Band® o większym oporze.
  • Pamiętamy o pauzach pomiędzy ćwiczeniami.
  • Po ćwiczeniach nie zapominamy o rozciągnięciu i rozluźnieniu mię- śni.
  • Ćwiczenia wykonujemy starannie, zważając na prawidłową postawę oraz inne podane uwagi techniczne. 

 

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ THERA-BAND® ACADEMY

 
Józef Spałek
 
Już wkrótce dalsze artykuły na temat najnowszych trendów w przygotowaniu motorycznym dzieci i młodzieży.
Więcej informacji oraz terminy szkoleń na stronie www.tb-polska.pl lub pod numerem telefonu 32/382 06 90
 
 
Ten serwis używa plików cookies zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza jej akceptację.