Dołącz do czytelników
Brak wyników

Artykuł sponsorowany

12 września 2018

Racjonalne żywienie bez marnowania

0 43

Jeśli czasem się zastanawiasz, czy warto rozmawiać z siedmio- czy dziesięciolatkami o racjonalnym odżywianiu lub problemie marnowania żywności, to oczywiście odpowiedź brzmi „zdecydowanie tak”. Natomiast pewnie pojawi ci się kolejne pytanie, czyli jak to zrobić, by zaciekawić tym tematem dzieci? Tu przychodzimy z pomocą. W ramach bezpłatnego programu edukacyjnego „Od uprawy do potrawy” możesz skorzystać z kilku opcji. Poniżej przedstawiamy jedną z inspiracji: jest to scenariusz lekcji przygotowany na potrzeby programu przez Federację Polskich Banków Żywności. Więcej scenariuszy lekcji oraz pozostałe aktywności w ramach programu znajdziesz na www.oduprawydopotrawy.pl

Temat lekcji: Droga do niemarnowania żywności – ścieżka edukacyjna

Czas trwania: 45 minut (1 zajęcia lekcyjne)

Grupa: Szkoła Podstawowa, klasy 0-4

Zadania szczegółowe:

  • Uczniowie poznają problem marnowania żywności oraz konsekwencje marnowania
  • Uczniowie zapoznają się z paradoksem marnowania żywności i głodu na świecie
  • Uczniowie poznają sposoby na niemarnowanie żywności
  • Uczniowie dowiedzą się, jak wykorzystać wiedzę o niemarnowaniu jedzenia we własnym domu

Gotowi? Zaczynamy…

Przygotuj 4 stacje edukacyjne w klasie. Starszych uczniów możesz podzielić na 4 drużyny, aby przy każdej stacji równolegle pracowała mniejsza ilość dzieci. W celu zagrania w pełną wersję gry edukacyjnej, pobierz rozszerzony scenariusz i materiały do druku ze strony www.oduprawydopotrawy.pl.

Stacja I: Odważ się nie marnować jedzenia

Pomysł na aktywizację: Przygotuj wagę i poproś dzieci o zważenie swoich plecaków. Najdokładniejszy wynik uzyskają, jeśli staną na wagę razem z plecakiem, a potem bez plecaka i obliczą różnicę. Zsumowanie wagi wszystkich plecaków w klasie pozwoli uczniom lepiej wyobrazić sobie skalę marnowanego jedzenia.

Na koniec możesz powiedzieć: 52 kg rocznie wyrzucanej żywności tylko przez jednego człowieka, to tak, jakby każdy z nas wyrzucił 10 plecaków pełnych jedzenia. To bardzo dużo. Żywności jest tyle, że wystarczyłoby jej dla każdego na świecie. Ale tak nie jest. Ludzie głodują w Polsce i różnych zakątkach świata. Nie stać ich na zakup potrzebnej ilości jedzenia. Głodna osoba, która wciąż nie dojada, staje się słaba, zmęczona, ma gorszą koncentrację, przez co np. gorzej się uczy

Stacja II: Sposoby na niemarnowanie

Pomysł na aktywizację: Wymyśl historię „Pana Niezorganizowanego”, będącego zaprzeczeniem poniższych 5 zasad niemarnowania. Przeczytaj dzieciom jej tekst i poproś o znalezienie 5 błędów, które popełnił bohater opowiadania.

Na koniec możesz powiedzieć: Aby nie marnować jedzenia w waszych domach, należy przestrzegać kilku prostych zasad:

  • Możecie robić listę zakupów. Dzięki niej kupimy tylko potrzebne produkty. Możecie pomóc w tym rodzicom. Wystarczy kartka, długopis. Następnie wspólnie z rodzicami sprawdźcie co znajduje się na półkach w lodówce i szafkach kuchennych oraz zaplanujcie z całą rodziną, jakie potrawy będziecie chcieli przygotować.
  • Gdy spacerujecie z rodzicami po sklepie, często widzicie promocje, np. zapłać za jeden i weź i dwa produkty. Takie okazję są dobre, pod warunkiem, że macie pomysł na wykorzystanie zakupów. Jeśli nie, nadmiar zakupionej żywności po prostu się zmarnuje.
  • Możecie pomóc rodzicom przy rozpakowywaniu zakupów. Pamiętajcie, że produkty spożywcze muszą być prawidłowo przechowywane. Wówczas zachowają trwałość na dłużej. Wskazówki dotyczące przechowywania produktów znajdują się na opakowaniu produktów spożywczych.
  • Pamiętajcie również, by sprawdzać terminy przydatności do spożycia zarówno w sklepie, jak i w domu. Gdy zbliża się koniec terminu, możecie nakleić karteczkę z napisem „Zjedz mnie teraz”.
  • Planujcie porcje. Róbcie tylko tyle jedzenia, ile jesteście w stanie zjeść sami lub wspólnie z członkami rodziny.

Stacja III: Ziemia chce być eko!

Pomysł na aktywizację: Poproś dzieci o narysowanie 2 plakatów – czystej i zanieczyszczonej ziemi. Omówcie zachowania, które sprzyjają dbaniu o planetę, a które jej szkodzą.

Na koniec możesz powiedzieć: Żywność na śmietniku wytwarza duże ilości gazów, które trafiają do naszej atmosfery i powodują, że dziura ozonowa powiększa się. Wiecie co to jest dziura ozonowa? Miedzy słońcem a ziemią istnieje atmosfera, czyli warstwa, która chroni nas przed szkodliwymi promieniami słońca. Im bardziej zanieczyszczamy ziemię, tym większa robi się w atmosferze dziura, która oddziałuje nie tylko na nas ludzi, ale na całą ziemię. Np. topią się lodowce na Biegunie Północnym.

Stacja IV: Co kryje się na opakowaniu?

Pomysł na aktywizację: Wypisz na tablicy w 2 kolumnach tekst wskazany poniżej w kolejności losowej. Poproś dzieci, aby połączyły linią produkty z odpowiednim hasłem.

Na opakowaniu znajduje się data przydatności
Jogurt jest produktem nietrwałym
Kasze mają długą trwałość
Czekolada jest dobra nawet po upływie ważności
Mięso można zamrażać
Wędlinę zjeść przed upływem terminu ważności na opakowaniu

Na koniec możesz powiedzieć:

  • Produkty spożywcze dzielą się na takie, które szybko tracą trwałość i na takie, które po przekroczeniu daty jeszcze długo są dobre do spożycia. Produkty mają różne oznaczenie dat przydatności (możesz przygotować na lekcję dwa produkty, np. jogurt, kaszę).
  • Jogurt, wędlina mają oznakowaną datę „należy spożyć do”. Jest to termin, po upływie którego środek spożywczy traci swoją przydatność do spożycia i może być niebezpieczny dla zdrowia. Należy bezwzględnie pilnować, by produkt tak oznakowany był spożyty przed upływem daty.
  • Tak zwane suche produkty – kasze, ryż, makaron, czekolada, herbata mogą być spożywane po upływie terminu ważności. Oznakowane są: „najlepiej spożyć przed…”. Jest to data minimalnej trwałości, do której prawidłowo przechowywany środek spożywczy zachowuje swoje właściwości.

Co oprócz scenariuszy lekcji?

Jeśli chcesz pokazywać swoim uczniom zasady racjonalnego żywienia, wyposażając ich w praktyczne umiejętności, to zabierz ich na wycieczkę edukacyjną „Ekspedycja smaków”. To gra terenowa, która odbywa się w 50 sklepach Tesco w całej Polsce, pełna zabaw i łamigłówek, pozwalająca nauczyć się m.in. czytania etykiet, odkodowywania jajka czy piramidy żywieniowej. Na końcu ekspedycji czeka je zdrowy deser, który sami mogą przygotować, książeczki edukacyjne, a dla Ciebie boks ze scenariuszami lekcji i materiałami do ich wykonania. Jeśli jednak wolisz działania w swojej szkole, załóż Klub Niemarnowania Żywności. Dostarczymy Ci pomysły na ciekawe zajęcia z dziećmi, a dla pierwszych 100 założonych klubów przygotowaliśmy edukacyjną grę planszową. Udział w programie jest bezpłatny.

 

Spiesz się! Zapisy na wycieczki i kluby są już dostępne na stronie programu http://www.oduprawydopotrawy.pl/

Przypisy