Praca ze stopą, czyli jak zapobiegać i leczyć płaskostopie u dzieci i młodzieży

Wady postawy a lekcja WF

Stopa okazuje się obecnie jednym z najważniejszych sensorów ciała. Dostarcza informacji eksteroreceptywnych pochodzących ze skóry, ale także proprioceptywnych (z mięśni, czy stawów) dla całego układu nerwowego. Problemy w obrębie stopy mało aktywnej, jej deformacji czy asymetrii w młodym wieku będą rzutować na adaptację całego systemu posturalnego.

Samo zmienne obciążenie względem poszczególnych kończyn wpłynie na pracę w całych łańcuchach mięśniowych, nierównomiernie aktywując płat czołowy. Za taką nierównowagą pójdą biodra, barki, kręgosłup i może dojść do powstania wad postawy. Dlatego tak ważne jest, aby jak najwcześniej zająć się prewencją powstawania płaskostopia i aktywowaniem mięśni w treningu. 

Pracą u podstaw wad postawy staje się odpowiednie bodźcowanie stopy. Z punktu widzenia anatomii ludzka stopa posiada ponad 100 mięśni, wyróżniamy mięśnie wewnętrzne, które współtworzą łuki i stawy naszej stopy. Mięśnie wokół kostki – w stopie i w dolnej części nogi – są głównym źródłem stabilności i siły w obrębie tego stawu.

Wyróżniamy następujące łuki w stopie: 

POLECAMY

  • Łuk podłużny przyśrodkowy (dynamiczny) przebiega od guza piętowego, poprzez kość łódkowatą, aż do głowy pierwszej kości śródstopia. Szczyt łuku powinna stanowić kość łódkowata, która w warunkach prawidło-
  • wych jest oddalona od podłoża około 2,5 cm.
  • Łuk podłużny boczny (statyczny) łączy guz piętowy z głową piątej kości śródstopia. Szczyt łuku jest oddalony od po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy