Rozwój cywilizacji w XX i XXI wieku doprowadził do mechanizacji wielu dziedzin życia, a nowe technologie coraz częściej zastępują dotychczasową pracę mięśni. Takie działania wpływają na ograniczenie zarówno zawodowej, jak i osobistej aktywności ruchowej człowieka. Utrzymujący się przez dłuższy czas nadmiar dostarczanych kalorii i brak ruchu stanowią pierwszy duży krok do powstania nadwagi zmieniającej się często w otyłość. Występująca już w wieku dziecięcym niesie ze sobą szereg zagrożeń dla zdrowia i prawidłowego rozwoju.
Dział: Stop otyłości
Jednym z podstawowych celów wychowania fizycznego jest prowadzenie praktycznych działań profilaktycznych przeciw chorobom cywilizacyjnym XXI w., których skutkiem są m.in. nadwaga i otyłość. Najczęściej odbywają się one podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych, czasem też tematycznych akcji szkolnych. Biorąc pod uwagę obniżające się w ostatnich latach zainteresowanie aktywnością ruchową ze strony najmłodszego pokolenia, nauczyciel wychowania fizycznego powinien mieć na uwadze realizację programu w formie zajęć czynnych, aktywizujących wszystkich uczniów (m.in. poprzez stosowanie szerokiego wachlarza ćwiczeń ogólnorozwojowych, czy gier/zabaw masowych). Nie bez znaczenia jest również intensywność oraz obszar organizmu zaangażowany podczas wysiłku.
Nadwaga i otyłość od wielu już lat stanowi poważny zdrowotny problem dla wielu krajów Europy, w tym również dla Polski. Skala tego zjawiska na przestrzeni ostatnich 50 lat stale i niebezpiecznie wzrasta. Zmiany w sposobie odżywiania i stylu życia doprowadziły do sytuacji, w której niepokojąco szybko powiększa się masa ciała w coraz młodszych grupach wiekowych i dotyczy ona coraz większej liczby osób. Obecnie w Polsce odsetek dzieci z nadmiarem zbędnych kilogramów sięga 18–20%, co ma swoje negatywne skutki w pogarszającym się ich stanie zdrowia oraz psychiki. Postawmy zatem na profilaktykę!