Dołącz do czytelników
Brak wyników

Stop otyłości

19 listopada 2019

NR 41 (Styczeń 2019)

Stop otyłości – wychowanie fizyczne w walce z nadwagą dzieci i młodzieży

0 1105

Jednym z podstawowych celów wychowania fizycznego jest prowadzenie praktycznych działań profilaktycznych przeciw chorobom cywilizacyjnym XXI w., których skutkiem są m.in. nadwaga i otyłość. Najczęściej odbywają się one podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych, czasem też tematycznych akcji szkolnych. Biorąc pod uwagę obniżające się w ostatnich latach zainteresowanie aktywnością ruchową ze strony najmłodszego pokolenia, nauczyciel wychowania fizycznego powinien mieć na uwadze realizację programu w formie zajęć czynnych, aktywizujących wszystkich uczniów (m.in. poprzez stosowanie szerokiego wachlarza ćwiczeń ogólnorozwojowych, czy gier/zabaw masowych). Nie bez znaczenia jest również intensywność oraz obszar organizmu zaangażowany podczas wysiłku.

Dążąc do uzyskania jak największej skuteczności w walce z nadwagą/otyłością wśród dzieci i młodzieży należy pamiętać o połączeniu ukierunkowanej (na obniżenie masy ciała) aktywności z właściwą dietą. W przypadku lekcji wychowania fizycznego czy innych zajęć ruchowych, może to być dodatkowa akcja informacyjna realizowana konsekwentnie i systematycznie przez nauczyciela w formie ćwiczeń, zabaw czy gier edukacyjno-zdrowotnych, zawierających elementy prawidłowego odżywiania. Praktyczne sygnalizowanie problemu wśród uczniów może przyczynić się do zmiany ich dotychczasowego stylu życia na bardziej zdrową i aktywną wersję.

W 2015 r. eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia przedstawili nowy model „Piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”, w której u podstawy tradycyjnej piramidy żywienia znalazła się aktywność fizyczna i codzienna kontrola masy ciała [2]. Okazuje się bowiem, że ruchu, ćwiczeń i wysiłku fizycznego nie można niczym zastąpić. Nowa piramida zdrowia powinna stanowić główne wskazanie do sposobu funkcjonowania w codziennym życiu każdego ucznia. Aktywność ruchowa oraz wiedza o zdrowym żywieniu dostosowane do wieku pozwolą uświadomić niebezpieczeństwo tkwiące w codziennej bierności czy spożywaniu nadmiernej ilości często wysoko kalorycznych posiłków.

Aktywność i zdrowe odżywianie – ściśle ze sobą powiązane – przyniosą najlepsze efekty zdrowotne oraz sprawnościowe. Uczniowie wykorzystując wiedzę na temat własnych posiłków i ich składników przy pomocy nauczyciela wychowania fizycznego, mogą samodzielnie przygotować „praktyczne” narzędzia. Zostaną one zastosowane podczas planowania i realizacji dowolnej lekcji rekreacyjno-sportowej. Przykłady podano poniżej w formie tabel „lekkiej” bądź „ciężkiej” aktyw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy