Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Wywiad

17 września 2020

NR 44 (Wrzesień 2020)

WF po skandynawsku
rozmowa z Michałem Młócińskim

56

Jak to się stało, że pracujesz jako nauczyciel WF w Szwecji? 

POLECAMY

Pierwszy raz do Szwecji pojechałem w okresie wakacyjnym w roku 2004, kiedy Polska weszła do Unii Europejskiej. Wybrałem trochę inny kierunek niż większość moich znajomych, którzy próbowali swoich sił na wyspach. Zdawałem sobie sprawę, że w Szwecji doskonale sobie poradzę, znając język angielski. Pierwszy wyjazd, mimo że turystyczny i tak przedłużył się z tygodnia do kilku. Perspektywa pozostania w Szwecji w celu zarobkowym była kusząca, mimo wszystko wróciłem do Polski, aby dokończyć ostatni rok studiów. Już dwa dni po obronie pracy magisterskiej siedziałem ponownie na promie do Szwecji. Jako świeżo upieczony nauczyciel zapisałem się do szkoły językowej, gdzie otrzymałem pomoc w tłumaczeniu dyplomu i organizacji praktyk jako nauczyciel WF. Praca w zawodzie była moim celem numer jeden. Podczas odbywania praktyk poznałem jednego z dyrektorów, który w 2006 zatrudnił mnie na etacie w szkole, w której pracuję do dnia dzisiejszego. 

Jeśli miałeś okazję pracować również w Polsce, jakie są największe różnice między naszym krajem a Szwecją? 

Nigdy nie miałem okazji pracować w szkole jako nauczyciel WF. Po 10 latach spędzonych w szwedzkiej szkole zgłosiłem się do programu, dzięki któremu miałem okazję podpatrzeć pracę nauczycieli WF w Polsce przez tydzień. Wybrałem rodzinne miasto Malbork. Było to niewątpliwie ciekawe doświadczenie, natomiast okres jednego tygodnia to zdecydowanie za krótko, żeby mieć pełen obraz nauczania WF w Polsce. Różnic jest wiele, jedną z pierwszych, którą zauważyłem to sposób zwracania się do nauczycieli – w Szwecji wszyscy zwracają się do siebie po imieniu, nie stosuje się zwrotów pan/pani, magister, profesor itp. 

Czy w Szwecji WF jest oceniany podobnie jak u nas w 6-stopniowej skali? 

W Szwecji uczniowie swoje pierwsze oceny otrzymują w szóstej klasie szkoły podstawowej wraz z zakończeniem semestru jesiennego, czyli przed świętami Bożego Narodzenia. Szkoła podstawowa trwa 9 lat, tak więc oceny uczniowie dostają tylko przez 4 lata jej trwania – od 6 do 9 klasy. Nie ma ocen w skali 1 do 6, tylko system literowy od F do A, gdzie A jest oceną najwyższą. 

Każda taka ocena ma przypisaną wartość punktowa. Za ocenę E w klasie 9 przypisana jest wartość punktową 10, za D – 12,5, C – 15 itd. 

Uczeń, który kończy szkołę podstawową sumuje swoje wszystkie oceny i podlicza punkty – na tej podstawie ma możliwość dostania się do wybranej przez siebie szkoły. 

Jak wygląda awans zawodowy nauczyciela w Szwecji? 

W Szwecji ogólnie nie ma awansów zawodowych nauczyciela, a zatrudnienie w szkole na stałe daje automatycznie prawo do corocznych podwyżek płac. Wysokość takiej najniższej podwyżki jest uregulowana przez związki zawodowe. Kwestią oczywistą natomiast jest możliwość wyższej podwyżki za szczególne osiągnięcia w zawodzie oraz zaangażowanie w pracy. Jest to kwestia indywidualna i powszechnie stosowana również w innych zawodach. Rząd Szwecji kilka lat temu wprowadził specjalny etat nauczyciela, który ma na celu podniesienie atrakcyjności zawodu, jak również zarobków. Przez to nauczyciele z wyjątkowymi kompetencjami i olbrzymią wiedzą, którą chcą się dzielić mogą takowy etat otrzymać. 

Ile godzin wynosi etat i co się na niego składa?

W przypadku zatrudnienia na cały etat, ilość godzin tygodniowo wynosi 45, z czego 35 godzin należy spędzić w miejscu pracy, a pozostałe 10 godzin to kwestia indywidualna i bazuje na zaufaniu pracodawcy do pracownika. Z tych 10 godzin nauczyciel w żaden sposób nie ma obowiązku rozliczania się. Nie ma również zwyczaju pracy w systemie...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy