Po długich zimowych wieczorach i krótkich dniach, często przy pogodzie uniemożliwiającej prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu, wyczekujemy wiosny. Wtedy warunki pogodowe ulegają poprawie i w większym stopniu możemy korzystać z dobrodziejstw prowadzenia lekcji wychowania fizycznego poza salą gimnastyczną. Oto kolejny zestaw ćwiczeń, który pozwoli przeprowadzić atrakcyjne zajęcia wychowania fizycznego.
Dział: Otwarty dostęp
Patrząc na dzisiejsze dzieci, można pokusić się o stwierdzenie, że dzielą się na te, które mają zbyt mało ruchu i te, którym ruchu nigdy za wiele. W obu przypadkach pomocne będzie nauczenie się zażywania aktywności fizycznej we własnym mieszkaniu.
Początkujący adepci mieszanych sztuk walki często zadają sobie pytania dotyczące pierwszych lekcji. W jakim stroju pójść ubranym na trening? Jeśli i Ciebie dotyczy ta kwestia, nie musisz się martwić ani inwestować w drogie stroje do trenowania MMA już na samym początku swojej przygody ze sportem. Przeczytaj ten artykuł, z którego dowiesz się, jaki strój sportowy będzie najbardziej odpowiedni.
Jesień to czas bardzo zmiennej pogody – od dni ciepłych i słonecznych po zimne, wietrzne i deszczowe. Przy sprzyjającej pogodzie warto podejmować aktywności na świeżym powietrzu. Jedną z propozycji mogą być gry i zabawy ruchowe w naturalnym terenie. Będąc w terenie, możemy wykorzystać obecność drzew, większy obszar wolnej przestrzeni czy też ukształtowanie terenu.
Często się zastanawiamy, dlaczego młodzi ludzie rezygnują z udziału w zajęciach wychowania fizycznego. W ostatnim czasie mówi się o nasileniu się tego zjawiska. Krąży wokół niego wiele stereotypowych poglądów. Dlatego warto przyjrzeć mu się szerzej.
Pozyskiwanie środków finansowych na działalność klubów sportowych czy szkolnych drużyn jest koniecznością. Samo pokrycie kosztów wynajmu obiektów sportowych to nie lada wydatek dla budżetu każdego klubu, a zwłaszcza takiego w mniejszych miejscowościach. Dlatego konieczne jest poszukanie różnych źródeł finansowania.
Nowy rok szkolny przyniesie ważną zmianę dla nauczycieli wychowania fizycznego i uczniów. Będzie ona związana z wprowadzeniem testów sprawności fizycznej, które w założeniu ustawodawcy mają umożliwić zebranie danych do tworzenia nowej polityki dotyczącej aktywności fizycznej dzieci i młodzieży.
Przygotowując jakąkolwiek imprezę sportową, dbamy o bardzo wiele spraw natury organizacyjnej. Załatwiamy odpowiednie pomieszczenia i ich wyposażenie, dbamy o sprzęt i sędziów, promujemy wydarzenie wśród sportowców, kibiców i prowadzimy wiele innych działań, które pozwalają sprawnie przeprowadzić wydarzenie. Nie możemy też zapomnieć o aspektach prawnych, a przede wszystkim o regulaminie imprezy sportowej.
Badania pokazują, że coraz większa część społeczeństwa dotknięta jest nadwagą, otyłością, problemami z sercem, krążeniem, cukrzycą. Jednym słowem, choroby cywilizacyjne zbierają coraz większe żniwo. Tym, co powinno zainteresować zwłaszcza rodziców, a także nauczycieli wychowania fizycznego, jest fakt, iż problem ten dotyka coraz większy odsetek dzieci i to coraz młodszych. Nie jest to wyłącznie problem odżywiania, ale także braku aktywności fizycznej. Rozwiązaniem zwracającym nas w dobrym kierunku może być wykorzystanie grywalizacji na lekcjach wychowania fizycznego.
Materace na zajęciach wychowania fizycznego kojarzą się głównie ze sprzętem stojącym pod ścianą i imitującym bramki do gry w piłkę nożną. Rzadko są przez nauczycieli wykorzystywane na lekcjach. Istnieje natomiast wiele ćwiczeń, zabaw i gier, w których można wykorzystać je do bardzo dobrej zabawy, szczególnie wśród najmłodszych dzieci, które uwielbiają spędzać czas „na podłodze”. W poniższym artykule chciałbym przedstawić kilka przykładów stosowania materaców podczas zajęć wychowania fizycznego. Ćwiczenia, zabawy i gry nie są przedstawione w toku lekcyjnym.
Wychowanie fizyczne jest bardzo istotnym elementem w procesie edukacji i wychowania. Pomimo tak ważnego znaczenia, jego rola jest w istotnym stopniu umniejszana, a nauczyciele napotykają na problemy, wobec których nie ma prostych rozwiązań. Pomimo prób systemowych rozwiązań na różnym szczeblu, nie widać pozytywnych aspektów tych działań. Co gorsza, z roku na rok nasilają się negatywne konsekwencje nieprzemyślanych decyzji.
Czas realizacji: 1 godzina lekcyjna
Ćwiczone kompetencje: komunikacja, asertywność
Formy pracy: burza mózgów, pokazy, scenki