Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna , Otwarty dostęp

9 lipca 2019

NR 38 (Lipiec 2019)

Jak czytać etykiety – jak zyskać niezbędną wiedzę w 10 krokach?

0 96

Warto przypominać uczniom o czytaniu etykiet od najmłodszych lat. Poniżej lista gotowych zasad – podaj dalej!

1. Czytanie etykiet punktem wyjścia 

Robiąc zakupy 2–3 razy w tygodniu, coraz częściej można zauważyć innych ludzi pochylonych nad jakimś konkretnym produktem, analizujących jego tylną część, gdyż tam z reguły znajduje się etykieta ze składem danego produktu. W tym miejscu warto sobie zadać pytanie, czy czytanie etykiet ma sens? Odpowiedź jest dość oczywista: jasne że tak, jeżeli tylko chcemy zadbać o nasze zdrowie lub zdrowie naszych dzieci, czytanie etykiet powinno być obecne podczas każdych zakupów spożywczych. 

2. Na początek szok

Jeżeli jesteśmy w tej części populacji, która do tej pory nie sprawdzała etykiet, czeka nas spory szok. Wkładając poszczególne produkty do sklepowego koszyka, zauważymy obecność np. cukru w produktach (ketchup, musztarda), których o to nigdy byśmy nie podejrzewali. Krótka analiza poszczególnych produktów pozwoli nam zakończyć odruchowe i bezmyślne wrzucanie produktów do koszyka. Warto zauważyć, że do analizy składów poszczególnych produktów nie jest wymagana szczegółowa wiedza z zakresu żywienia i dietetyki. Podstawowe i niezbędne dla nas informacje znajdują się na etykiecie produktu. 

3. Skład produktu

Fundamentalną sprawą w przypadku czytania produktu jest kolejność składników. Nie jest ona przypadkowa: producent musi zachować kolejność, podając skład od tego, czego jest najwięcej do tego, czego jest najmniej. Taka wiedza pozwoli nam wyeliminować np. ulubiony jogurt syna, w którym znajduje się znikoma liczba prawdziwych owoców, a na pierwszych miejscach znajdziemy cukier lub jeszcze gorszy syrop glukozowo-fruktozowy. Dlatego najlepszym wyborem będzie jogurt naturalny na bazie mleka zawierający zdrowe kultury bakterii. Jeśli dodamy do niego sezonowe owoce, to wówczas mamy prawdziwy zdrowy jogurt smakowy. Ten pierwszy krok pozwoli nam na eliminację wszystkich produktów, których skład zaczyna się od cukru, syropu itp. Analogicznie możemy postępować w przypadku wędlin, serów, dżemów, pieczywa czy innych wyrobów. Ten pierwszy krok pozwoli nam również wykluczyć rzeczy, które reklamowane są jako zdrowe lub zawierające zdrowe składniki. Po wczytaniu się w etykietę okazuje się, że „zdrowy składnik” występuje w śladowych ilościach. Drugim krokiem jest długość składu, tutaj należy się kierować zasadą: im krótszy skład, tym lepszy produkt. W przypadku zawartości warto zapamiętać, że krótki skład przybliża nas do natury, a długi nas od niej oddala. 

4. Wartość odżywcza produktu

Informacja na produkcie zwykle będzie oparta o mia...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Załóż konto lub zaloguj się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy