Coachingowe zarządzanie zespołem sportowym – podstawy działania oraz jego wpływ na efektywność drużyny

Rozwój zawodowy

Gry zespołowe to jedne z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w wychowaniu fizycznym dzieci i młodzieży. Nie jest to nic dziwnego, gdyż gry zespołowe są współcześnie najbardziej popularnymi dyscyplinami sportowymi na świecie. Swoją popularność zarówno wśród dzieci i młodzieży, jak i dorosłego społeczeństwa, zawdzięczają dynamice i zmienności działań podczas gry, częstym zmianom sytuacji oraz zaskakującym rozwiązaniom i zakończeniom akcji. Sukcesy sportowe osiągane przez graczy powodują, że rośnie zainteresowanie nimi oraz stymulowany jest ich rozwój.

Od wielu lat gry zespołowe stanowią także temat zainteresowania różnego typu badań naukowych. Na sukces w grach zespołowych wpływa wiele różnych elementów, których połączenie, wraz z efektami synergicznymi, pozwala na uzyskanie założonych wyników. Jedną z koncepcji, która często znajduje swoje zastosowanie w przypadku zespołów, jest tzw. coachingowe zarządzanie zespołem sportowym. Profesjonalny coaching definiowany jest przez Panfila (2007) jako: „…układ partnerski, w którym wykwalifikowany coach wspiera jednostkę w rozwoju zawodowym lub prywatnym. Podczas tego procesu jednostki skupiają się na umiejętnościach umożliwiających skuteczne osiągnięcie wyników mających dla nich duże znaczenie osobiste..”. W przypadku coachingu zespołowego coach będzie wspierać zespół w rozwoju zawodowym i prywatnym. Warto więc wyjaśnić, jakie elementy wpływają na tę metodę zarządzania zespołami, warto też poznać, jakie są koncepcje coachingu zespołowego oraz jego poszczególne fazy i czynności.

Należy tu jednak bardzo wyraźnie podkreślić, że aby uczestniczyć w procesach coachingu, należy być do tego odpowiednio przygotowanym. Aby móc uczestniczyć w tym procesie, jego uczestnik musi być świadomy, w pełni ukształtowany, musi umiejętnie i racjonalnie podejmować decyzje, umiejętnie przewidywać i kształtować przyszłość. Oznacza to zatem, że koncepcję coachingowego zarządzania zespołem można KOMPLETNIE zastosować jedynie w zespołach seniorskich. Jednak elementów zarządzania coachingowego można nauczać i wprowadzać je w każdym prowadzonym zespole, w tym właśnie w zespołach młodzieżowych/szkolnych itp. Nauczanie młodych graczy/uczniów elementów coachingu pozwoli im na nabycie odpowiednich umiejętności w przyszłości. Warto też podkreślić, że samo zarządzanie zespołem sportowym – każdą wybraną metodą – w przypadku zespołów młodzieżowych, a tym bardziej szkolnych, nie może być celem samym w sobie. Ma jedynie służyć w indywidualnym rozwoju każdego uczestnika, w tym rozwoju jego poszczególnych dyspozycji do gry. 

POLECAMY

Rola trenera-nauczyciela w zespole sportowym

Trener-nauczyciel w zespole sportowym musi spełniać jednocześnie wiele różnych ról. Jedną z bardzo pożądanych cech w tym zawodzie jest elastyczność, czyli umiejętność dostosowania się do różnych sytuacji. W sporcie profesjonalnym zespół sportowy składa się z wielu osób tworzących sztaby szkoleniowe, gdzie poszczególne osoby pełnią jedną z wyznaczonyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy