Nauka prowadzona online zmusza uczniów do długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Praca odbywa się głównie przy laptopie/tablecie bądź komputerze, a ruch dotyczy ramion, szczególnie dłoni i nadgarstków (posługiwanie się klawiaturą). Miejsce siedzące przy biurku wydaje się być najbardziej prawidłowe, chociaż dzieci są niezwykle pomysłowe i potrafią uczyć się (słuchać, pisać, odpowiadać) na leżąco, siedząco, stojąco czy klęcząc.
Zmiana pozycji następująca regularnie, np. po każdej lekcji, stanowi dobry kierunek przeciwdziałający powstawaniu wad postawy. Natomiast bierna, nieruchoma pozycja wpływa niekorzystnie m.in. na aparat ruchu (powstawanie ograniczeń w ruchomości stawów, przykurczy, skrzywień kręgosłupa) i układu krążenia człowieka. Dlatego warto zmieniać pozycję nawet w niewielkim zakresie.
POLECAMY
Pozycja prawidłowa (ergonomiczna) przy biurku i komputerze |
|
|
Dodatkowe pozycje uczniowskie |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Po kilku lekcjach dziennej nauki w jednej pozycji młody człowiek może odczuwać bóle mięśniowo-stawowe, wynikające zazwyczaj z braku ruchu czy też nieodpowiedniego ułożenia ciała. Aby temu zapobiec, wskazane jest wdrożenie ćwiczeń śródlekcyjnych w każdym dniu domowej edukacji lub realizowanie w ramach wychowania fizycznego intensywnych lekcji usprawniających i wzmacniających układ ruchu (szczególnie mięśni i stawów). Silne mięśnie potrafią dłużej utrzymać sylwetkę w określonej pozycji i odciążyć główne części ciała.
Jeżeli chcesz siedzieć wygodnie na sofie lub w fotelu, aby np. przeczytać lekturę, postaraj się przyjąć pozycję prawidłową:
- zadbaj o podparcie całych pleców,
- pośladki powinny być dosunięte do końca mebla (do samego połączenia siedziska z oparciem),
- korzystnie jest też wyprostować nogi, co zapobiega problemom z krążeniem krwi, a mięśnie nóg będą rozciągnięte (rozwiązanie zastępcze: postawić pod nogi taboret lub pufę),
- przy pozycji ze zgiętymi nogami, kolana powinny znajdować się poniżej linii bioder (lub ostatecznie na jednej linii), co zapobiega uciskowi pachwin i dołów podkolanowych (a również drętwieniu nóg, opuchnięciom podudzi i żylakom).
Aktywność i kompensacja w przerwie śródlekcyjnej – zestaw ćwiczeń z książką
Cel ćwiczeń: zapobieganie powstawaniu wad postawy, korygowanie już istniejących wad, szczególnie w obrębie kręgosłupa, zapobieganie powstawaniu przykurczy i ograniczeń w obrębie układu ruchu, wzmacnianie mięśni posturalnych, ogólne pobudzenie organizmu i wprowadzenie na etap dalszej gotowości lekcyjnej, likwidowanie monotonii zajęć online.

Wykonaj: wznos NN z książką do wysokości bioder – opust NN.
Uwaga: ćwiczenie należy wykonywać powoli, aby książka pozostała na NN do jego ukończenia. Pamiętaj o utrzymaniu wyprostowanej sylwetki.

Wykonaj: wznos kolan z książką w górę – opust kolan.
Uwaga: ćwiczenie należy wykonywać powoli. Utrzymać proste plecy jw.

Wykonaj: Skręt kolan w prawo – powrót – skręt kolan w lewo – powrót.
Uwaga: po każdym wolnym skręcie powrót do ustawienia kolan na wprost klatki piersiowej.

Wykonaj: skręt T – położenie książek za plecami, skręt T w przeciwną stronę – podniesienie książek – skręt w przeciwną stronę, ponowne ich położenie za plecami.
Uwaga: w zależności od możliwości ucznia należy ćwiczenie wykonać z jedną lub 2–3 książkami. Istotna jest też wielkość i masa książki.

Wykonaj: wznosy i opusty NN z książką (niewielki zakres ruchu).
Uwaga: obok wznosów najważniejszym elementem jest utrzymanie książki między nogami.

Wykonaj: w tempie bardzo wolnym ruchy skrętu tułowia w sposób zbliżony do ruchów w Tai-chi.
Uwaga: RR asekurują z pewnej odległości książkę, aby podczas ćwiczeń nie spadła z głowy.

Wykonaj: przenos RR bokiem w górę – z dotknięciem dłońmi do książki – powrót RR do ustawienia w bok.

Wykonaj: przenos RR w przód i powrót do ustawienia w bok.

Wykonaj: powolny wznos lewego kolana w górę z jednoczesnym dotknięciem prawą dłonią do kolana – opust nogi z powrotem R do ustawienia w bok. To samo ćwicz drugą nogą N i R.

Wykonaj: marsz – przejście w przód swobodne lub z asekuracją RR książki
(RR uniesione w górę, dłonie w pobliżu książki).

Wykonaj: półprzysiad – wyprost z książkami (2–3) trzymanymi w dłoniach.

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!