Czas na aktywną przerwę lekcyjną – ćwiczenia wzmacniające i korekcyjne z nietypowym obciążeniem

Temat numeru

Nauka prowadzona online zmusza uczniów do długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Praca odbywa się głównie przy laptopie/tablecie bądź komputerze, a ruch dotyczy ramion, szczególnie dłoni i nadgarstków (posługiwanie się klawiaturą). Miejsce siedzące przy biurku wydaje się być najbardziej prawidłowe, chociaż dzieci są niezwykle pomysłowe i potrafią uczyć się (słuchać, pisać, odpowiadać) na leżąco, siedząco, stojąco czy klęcząc.

Zmiana pozycji następująca regularnie, np. po każdej lekcji, stanowi dobry kierunek przeciwdziałający powstawaniu wad postawy. Natomiast bierna, nieruchoma pozycja wpływa niekorzystnie m.in. na aparat ruchu (powstawanie ograniczeń w ruchomości stawów, przykurczy, skrzywień kręgosłupa) i układu krążenia człowieka. Dlatego warto zmieniać pozycję nawet w niewielkim zakresie.

POLECAMY

Tabela 1. Najczęściej przyjmowane przez uczniów pozycje podczas nauki zdalnej
Pozycja prawidłowa
(ergonomiczna)
przy biurku
i komputerze
  • pozycja siedząca przy biurku/stole, z oparciem pleców zapewniającym utrzymanie lordozy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa;
  • monitor komputera/laptopa ustawiony na wysokości wzroku lub nieco niżej w odległości ok. 50 cm od twarzy;
  • dłonie i łokcie ułożone na biurku;
  • stopy oparte o podłoże, a kąt zgięcia w stawach kolanowych powinien wynosić 90 stopni

Dodatkowe 
pozycje 
uczniowskie
  • pozycja leżąca przodem z uniesioną górną częścią ciała, oparcie na przedramionach, ekran na wysokości linii wzroku lub nieznacznie poniż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy