Dostrzec uczniów z pokolenia płatków śniegu

Rozwój zawodowy

W życiu dzieci, podobnie jak w życiu dorosłych, zdarzają się sytuacje powodujące bardzo silny stres i ogromne napięcia emocjonalne. Jeśli w wyniku takich wydarzeń młody człowiek nie potrafi funkcjonować tak, jak czynił to do tej pory, mówimy wówczas o kryzysie psychologicznym. Dlaczego? Bo w miarę narastania sytuacji stresowej zwykłe mechanizmy radzenia sobie nie przynoszą dziecku ulgi, nadal odczuwa ono ekstremalnie silne emocje: lęk, wrogość, bezradność, beznadziejność, poczucie wyobcowania względem siebie, rodziny, grupy rówieśniczej. Na dodatek postrzega tę sytuację jako przekraczającą jego wytrzymałość i niemożliwą do pokonania. W związku z tym cierpi, przeżywa utratę kontroli i bezradność.

Dane policyjne i statystyki telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży (116 111), który od 2008 r. prowadzi Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, dowodzą, że z roku na rok coraz więcej jest takich przypadków. Konsultanci Fundacji podejmują miesięcznie ponad sto interwencji ratujących życie lub zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej doświadczających kryzysu psychologicznego, stanu paniki, porażki, życiowej klęski. Przerażają też wyniki raportu dotyczącego stanu psychicznego dzieci i młodzieży – tak źle nie było jeszcze nigdy. Połowa uczniów w Polsce ma skrajnie niską samoocenę, co trzecie dziecko nie ma chęci do życia, blisko 9% z nich deklaruje podjęcie próby samobójczej.

I tu pojawiają się niezwykle ważne pytania: Co na to wszystko nauczyciele i specjaliści szkolni? Czy widzą potrzebę wspierania uczniów w ich zmaganiach ze sobą i światem? Czy udaje się im wychwycić na czas niepokojące sygnały? Czy są na te wyzwania odpowiednio przygotowani? Jakie mają zasoby, żeby dostrzec, że uczeń jest w poważnej opresji, a jego stan psychiczny wymaga pomocy, interwencji, zatroszczenia się o zdrowie psychiczne? Nie znam na nie dobrej odpowiedzi. Każda szkoła jest przecież inna, a w każdej z nich różni są też nauczyciele. Marzy mi się jednak, by te pytania były zarzewiem debaty zainicjowanej przez pedagogów szkolnych, psychologów i pedagogów specjalnych w szkołach i placówkach oświatowych, przedmiotem uczciwej autoanalizy i refleksji grona pedagogicznego.

POLECAMY

„Czy w twoim życiu dzieje się coś złego?”

Nie chodzi o to, by nauczyciele i pedagodzy szkolni stali się specjalistami od interwencji kryzysowej czy zastępowali w swoich poczynaniach psychoterapeutów. Idzie o to, by w ich relacje z uczniami rzeczywiście wprowadzić:

  • Zasady otwartej, zdrowej i bezpiecznej komunikacji. Komunikacja nauczyciela z uczniem to nie jest wojna sił przeciwnych, to jest po prostu wyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy