Gry i zabawy ruchowe na lekcjach WF w czasie COVID-19

Temat numeru

W reżimie sanitarnym, będącym następstwem pandemii COVID-19, pojawiło się wiele ograniczeń. Niektóre z nich dotyczą także lekcji wychowania fizycznego. W związku z tym trwają gorączkowe poszukiwania takich form zajęć, które pozwolą na realizowanie zasadniczych zadań tego przedmiotu z równoczesnym utrzymaniem możliwie dużego dystansu między poszczególnymi uczniami. Ważne, by podczas takich zajęć ćwiczący nie wymieniali się przyborami, ani nie dotykali siebie nawzajem (nie klepali się, nie podawali sobie dłoni, nie podtrzymywali się).

W tym kontekście warto zauważyć, że w dawnych publikacjach metodycznych łatwo natrafić na gry i zabawy ruchowe, które wypełniają te wymogi. Poniżej zaprezentuję kilka z nich.

Opisałem kolejno: „Bieg gimnastyczny”, „Mufty com me ça”, „Krąg”, „Świnkę”, „Cztery kąty a piec piąty”, „Śmieszka” i, „Rozbicie koguta albo garnka”, „Piłkę na sznurki”, „Rzucanie krąga do celu”, „Grę w rzemiosła”, „Zagadkę na pantomimy”, „Mruczka”, „Ucznia, czeladnika, mistrza”, „Rzucankę na żerdkę”, „Burzenie wieży” i „Odbijankę”. Te gry i zabawy zaczerpnąłem z rodzimych tekstów opublikowanych w latach 1821–1902. Każdą z nich zaprezentowałem w sposób zgodny ze współczesnymi kanonami metodycznymi, zachowując jej oryginalną nazwę oraz unikatowy schemat przebiegu. Na kanwie zaprezentowanych przebiegów gier i zabaw można osnuć także całkiem inne fabuły.

Warto zauważyć, że „Bieg gimnastyczny” jest pierwszą grą ruchową szczegółowo opisaną w tekstach polskojęzycznych.

POLECAMY

„Bieg gimnastyczny” [1821]

Cele:

  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania wieloskoków obunóż,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie szybkości, kształtowanie siły dynamicznej kończyn dolnych, doskonalenie poczucia rytmu,
  • w sferze wychowawczej: wdrażanie uczniów do rywalizacji indywidualnej,
  • w sferze dydaktycznej: zobrazowanie wychowankom roli rytmu podczas wykonywania wielokrotnych skoków obunóż.

Liczba uczestników: dowolna.


Miejsce: dowolne, z wyznaczonymi liniami startu i mety.


Przybory/przyrządy: po jednym worku dla każdego uczestnika.

Ustawienie początkowe: w szeregu na linii startu.

Fabuła/narracja: Wasze nogi są uwięzione w workach.
Sprawdźcie, czy zdołalibyście w nich szybko skakać!
Pamiętajcie, by skakać obunóż, bo w przeciwnym przypadku moglibyście się potknąć się lub przewrócić. Uwaga! Start!

Schemat przebiegu: Uczniowie wchodzą do worków podtrzymując je oburącz ponad biodrami. Na sygnał nauczyciela, rozpoczyna się wyścig skokami obunóż do mety. Kto osiągnie ją jako pierwszy, wygrywa. Wielokrotne powtórzenia.

Uwagi: Worki powinny mieć różną długość, by każdy z uczestników mógł dobrać taki przybór, który podtrzymywany pod pachami, będzie pozwalał mu na swobodne oddawanie skoków.

„Mufty com me ça” [Mufti comme ça – Mufti tak] [1821]

Cele:

  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów precyzyjnych kończynami górnymi, tułowiem i szyją,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności reagowania na bodźce akustyczne i optyczne, rozwijanie zdolności różnicowania ruchów,
  • w sferze wychowawczej: doskonalenie umiejętności koncentrowania się na zadaniu,
  • w sferze dydaktycznej: zaprezentowanie uczestnikom zróżnicowania ruchów wykonywanych kończynami górnymi, tułowiem i szyją.

Liczba uczestników: dowolna.

Miejsce: dowolne.

Przybory/przyrządy: zbędne.

Ustawienie początkowe: Uczestnicy tworzą okrąg przyjąwszy pozycję siadu skrzyżnego, osoba przeciwstawiona grupie także znajduje się na obwodzie okręgu, by każdy mógł ją z łatwością obserwować.

Fabuła/narracja: Nie zawsze dobrze jest naślado...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy