W tym kontekście warto zauważyć, że w dawnych publikacjach metodycznych łatwo natrafić na gry i zabawy ruchowe, które wypełniają te wymogi. Poniżej zaprezentuję kilka z nich.
Opisałem kolejno: „Bieg gimnastyczny”, „Mufty com me ça”, „Krąg”, „Świnkę”, „Cztery kąty a piec piąty”, „Śmieszka” i, „Rozbicie koguta albo garnka”, „Piłkę na sznurki”, „Rzucanie krąga do celu”, „Grę w rzemiosła”, „Zagadkę na pantomimy”, „Mruczka”, „Ucznia, czeladnika, mistrza”, „Rzucankę na żerdkę”, „Burzenie wieży” i „Odbijankę”. Te gry i zabawy zaczerpnąłem z rodzimych tekstów opublikowanych w latach 1821–1902. Każdą z nich zaprezentowałem w sposób zgodny ze współczesnymi kanonami metodycznymi, zachowując jej oryginalną nazwę oraz unikatowy schemat przebiegu. Na kanwie zaprezentowanych przebiegów gier i zabaw można osnuć także całkiem inne fabuły.
Warto zauważyć, że „Bieg gimnastyczny” jest pierwszą grą ruchową szczegółowo opisaną w tekstach polskojęzycznych.
POLECAMY
„Bieg gimnastyczny” [1821]
Cele:
- w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania wieloskoków obunóż,
- w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie szybkości, kształtowanie siły dynamicznej kończyn dolnych, doskonalenie poczucia rytmu,
- w sferze wychowawczej: wdrażanie uczniów do rywalizacji indywidualnej,
- w sferze dydaktycznej: zobrazowanie wychowankom roli rytmu podczas wykonywania wielokrotnych skoków obunóż.
Liczba uczestników: dowolna.
Miejsce: dowolne, z wyznaczonymi liniami startu i mety.
Przybory/przyrządy: po jednym worku dla każdego uczestnika.
Ustawienie początkowe: w szeregu na linii startu.
Fabuła/narracja: Wasze nogi są uwięzione w workach.
Sprawdźcie, czy zdołalibyście w nich szybko skakać!
Pamiętajcie, by skakać obunóż, bo w przeciwnym przypadku moglibyście się potknąć się lub przewrócić. Uwaga! Start!
Schemat przebiegu: Uczniowie wchodzą do worków podtrzymując je oburącz ponad biodrami. Na sygnał nauczyciela, rozpoczyna się wyścig skokami obunóż do mety. Kto osiągnie ją jako pierwszy, wygrywa. Wielokrotne powtórzenia.
Uwagi: Worki powinny mieć różną długość, by każdy z uczestników mógł dobrać taki przybór, który podtrzymywany pod pachami, będzie pozwalał mu na swobodne oddawanie skoków.
„Mufty com me ça” [Mufti comme ça – Mufti tak] [1821]
Cele:
- w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów precyzyjnych kończynami górnymi, tułowiem i szyją,
- w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności reagowania na bodźce akustyczne i optyczne, rozwijanie zdolności różnicowania ruchów,
- w sferze wychowawczej: doskonalenie umiejętności koncentrowania się na zadaniu,
- w sferze dydaktycznej: zaprezentowanie uczestnikom zróżnicowania ruchów wykonywanych kończynami górnymi, tułowiem i szyją.
Liczba uczestników: dowolna.
Miejsce: dowolne.
Przybory/przyrządy: zbędne.
Ustawienie początkowe: Uczestnicy tworzą okrąg przyjąwszy pozycję siadu skrzyżnego, osoba przeciwstawiona grupie także znajduje się na obwodzie okręgu, by każdy mógł ją z łatwością obserwować.
Fabuła/narracja: Nie zawsze dobrze jest naślado...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!