Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Pomysł na lekcję

12 lipca 2022

NR 55 (Lipiec 2022)

Gry i zabawy uatrakcyjniające szkolny wyjazd wakacyjny – z uwzględnieniem wieku i możliwości podopiecznych

0 89

Planując wyjazd, należy dostosować miejsce do grupy wiekowej i możliwości naszych podopiecznych. Jeśli wyjeżdżamy w góry, warto dobrze przeanalizować trasy, którymi będziemy się poruszali, tak aby nie sprawiały one grupie nadmiernych trudności. Z kolei wyjeżdżając nad morze czy jezioro, warto zorientować się, ilu z naszych podopiecznych potrafi pływać.

Jednym z pierwszych etapów planowania wyjazdu będzie wybranie miejsca noclegowego, czyli naszej głównej „siedziby”. Na podstawie mojego doświadczenia polecam większe obiekty „zamknięte”, gdzie spotkamy nawet kilka grup w jednym ośrodku, ale będziemy mieli miejsce do tego, żeby zorganizować różne gry i zabawy na miejscu, nie bojąc się, że dzieci będą miały dostęp do ruchliwej ulicy. W takich miejscach można również poznać nowe grupy i dołożyć wspólną rywalizację czy formy spędzania czasu.

Po wybraniu miejsca noclegowego trzeba dokładnie zaplanować, ile dni przeznaczymy na wycieczki całodniowe. Ważne jest, żeby tak zaplanować czas, aby dzieci miały jak najwięcej zorganizowanego czasu przez nas. Oczywiście, jeśli znamy dobrze grupę i wiemy, że wolny czas potrafią spędzić sami, nie nudząc się, to wtedy można w odpowiednich proporcjach dodać taką formę wypoczynku. Osobiście uważam jednak, że takiego czasu wolnego podczas dnia powinno być stosunkowo niewiele. 

POLECAMY

Motyw przewodni 

W celu uatrakcyjnienia wyjazdu można dodać motyw przewodni całej kolonii, obozu. Przykładowo, nad morzem może to być motyw „Wikingów”, gdzie codziennie będziemy zdobywać tytuł związany z sagą Wikingów. Kolejnym przykładem może być motyw superbohaterów, gdzie każdy dzień będzie związany z innym bohaterem. Szczególnie młodsze dzieci będą zadowolone z takiego obrotu zdarzeń. Dzieci lubią się z kimś utożsamiać, a jeśli jeszcze będziemy w stanie dobrze to „sprzedać”, wpłynie to pozytywnie na cały wyjazd. W dalszej części tekstu podam przykład takiego dnia z dokładnym opisem. Jeśli już ustaliliśmy motyw, warto pomyśleć o odpowiedniej nagrodzie za wykonanie określonych zadań w każdym dniu. Mogą to być zadania indywidualne, zespołowe.

Czas start!

Jesteśmy już na kolonii. Obowiązkowo w pierwszy dzień przekazujemy uczestnikom regulamin, który każdy musi podpisać i przestrzegać jego zasad. Przedstawiamy ramowy plan dnia i tygodnia. Przekazujemy motyw przewodni naszego wyjazdu. Zdradzamy, jakie możemy zdobyć nagrody na koniec pobytu. Warto pomyśleć nawet o symbolicznych nagrodach, chociaż nie sama nagroda będzie tu ważna, a motywacja do tego, żeby tę nagrodę otrzymać. Ja zawsze przyznaję nagrody za najczystszy pokój; oceniam to każdego dnia o wyznaczonej godzinie i na drzwiach pokoju każdy wypisuje swój wynik. Należy pamiętać, że czas zorganizowany nie może bazować wyłącznie na zajęciach sportowych, warto dodać elementy kreatywności, budowania, malowania, śpiewania, myślenia, tak aby każde dziecko mogło odnaleźć się w grupie i poczuć się ważne. 

Ramowy plan 

Rozpiszę przykładowe dni na kolonii. Takie, gdzie nie mamy żadnej wycieczki całodniowej, a znajdujemy się nad morzem. 

Temat przewodni: Wikingowie

Plan dnia + przykład: 

  • 7:30 – poranna gimnastyka (mogą to być różne formy aktywności, prowadzić może nauczyciel lub wybrany uczeń, który wymyśli kilka zabaw). 
  • 8:15 – śniadanie. 
  • 9:00–10:00 – sprzątanie pokoju (punktacja i konkurs na najczystszy pokój). 
  • 10:00–13:00 – czas zorganizowany, wyjście nad morze.
    W tym czas na  konkurs o pierwszą odznakę Flokiego (Wiking, który słynął z budowania statków). Dzielimy uczniów na grupy. Każda grupa ma za zadanie zbudować tratwę, która utrzyma się na wodzie. Wcześniej zespoły muszą przygotować odpowiednie materiały do budowy tratwy. Można dodatkowo ocenić najlepszy model tratwy. 
  • 14:00 – obiad.
  • 14:30–15:30 – czas wolny na odpoczynek. 
  • 15:30–17:30 – czas zorganizowany, szukanie skarbów.

W całym ośrodku chowamy kilka skarbów (mogą to być monety, kamienie, kartki z napisami itp.). Każda grupa ma za zadanie znaleźć jak najwięcej skarbów w odpowiednim czasie. Skarby możemy zróżnicować pod względem wartości, tak żeby jeden był najcenniejszy i najlepiej schowany. Można również stworzyć minimapkę, która pomoże w znalezieniu skarbów. 

  • 18:30 – kolacja.
  • 19:30–21:00 – zajęcia w grupach, tworzenie hymnu Wikingów. 
  • 22:00 – cisza nocna.

Przykładowe gry i zabawy

Rozpiszę poniżej kilka gier i zabaw, z których sam korzystałem na koloniach podczas tygodnia Wikingów. Gry te często służyły do zdobywania odznaki w danym dniu. Dodam, że znajdowaliśmy się w dużym ośrodku zamkniętym.

„Otwórz magiczną skrzynię”

Nauczyciel jest prowadzącym zabawę. Posiada on klucz do skrzyni z odznaką. Żeby zdobyć klucz, zespół musi wykonać kilka zadań. 

Lista zadań:

  • Wikingowie byli świetnymi łowcami ryb. Musicie zrobić własną wędkę i przynieść mi ją jak najszybciej.
  • Każdy Wiking świetnie śpiewał. Chciałbym usłyszeć zaśpiewaną przez was jedną zwrotkę wybranej piosenki.
  • Pokażcie mi, jacy szybcy jesteście. Cały zespół musi przebiec w wybrane miejsce.
  • Zgrany zespół to podstawa! Stwórzcie własnymi ciałami wybrany przez siebie napis. 
  • Na koniec musicie pokazać, jak silni jesteście i wygrać ze mną przeciąganie liny! 

Po wykonaniu wszystkich zadań grupa otrzymuje klucz do skrzyni. Pokazujemy miejsce, gdzie znajduje się skrzynia, a tam są odznaki! 

„Dziurawe wiadro”

Zabawa do wykorzystania nad morzem czy jeziorem. 

Najpierw zespół musi wykopać odpowiednią, głęboką dziurę w piasku. Następnie każdy zespół dostaje dziurawe wiadro, mogą być również butelki. Zadaniem dzieci jest nalanie do dziury wody. Ponieważ wiadro ma dziury, cały zespół musi się zgrać i odpowiednio trzymać dziury palcami i poruszać się w taki sposób, aby jak najmniej wody się rozlewało. 

„Odznaka podróżnika”

Do tej zabawy...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy