Obejmuje ona zarówno starty indywidualne, jak i zespołowe – sztafety, w których każda reprezentacja szkoły liczy 10 osób (sztafeta dziewcząt i sztafeta chłopców). W czasie biegu sztafetowego uczestnicy biegną z pałeczką i przekazują ją kolejnym osobom z drużyny, dlatego podczas przygotowań, obok kształtowania wytrzymałości, warto wprowadzić ćwiczenia oswajające z pałeczką. Długość pokonywanych dystansów uzależniona jest od wieku młodych zawodników: 800–1200 m dla uczniów ze szkoły podstawowej i 1000–2500 m dla uczniów ze szkoły ponadpodstawowej.
Wartościowym elementem zarówno rywalizacji podczas zawodów przełajowych, jak i przygotowań do nich w ramach lekcji wf jest naturalny teren, po którym uczniowie pokonują przestrzeń (np. park, las). Wymagające i jednocześnie miękkie podłoże doskonale amortyzuje obciążenia osiowe (na kręgosłup, stawy), a jednocześnie wzmacnia mięśnie nóg. Zmiennie ukształtowany teren i naturalne przeszkody stanowią urozmaicenie zmuszające do ciągłej zmiany tempa. Intensywny wysiłek połączony ze świeżym powietrzem dodatkowo hartuje organizm młodego człowieka. Okres jesienny charakteryzuje się dużą zmiennością pogodową, a w związku z tym uczniowie powinni być przygotowani (zwłaszcza odpowiednio ubrani) do realizacji ćwiczeń terenowych niezależnie od warunków zewnętrznych i temperatury.
POLECAMY
Wytrzymałość w ontogenezie
W rozwoju wytrzymałości należy wskazać na tzw. „okresy sensytywne” i „okresy krytyczne”, w których ma miejsce duża podatność na działanie bodźców zewnętrznych, np. ćwiczeń o charakterze wytrzymałościowym, gier i zabaw wytrzymałościowych czy nawet bardziej wymagających metod treningowych.
Naturalny rozwój oraz systematyczna aktywność z akcentem postawionym na wytrzymałość powinny przynie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!