Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozwój zawodowy

30 listopada 2022

NR 58 (Listopad 2022)

Suplementacja dzieci i młodzieży aktywnych fizycznie

0 61

Oczywiste jest, że zdrowa i dobrze zbilansowana dieta dostarcza sportowcom wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Mimo to wielu specjalistów wskazuje, że dodatkowa suplementacja w grupie osób uprawiających sport jest wskazana, zwłaszcza że sporo z nich może mieć problem z odpowiednim zbilansowaniem codziennego jadłospisu.

Dzieciństwo i wczesna młodość to specyficzny czas dla organizmu

Dzieci i młodzież wymagają jednak indywidualnego podejścia w kontekście suplementacji, gdyż najczęściej znajdują się w okresie intensywnego wzrostu, którego celem jest osiągnięcie dojrzałości płciowej, biologicznej i społecznej. Prawdą jest, że „sport to zdrowie”, jednak intensywny wysiłek fizyczny, jakim jest amatorskie lub zawodowe uprawianie określonej dyscypliny sportu, to dla organizmu tak naprawdę bodziec stresowy. Wywiera on określony wpływ na różne tkanki i narządy młodego organizmu, a także inicjuje procesy adaptacji. Obciążenie organizmu dziecka jest uzależnione od intensywności treningów oraz ogólnej kondycji fizycznej. Największe obciążenie odnotowuje się na początku uprawiania sportu, kiedy to mechanizmy adaptacyjne nie są jeszcze w pełni wykształcone. Wraz z upływem czasu i kolejnych treningów organizm dziecka przyzwyczaja się do wysiłku, a bodziec stresowy wyzwalany przez organizm słabnie. 

POLECAMY

Czy dzieci i młodzież mogą stosować suplementy diety?

Zgodnie z powszechnie przyjętą praktyką w przypadku dzieci do 15. roku życia należy bezwzględnie powstrzymać się od zażywania suplementów diety mających służyć zwiększonej aktywności sportowej. Zamiast tego dzieciom i młodzieży w tej grupie wiekowej bardzo intensywnie trenującej można podawać naturalne składniki występujące w żywności, takie jak białka serwatkowe, maltodekstryny, kwasy tłuszczowe czy witaminy i minerały. Warto taką decyzję poprzedzić konsultacją z dietetykiem lub lekarzem. Składniki te zawsze należy stosować zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem. 

Elektrolity 

Prawidłowa dieta młodego sportowca wymaga podaży odpowiedniej ilości składników odżywczych i wody. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego dziecka wydziela się 1–2,5 litra potu w ciągu godziny, natomiast w wysokich temperaturach tempo wydzielania potu jeszcze wzrasta. Intensywny wysiłek fizyczny sprawia, że tempo metabolizmu zwiększa się nawet dwudziestokrotnie w porównaniu z tym w stani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy