Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozwój zawodowy

9 lipca 2019

NR 38 (Lipiec 2019)

Wirtualne challenge – zagrożenie ukryte w sieci

0 49

Z pozoru mogą wydawać się zabawne, jednak niezbyt mądre, a często stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Czym są internetowe challenge i co na ich temat powinni wiedzieć nauczyciele?

Podejmowanie wyzwań stało się wśród młodych ludzi bardzo popularne, a ich inspiracja pochodzi z różnorodnych źródeł. Internetowe wyzwania polegają na umieszczaniu w sieci filmików, zdjęć, których bohaterowie wykonują bardzo dziwne zadania. Dla osoby podejmującej takie wyzwanie ważne jest, aby jej dokonania obejrzało szerokie grono odbiorców. Wśród internetowych wyzwań znajdują się: selfie na najwyższej budowli w danej okolicy, zakładanie na głowę prezerwatywy wypełnionej wodą, udawanie mrożonego kurczaka i inne równie absurdalne zadania. Młodzież od zawsze lubiła wyzwania i nie byłoby w tym nic złego, gdyby były to konstruktywne działania. Jednak większość wyzwań – zarówno w przeszłości, jak i teraz – jest próbą sprawdzenia się w niebezpiecznych, a nawet zagrażających zdrowiu i życiu czynnościach. Uczniowie chętnie uczestniczą w challengach, ponieważ jest to forma rywalizacji, która pozwala zaimponować kolegom i zyskać popularność. Ponadto prawidłowo wykonane wyzwanie sprawia, że uczeń ma większe poczucie własnej wartości, rozwija autonomię oraz dostarcza pewnego dreszczyku emocji. W dzisiejszych czasach wyzwania mają większą siłę zasięgu, ponieważ podejmowane są za pośrednictwem internetu i kierowane do szerszego grona odbiorców. 

Przykłady viralowych wyzwań

Najbardziej niebezpieczne, a zarazem najpopularniejsze współcześnie występujące wyzwania:

  • Momo challenge – Jest pewnego rodzaju grą, której głównym bohaterem jest odstraszająca swoim wyglądem lalka; ma ona wielkie wyłupiaste oczy i tułów ptaka. Przerażający jest fakt, że Momo umieszczana jest w filmach na YouTube, a nawet na YouTube Kids. Rodzice myślą, że ich dziecko ogląda bajkę, a tak naprawdę w trakcie jej emisji na ekranie pojawia się przerażająca postać, która nakłania dzieci do wykonywania niebezpiecznych zadań, bez mówienia o tym rodzicom. Ponadto Momo może pojawić się w różnych innych aplikacjach, np. WhatsApp, za pośrednictwem których zmusza do realizacji zadań, a w razie odmowy zaczyna grozić i szantażować. 
  • Pass out challenge – Wyzwanie polega na tym, że uczestnicy przykucają i zaczynają szybko, płytko oddychać. Następnie dynamicznie wstają i wkładając kciuk do ust, wstrzymują oddech. Takie działanie powoduje, że do mózgu nie jest transportowany tlen, co skutkuje utratą przytomności. 
  • Skin stitching lub skin swing – Uczestnicy wyzwania wyszywają na swojej skórze różnorodne wzory, które powinny pozostać na ciele jak najdłużej. Czynią to tradycyjnie igłą i nitką.
  • Ogniowa wróżka – To jedna z najgorszych form wyzwań, podobnie jak Momo challenge, ponieważ skierowana do najmłodszych. W sieci krąży taka instrukcja1: „O północy, kiedy wszyscy będą już spali, wstań z łóżka, przejdź po swoim pokoju trzy razy, a następnie wypowiedz magiczne słowa: Czarodziejki Alfea, małe słodkie wróżki, dajcie mi siłę, proszę! Potem po cichu idź do kuchni – tak, żeby nikt cię nie zauważył. W przeciwnym razie magia słów zniknie. Odkręć wszystkie cztery palniki na kuchence gazowej. Następnie idź spać. Magia gazu od razu do ciebie przyjdzie. Będziesz nim oddychać przez całą noc. O poranku, kiedy się obudzisz, wypowiedz słowa: Dziękuję Wam czarodziejki Alfea. Stałam się wróżką. Od tej pory będziesz prawdziwą wróżką ognia”.
  • Niebieski wieloryb – Kilkanaście miesięcy temu to wyzwanie cieszyło się wśród nastolatków dużą popularnością. Doprowadziło ono do śmierci setki osób. Wyzwanie polega na wykonywaniu przez 50 dni konkretnie ustalonych zadań o określonym stopniu trudności. Początkowo są to proste aktywności, natomiast z czasem uczestnik ma za zadanie pocięcie skóry żyletką, unikanie snu, oglądanie horrorów. Wygrać wyzwanie może osoba, która popełni samobójstwo w określony sposób. 
  • Tide Pod challenge – Wyzwanie polega na zjedzeniu kapsułek do prania. 
  • Bird Box Challenge – Wyzwanie to jest bardzo niebezpieczne, ponieważ polega na wykonywaniu różnych czynności z zawiązanymi oczami, co wiąże się w większości przypadków z narażeniem zdrowia i życia. 

Przeciwdziałanie szkodliwym skutkom internetowych wyzwań

Internetowe challenge stanowią poważny problem i mimo że w większości przypadków podejmowane są w czasie wolnym poza szkołą, to nie ulega wątpliwości, że nauczyciele powinni włączyć się w działania eliminujące tego typu zachowania. 

W jaki sposób można to uczynić?

  1. Po pierwsze – edukacja. Nauczyciele są grupą zawodową, której poziom wiedzy na temat zjawisk społecznych powinien znacznie przewyższać normę, natomiast zadaniem dyrektora jest motywowanie ich do rozwoju, szczególnie w zakresie pojawiających się niebezpieczeństw w sieci, które mogą zagrozić zdrowiu i życiu młodych ludzi.
  2. Po drugie – wspieranie rodziców. Szkoła jest miejscem, które powinno wzmacniać wychowawcze kompetencje rodziny, zatem naszym obowiązkiem jest informowanie rodziców o wszelkich zagrożeniach. Warto zorganizować spotkanie z rodzicami i szczegółowo omówić rodzaje challenge'ów, podać ich nazwy i podejmowane czynności, tak aby rodzice mogli obserwować dzieci i reagować w razie konieczności. 
  3. Po trzecie – profilaktyka. Realizując działania, których odbiorcami są uczniowie, powinniśmy ważyć każde słowo, zbyt wiele informacji może zaintrygować niektórych uczniów i zachęcić do poszukiwań oraz udziału w wyzwaniach. Jeśli więc twoi uczniowie nie zetknęli się bezpośrednio z Tym zagrożeniem, staraj się używać bardziej ogólnych określeń, poinformuj o możliwości wystąpienia tego typu niebezpieczeństw i nie podawaj szczegółów. 
  4. Po czwarte – interwencja. Warto zastanowić się nad tym, jakie działania podjąć na wypadek realnego zagrożenia. Można skorzystać z gotowej procedury opracowanej przez I. Lizut i A. Wrońską2.

Challenge alternatywny

Skoro młodzież tak chętnie angażuje się w challenge, to dlaczego nie wykorzystać ich w działaniach profilaktyczno-wychowawczych oraz stymulujących rozwój uczniów. W jaki sposób możemy to uczynić?

  1. Po pierwsze – pomysł. Zastanów się wspólnie z nauczycielami, jaki obszar, temat byłby idealny dla Waszych uczniów. Oto kilka przykładów pozytywnych wyzwań:
    Żyję w realu – challenge mający na celu ograniczenie korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych na rzecz bezpośredniej aktywności i kontaktów face to face.
    Atrakcje turystyczne i kulturalne – wyzwaniem jest fotografowanie się ze wskazaną częstotliwością (np. raz w tygodniu) w miejscach, które warto odwiedzić; dodatkowo uczniowie opisują te miejsca.
    Pomagam innym – wyzwaniem jest dokumentowanie akcji podejmowanych w ramach wolontariatu.
    Moje pasje – challenge polega na promowaniu rozwijania zainteresowań; zadaniem młodzieży jest podjęcie wyzwania dotyczącego rozwoju jakiejś nowej umiejętności w określonym czasie, np. nauka gry na gitarze w 3 miesiące itp.
    Problemy społeczne – challenge ma na celu zwrócenie uwagi młodzieży na poważne sprawy życia społecznego. 
  2. Po drugie – prezentacja. Współczesna młodzież za normę uważa dokumentowan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy