Wybrane typy osobowości ucznia i nauczyciela

Rozwój zawodowy

Osobowość stanowi zespół stosunkowo stałych cech osoby, które utrzymują się przez całe życie. Jej poznanie wpłynie na lepsze zrozumienie zachowań i postę- powania ucznia (ale także nauczyciela). Będzie podstawą do wartościowej komunikacji i reali- zowania celów zajęć wychowania fizycznego, nie na drodze rywalizacji ucznia z nauczycielem, a poprzez wzajemne zrozumienie.

Jest wiele czynników, które wpływają na zachowanie ludzi. To sprawia, że trudno jest przewidzieć postępowanie danej osoby. Niemniej jednak jest sposób, który mogą wykorzystać nauczyciele wychowania fizycznego i trenerzy sportowi, aby lepiej poznać i zrozumieć swoich podopiecznych. Tym sposobem jest poznanie ich typu osobowości. 

Osobowość jest inaczej nazywana charakterem i składa się na nią zespół względnie stałych zachowań i reakcji na pojawiające się bodźce. Aby poznać czyjąś osobowość, konieczny jest dłuższy kontakt z daną osobą. W przypadku zajęć szkolnych czy procesu treningu sportowego instruktor i podopieczny naturalnie przebywają ze sobą przez dłuższy czas, mają zatem możliwość obserwacji siebie i poznania swoich wzorów zachowania. 

Świadomość istnienia różnych typów osobowości oraz wiedza na temat charakterystycznych dla nich zachowań i reakcji jest podstawą do lepszego zrozumienia postępowania ucznia. Z drugiej strony nauczyciel, który określi swój typ osobowości, będzie w stanie bardziej odpowiednio dostosować swoje działanie do ucznia. Z pewnością ciężko będzie o indywidualne dopasowanie ucznia do nauczyciela i nauczyciela do ucznia. Jest to bowiem praktycznie niemożliwe w grupie 20 osób, a mnożąc to przez liczbę klas, staje się praktycznie działaniem niewykonalnym. 

Niemniej jednak podjęcie próby poznania typów osobowości jest działaniem zmierzającym w kierunku lepszego zrozumienia i bardziej ukierunkowanego postępowania z uczniami. 

Z pewnością przyczyni się to do lepszej komunikacji i pozytywnie wpłynie na tok prowadzonych zajęć, a jednocześnie pozwoli wykorzystać mocne i słabe strony osobowości podopiecznego. Poznanie typów osobowości pozwoli łatwiej dotrzeć do uczniów i mówić w ich języku (nie tyle związanym z ich wiekiem, ile ze sferą psychologiczną).

POLECAMY

Poznaj własny typ osobowości 

Kluczem do wykorzystania potencjału, jaki drzemie w wiedzy o typach osobowości, będzie zrozumienie i poznanie własnego typu osobowości. Dlatego na samym początku warto zagłębić się w siebie, by dokładnie poznać swoje mocne i słabe strony postępowania. Przede wszystkim jednak poznanie własnego typu osobowości pozwoli na zrozumienie, kim jesteśmy i jak reagujemy w różnych sytuacjach, co jest dla nas typowe. 

Typ sumienny 

Osobę o sumiennym typie osobowości można określić mianem perfekcjonisty. Jest to osoba, która każde rozpoczęte zadanie doprowadza do końca. Co ważne, to zakończenie w bardzo dużym stopniu odzwierciedla zaplanowany obraz. Osoba taka krok po kroku realizuje swoje cele, starając się wykonać wszystko z należytą starannością. Nie zadowala się przeciętnym rezultatem. Zawsze dąży do tego, aby końcowy efekt był idealny. 

Nauczyciel lub trener, który odzwierciedla typ sumienny, zawsze dąży do perfekcji. Z jednej strony w swoich działaniach pokazuje swoją wysoką wiedzę specjalistyczną, jednocześnie zwracając uwagę na ciągły rozwój i poszerzanie swoich kompetencji. Bardzo często osoba sumienna konsekwentnie i z uporem dąży do realizacji swoich celów. W przypadku trenera może to być przyczyną przygotowywania zbyt trudnych zestawów ćwiczeń, które nie są dostosowane do poziomu sprawności uczniów. Trener o osobowości sumiennej często gromadzi różne materiały, które chce wykorzystywać w swojej pracy. Nawet jeżeli nie zawsze są one potrzebne, to jednak zawsze spełniają kryterium przydatnej rzeczy. 

Uczeń charakteryzujący się typem sumiennym nie potrzebuje zewnętrznej kontroli nauczyciela przy wykonywaniu ćwiczeń. Chcąc być w zgodnie ze sobą, zawsze wykonuje kolejne próby, by osiągnąć perfekcję. Edukator powinien umiejętnie kierować w jego stronę komunikaty, zwłaszcza te mówiące o niedociągnięciach. Naturalne jest bowiem, że podopieczny będzie chciał wszystkie te niedociągnięcia wyeliminować, a to może być przyczyną przetrenowania. 

Wśród najważniejszych cech osobowości sumiennej jest poszanowanie ciężkiej pracy. Wielokrotne powtarzanie ćwiczeń, systematyczna praca i szereg wyrzeczeń pozwalają osiągnąć sukces. Osoba sumienna zawsze wykonuje to, co należy zrobić w czasie na to przeznaczonym i w wymagany sposób. Powierzenie osobie sumiennej przeprowadzeni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy