Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Otwarty dostęp

16 września 2020

NR 44 (Wrzesień 2020)

Wychowanie fizyczne w czasie pandemii –
trzy propozycje na zajęcia zdalne

34

Rok 2020 rozpoczął się jak każdy inny. Pierwsze dwa miesiące – normalna nauka, lekcje w szkole, zajęcia pozalekcyjne, treningi sportowe. Wszystko zmieniło się wraz z przyjściem marca. Koronawirus zmienił wszystko. Praktycznie z dnia na dzień zostaliśmy zamknięci w domach. Szkoły przestały funkcjonować, edukacja przeniosła się do internetu. O ile zajęcia teoretyczne mogły odbywać się bez większego problemu, o tyle kontakt uczniów z aktywnością fizyczną został poważnie ograniczony. Można powiedzieć, że został zredukowany praktycznie do zera. 

Nauczanie zdalne okazało się wyzwaniem dla nauczycieli. Nowa rzeczywistość wymagała przestawienia się na nowe tory. Trudno jednoznacznie ocenić, czy edukatorzy poradzili sobie z tym wyzwaniem czy nie. Z pewnością znalazły się jednostki, które bez większego problemu potrafiły dostosować się do nowych realiów i takie, którym zajęło to więcej czasu. Dotyczy to zwłaszcza nauczycieli wychowania fizycznego, którzy oprócz wiedzy teoretycznej, przekazują uczniom także solidną porcję praktycznego działania. 

POLECAMY

Rozwój sprawności fizycznej przez internet jest prawdziwym wyzwaniem. Po pierwsze nauczyciele, którzy chcieli to robić, musieli posiadać odpowiedni sprzęt. Musieli także mieć na uwadze, aby korzystać z urządzeń, które uczniowie mogą posiadać w domu. Obserwując poczynania wuefistów, można było się przekonać, że zwykłe krzesło ma mnóstwo zastosowań i służy nie tylko do siedzenia. Po drugie, musieli posiadać sprzęt i umiejętności techniczne związane z nagraniem zestawu ćwiczeń.

O ile pokazanie ćwiczenia przez nauczyciela jest możliwe i praktycznie bezproblemowe, o tyle kontrola poprawności wykonania (która jest kluczowa dla przebiegu procesu kształtowania sprawności fizycznej) stanowiła poważne ograniczenie. Ciężko patrząc w monitor komputera zwrócić uwagę na niuanse, które decydują o właściwym wykonaniu zadania. Zwłaszcza, gdy nie zawsze sprzęt nagrywający był dobrze ustawiony.

Co przyniesie rok szkolny rozpoczynający się we wrześniu? Tego jeszcze nie wiemy. Śledząc fora internetowe i grupy nauczycieli na portalach społecznościowych można odnaleźć informacje o kontynuowaniu zdalnego nauczania w pierwszym semestrze roku szkolnego 2020/2021. Choć często nieoficjalne, informacje te mogą wprowadzać pewien niepokój wśród edukatorów. Wychodząc naprzeciw ewentualnym obawom wuefistów w niniejszym artykule zostaną zaprezentowane przykłady działań, które dotyczą wychowania fizycznego, a które mogą być realizowane w ramach nauczania zdalnego. 

Rozmowa ze sportowcem z regionu

Cudze chwalicie, swego nie znacie,
Sami nie wiecie, co posiadacie.

Te słowa przypisywane Stanisławowi Jachowiczowi doskonale oddają sytuację, z którą możemy spotkać się w obszarze lokalnego sportu. Uczniowie (a niekiedy także nauczyciele) nie wiedzą, jakie „gwiazdy” zamieszkują ich społeczności. Nie chodzi tu o osoby zamieszkujące kilkusettysięczne metropolie, w których rzeczywiście może być wielu sportowców z najwyższej krajowej, a niekiedy także światowej półki. 

Celowo słowo gwiazdy zostało ujęte w cudzysłów. Odnosi się bowiem do sportowców znanych w lokalnych społecznościach. Nie muszą to być osoby, których sylwetki znajdziemy na pierwszych stronach gazet czy portalach sportowych. Często rolę takiej „gwiazdy” pełni amator, osoba, która rekreacyjnie biega lub jeździ na rowerze. Znana jest wśród mieszkańców, bo często pojawia się w miejscowych wiadomościach czy lokalnej przestrzeni. 

Przeprowadzenie wywiadu z taką osobą może być inspirujące dla uczniów. Dzięki niej można bowiem pokazać, że nawet w małej miejscowości można profesjonalnie zajmować się sportem. Można zdobywać medale, puchary, odnosić sukcesy w skali kraju. 

Często też nie zdajemy sobie sprawy, że wśród najbliższych naszych podopiecznych są osoby uprawiające niszowe dyscypliny sportu. Takim osobom ciężko przebić się, a zdarza się, że nawet nie szukają okazji do tego. Po prostu uprawiają swoją ulubioną dyscyplinę sportu. 

Poszukanie takich perełek przez nauczyciela (lub przez uczn...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy