Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozwój zawodowy

12 września 2023

NR 63 (Wrzesień 2023)

Wychowanie fizyczne w niemieckiej szkole – wnioski i obserwacje po wizycie w Berufsschultzentrum

0 38

W dniach 22–26.05.2023 r. w ramach programu „Erasmus+” miałem przyjemność uczestniczyć w projekcie „Mobilności zagraniczne kluczem do rozwoju kompetencji” opartym na job shadowingu. Polega on na obserwacji życia szkoły oraz zajęć lekcyjnych prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu w innym kraju.

Główne cele projektu to [1, 2, 3]:

POLECAMY

  • podniesienie kompetencji językowych,
  • rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie TIK,
  • zwiększanie świadomości kulturowej, kompetencji organizacyjnych i interpersonalnych,
  • poznanie i adaptacja rozwiązań ekologicznych wykorzystywanych w szkole,
  • ulepszanie swojego warsztatu pracy przy wykorzystaniu technik i metod zaobserwowanych w trakcie wyjazdu,
  • czerpanie doświadczeń z zakresu nauczania przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych podczas obserwacji pracy zagranicznej szkoły. 
     

Wraz z koleżankami z pracy udaliśmy się do Niemiec, aby obserwować zajęcia prowadzone przez nauczycieli w Stockach. Miejscowość ta znajduje się na południu Niemiec w okolicy Jeziora Bodeńskiego. Celem naszej podróży było Centrum Szkół Zawodowych (Berufsschultzentrum) ze specjalizacjami z obszarów ekonomii, technologii/handlu, ekonomiki domowej (sprzątanie). Lekcje trwają tam 45 minut, zaczynają się od godziny 7:50. W dniu 22 maja szkoła liczyła 650 uczniów (szkoła uważana jest za małą), w klasach 22–32-osobowych, aczkolwiek sale lekcyjne w trakcie naszej obecności zazwyczaj świeciły pustkami w związku z egzaminami, wycieczkami i zawodami sportowymi. Ciekawym rozwiązaniem są oddziały tzw. multijęzykowe, składające się z dzieci o różnej narodowości (Ukraina, Iran, Paragwaj, USA, Gambia, Honduras, Jemen itd.). Celem ich powstawania jest asymilowanie przybyszów poprzez wdrażanie ich do kultury niemieckiej, zebranie uczniów niepotrafiących mówić po niemiecku oraz przysposobienie ich do pracy. Są to zarówno migranci wojenni, jak i zarobkowi. Naucza się tam głównie po angielsku (aczkolwiek uczniowie uczą się od siebie nawzajem – nie wszyscy znają angielski). Dodatkowo pojawiają się również problemy z niepiśmiennością niektórych uczniów. W związku z tym praca w tych oddziałach jest bardzo trudna (duże zróżnicowanie poziomu), zazwyczaj na lekcjach jest po dwóch nauczycieli (główny + wspomagający). Często młodzieży w oddziałach multijęzykowych daje się więcej czasu na opanowanie materiału – spędzenie dwóch lat w jednej klasie. Jeśli takiemu uczniowi uda się zdać egzamin z języka niemiecki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy