Uczenie, kształtowanie postaw, rozbudzanie ciekawości poznawczej u ucznia to obszary pracy nauczyciela, które wymagają od niego ciągłego doskonalenia, rozszerzania posiadanej wiedzy (często lekko przykurzonej), bycia na bieżąco z nowinkami z zakresu pedagogiki, dydaktyki i metodyki nauczanego przedmiotu.
Wybrałam „złotą trzynastkę” kluczowych kompetencji nauczycielskich, bez których ciężko jest sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagającego ucznia, jego rodziców oraz organów prowadzących szkołę.
POLECAMY
1. ZAANGAŻOWANIE
Konieczne jest zaangażowanie nauczyciela w proces dydaktyczno-wychowawczy ucznia, często wykraczające poza profil zawodowy. Nauczyciel dźwiga na sobie wielką odpowiedzialność i powinien być tego świadomy w momencie, kiedy decyduje się na wykonywanie tego zawodu. Tę profesję trzeba kochać. Nie może być inaczej. Gdyby można było zmierzyć konieczne w tej pracy zaangażowanie w skali, jaką posiada termometr, to powinien on eksplodować z przegrzania. Tylko zaangażowany nauczyciel jest w stanie pociągnąć za sobą grupę uczniów, pokazać im...