Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

8 lipca 2019

NR 39 (Lipiec 2019)

Gry i zabawy integracyjne na wakacyjną nudę

0 2124

Wakacje dla każdego ucznia są czasem radości, swobody, odpoczynku od nauki i obowiązków szkolnych. Dziecięce pasje i zainteresowania odsunięte w roku szkolnym na dalszy plan, mogą wreszcie wyjść z cienia. Okres letni daje też najmłodszym możliwość obcowania z przyrodą, poznawania nieznanego otoczenia, nawiązywania nowych znajomości m.in. podczas zorganizowanych wyjazdów (kolonii, obozów, wędrówek, rajdów, spływów) lub stacjonarnych akcji typu „Lato w mieście” czy półkolonie. Opiekunowie, wychowawcy, instruktorzy oraz animatorzy starają się zaproponować uczestnikom, będącym w różnym wieku, ciekawe formy spędzania wolnego czasu. Powinny one integrować grupę poprzez aktywność ruchową i zabawę.

Jak się bawić? Z radością, twórczo, z fantazją, zaangażowaniem, bo to jest najważniejsze w tej formie spędzania czasu. W zabawie wygrywa każdy jej uczestnik, natomiast w grze dominuje element rywalizacji, wyłaniani są zwycięzcy (ktoś wygrywa i ktoś przegrywa), chociaż o pozostałych nie powinno się mówić jak o przegranych. Ważna jest też możliwość zmiany formy aktywności, tzn. każdą zabawę można zmodyfikować na grę i odwrotnie: grę na zabawę. Niezbędne w tym wypadku będzie ustalenie nowych reguł. Jeśli w grupie uczestników wychowawca zaobserwuje sportowe ambicje i chęć rywalizacji, wówczas warto zaproponować formę gry. 

W przypadku gdy aspekt sportowy przyczynia się do rezygnacji z aktywności grających, należy przejść do realizacji formy zabawowej.

Podstawową funkcją gier i zabaw jest integrowanie grupy, czyli zapoznanie się ze sobą uczestników poprzez podawanie np. swojego imienia w sposób nietypowy, ale pomysłowy. Kojarzenie sytuacji z konkretną osobą wpływa na trwalsze zapamiętywanie nowych znajomych. Dzięki zabawom dzieci mają szansę poznać więcej faktów na swój temat (np. posiadanie psa, kota, rodzeństwa, dysponowanie umiejętnościami gry na instrumencie czy wykorzystania specyficznego sprzętu sportowego, hobby), co pozwoli im znaleźć wspólne tematy do rozmowy. Ponadto podczas gier i zabaw w wesołej atmosferze dzieci mają okazję wykazać się kreatywnością, czy wskazać swoje mocne strony.

Każda gra i zabawa powinna się odbyć w oparciu o określone zasady lub reguły, które muszą poznać wszyscy uczestnicy. Nie można ich zmieniać w trakcie trwania gry bądź zabawy (w przypadku zaistnienia sytuacji dotychczas niespotykanych, zabawę należy przerwać, uzupełnić zasady dodatkowym wyjaśnieniem i rozpocząć od początku). Przed rozpoczęciem dobrze jest też zaznaczyć, jak długo gra będzie trwać (ile razy zostanie powtórzona, po zdobyciu jakiej liczby punktów, czy po jakim czasie wyłoni się zwycięzca). Funkcję sędziego pełni zazwyczaj nauczyciel, opiekun, czasem jego pomocnikiem jest osoba niećwicząca, która z różnych przyczyn zgłosiła swoją nie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy