Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru , Otwarty dostęp

16 września 2019

NR 39 (Wrzesień 2019)

Ćwiczenia, zabawy i gry na lekcji Wychowania Fizycznego poprawiające koncentrację uwagi

0 107

W dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie gołym okiem zaobserwować spadek możliwości koncentracji uwagi przez naszych podopiecznych na lekcjach. Wpływa to w dużym stopniu na jakość pracy konkretnego ucznia, ale też reszty grupy czy klasy, ponieważ swoim zachowaniem, wynikającym z niemożności utrzymania uwagi, skupia on na sobie uwagę reszty, co odrywa ich od pracy. Jak pomóc takiemu uczniowi podczas lekcji WF?

Uprawianie jakiejkolwiek dyscypliny sportu niesie za sobą wymóg posiadania odpowiednich sprawności (siła mięśni, pułap tlenowy itd.). Według Nęcki i Sarzyńskiej (2009) zazwyczaj podkreśla się istotną rolę sprawności związanych z fizycznością i motoryką sportowca. Tymczasem według autorów uwaga jest jednym z mechanizmów regulacji psychicznej, decydującym o sprawności naszego działania (Nęcka i wsp., 2005, za: Nęcka, Sarzyńska, 2009). Zajęcia wychowania fizycznego to fantastyczne pole do pracy nad koncentracją uwagi w jej różnych wymiarach. Niemalże każda aktywność podejmowana na lekcji wymaga odpowiedniej koncentracji (Więcław, 2019). Pomimo że ćwiczenia/zabawy rozwijające umiejętność skupienia uwagi są bardzo ciekawe i wprowadzają na lekcji dobrą atmosferę, nie powinny być stosowane przez większą część lekcji. Ma to związek ze znacznym obniżeniem jej intensywności. 

Poniższe ćwiczenia/zabawy/gry nie są ułożone w toku lekcyjnym. To tylko wybrane ćwiczenia/zabawy/gry służące rozwijaniu koncentracji uwagi. Można wykorzystywać je w trakcie rozgrzewki, jak również jako wstawki w trakcie części głównej, a niektóre tylko w części końcowej lekcji podczas uspokojenia organizmu.

Przykłady ćwiczeń

1. Wykonywanie poszczególnych ćwiczeń drugą nogą lub ręką. Postawienie przed uczniami zadania, np. rzuty do kosza tylko lewą ręką (dla leworęcznych tylko prawą), podobnie zagrywki siatkarskiej, czy rzutu w piłce ręcznej. Jeśli chodzi o piłkę nożną: podania, czy strzał do bramki drugą nogą. Może to poprawić koncentrację (ponieważ uczniowie muszą zmagać się z czymś zupełnie dla nich nowym, wymagającym skupienia), ale również wprowadzić wesołą atmosferę na lekcji.

2.  Flagi – na początku bardzo trudna do opanowania gra (również ciężka do wyjaśnienia, gdyż jest w niej dużo zasad). Jest natomiast przez dzieci bardzo lubiana, pozytywnie działa na koncentrację, gdyż cały czas trzeba być „pod prądem” i skupić się na sytuacji w trakcie gry. To jeden z typów gry wieloosobowej. Pole gry podzielone na pół. Na każdej połowie są dwie strefy: 

  • baza usytuowana na końcu pola gry, w niej znajdują się 1–3 flagi (piłka, szarfa, ringo). Gracz nie może wejść do swojej bazy, chyba że akurat goni przeciwnika próbującego zdobyć flagę;
  • strefa, w której ustawieni są gracze danej drużyny.

Graczy dzielimy na dwa równe zespoły". Punkt zdobywa się wtedy, gdy zabierze flagę z bazy przeciwnika i zaniesie ją do swojej bazy (lub przyniesie nauczycielowi). Kto zdobędzie wszystkie flagi lub tylko te przeciwnika (zależy od początkowych ustaleń) wygrywa. Utrudnienie jest następujące: gdy uczeń jest na polu rywali, ci mogą go złapać – idzie wtedy do więzienia (trójkąt zbudowany z pachołków znajdujący się z boku strefy). Inny uczeń może wybawić więźnia, ale zasada jest taka sama. Jeśli wejdzie na pole przeciwnika i zostanie złapany, również idzie do więzienia. Jeżeli jednak dostanie się tam, nie będąc złapanym, może wybawić jedną osobę. Wybawienie polega na tym, że chwyta jedną osobę za rękę i wraca z nią na swoją połowę (trzymając się za ręce, nie mogą zostać złapani – jeśli chwyt zostanie przerwany bez pomocy przeciwnika, zawodnicy mogą zostać złapani). Kolejną zasadą jest to, że gdy osoba, która trzyma flagę przeciwnika zostanie złapana, musi ją zostawić w miejscu złapania (jest to pewnego rodzaju handicap, gdyż swoim działaniem może zmniejszyć odległość flagi od swojej drużyny). Jest to gra mocno inwazyjna, dzieci poruszają się w różnych kierunkach, następuje dużo zmian decyzji, przyspieszeń. Dodatkowo bardzo dużo się dzieje (dzieci nie mają nawyku sprawdzania przestrzeni za sobą i często prowadzi to do zderzeń). Dlatego w tej grze dużą koncentracją musi wykazać się też nauczyciel. 
 


3.  Łapki – zabawa, którą można wykorzystać na rozgrzewkę lub w końcowej części lekcji. Na rozgrzewce dzieci poruszają się wybranym przez nauczyciela sposobem, po całej sali lub boisku. Mogą również w trakcie biegu wykonywać ćwiczenia kształtujące. Na sygnał nauczyciela dobierają się w pary i grają w łapki do 3 zwycięstw. Jedna osoba z pary wyciąga przed siebie obie ręce, skierowane stroną grzbietową w górę. Druga osoba wyciąga ręce przed siebie stroną grzbietową w dół i łaskota palcami dłonie przeciwnika. Zadaniem osoby mającej dłonie pod spodem jest delikatne uderzenie swoimi dłońmi w wyciągnięte dłonie przeciwnika, którego zadaniem jest skoncentrowanie się i uniknięcie uderzenia poprzez szybkie schowanie do tyłu. W kolejnych powtórzeniach ćwiczenia nie można dobrać s...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Załóż konto lub zaloguj się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy