Dołącz do czytelników
Brak wyników

Psychologia sportu

21 września 2018

NR 34 (Wrzesień 2018)

Jak mentalnie przygotować ucznia do zawodów sportowych?
7 najważniejszych wskazówek dla nauczycieli wychowania fizycznego

0 1186

Właśnie rozpoczyna się kolejny rok szkolny. Wraz z nim nadchodzi wiele różnorakich wyzwań dla uczniów – zarówno intelektualnych, jak i fizycznych. Jednym z nich na pewno jest przygotowanie zawodów sportowych i uczestnictwo w nich. Niezależnie od doświadczenia i poziomu zaawansowania twoich podopiecznych w wybranych dyscyplinach, start w zawodach niemal zawsze jest sytuacją stresogenną. Żeby twoi podopieczni mogli sobie poradzić w takich okolicznościach, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie do występu.

Ten tekst zawiera garść wskazówek dla nauczycieli wychowania fizycznego oraz wszelkiego rodzaju trenerów i instruktorów. Jak mądrze przygotować mentalnie młodych ludzi do tych wydarzeń? To skondensowana dawka psychologii sportu w praktyce; zbiór najważniejszych zasad, który może być drogowskazem ku temu, jak pokierować procesem przygotowań do startu, żeby młodzi ludzie mogli z radością i dumą reprezentować swoją szkolną społeczność. Dodatkowo podpowiadam też, na co zwrócić uwagę podczas zawodów oraz po ich zakończeniu. Już niebawem będziesz mieć okazję do sprawdzenia tego, o czym piszę w praktyce. Zapraszam zatem do lektury i działania!

POLECAMY

PRZED ZAWODAMI

Zasada 1: zadbaj o równomierny rozwój
Start w zawodach na każdym poziomie zaangażowania w sport wymaga wachlarza umiejętności z czterech najważniejszych obszarów przygotowania. To motoryka, technika, taktyka i oczywiście psychika. Pracowałem dotychczas w ponad 20 dyscyplinach sportowych i w każdej z nich sprawdza się ten schemat – od żużlu, poprzez sporty drużynowe, aż po szachy. Należy zidentyfikować umiejętności konieczne do współzawodnictwa i równomiernie je rozwijać! Nie wolno przy tym zapominać o umiejętnościach mentalnych. Na poziomie szkolnym nauczyciele (trenerzy) często wymagają od swoich podopiecznych przygotowania mentalnego, lecz sami nie robią wiele, żeby ich w tym wspomóc. Zdaję sobie sprawę z tego, że liczba godzin nierzadko ogranicza nauczycieli, jednak przygotowanie mentalne na poziomie rozgrywek szkolnych wcale nie musi być wyizolowaną jednostką treningową. Wręcz przeciwnie! Można wprowadzać gry i zabawy, które akcentują kluczowe umiejętności mentalne (np. koncentracja uwagi, radzenie sobie ze stresem i presją, kom...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy