Mimo że wolność wyboru czy możliwość pewnej swobody postępowania są ogólnie powszechne, to w wielu sytuacjach znajomość zasad dobrego zachowania jest niezbędna. Właściwe zaprezentowanie się w towarzystwie, odpowiednia reakcja w danym momencie to tylko niewielki wycinek rzeczywistości, w którym zachowanie może podlegać krytycznej obserwacji i ocenie. Umiejętność dostosowania się to cenna zdolność współczesnego człowieka. W wielu życiowych sytuacjach zachowanie świadczące o dobrym wychowaniu, kulturze oraz szacunku do innych zawsze będzie mile widziane i wysoko cenione.
Dział: Psychologia sportu
Psychologia sportu
W koncepcji inteligencji wielorakich pojęcie „inteligencji” definiuje się m.in. jako zdolność rozwiązywania problemów. Cechą charakterystyczną tego ujęcia jest wyróżnienie ośmiu różnych rodzajów inteligencji, które mogą podlegać rozwojowi pod wpływem doświadczeń, w tym dzięki udziałowi jednostki w regularnej aktywności fizycznej.
Specyficzne czasy koronawirusa poza tym, że wymusiły organizację zajęć on-line, co jest szczególnie trudne w przypadku wychowania fizycznego, dały nauczycielom odpowiedź, którzy uczniowie podchodzą do tematu swojej sprawności i dobrej formy poważnie i zadbają o nią, nawet jeśli w skrzynce odbiorczej nie będzie zadań ruchowych od nauczyciela, a którzy „zapomną stroju” i nie będą dbali o niezbędną dawkę codziennego ruchu.
Nauczyciele wychowania fizycznego, instruktorzy i trenerzy sportu powinni nie tylko aktywnie wspierać rozwój sprawności, zdrowia czy zainteresowań swoich podopiecznych, ale także kształtować ich osobistą świadomość moralną. W związku z tym dobrym zwyczajem jest, gdy prowadzone przez nich zajęcia wpływają na rozumienie przez uczniów tego, czym jest zjawisko tolerancji, oraz jak można przeciwstawiać się krzywdzącym stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji.
Gdybym teraz poprosił, żebyś pomyślał o kimś, kto sprawia Ci podczas prowadzenia lekcji najwięcej problemów, kim byłaby ta osoba? Wypowiedz na głos jej imię. Wszystko, co za chwilę przeczytasz, odnieś do tej konkretnej osoby. Zaczynamy!
Uczestnictwo w aktywności fizycznej wymaga od dzieci umiejętności interakcji z innymi ludźmi. Dziecko podczas obozów czy kolonii jest częścią pewnej całości. Spójna grupa tworzy się nie tylko poprzez grę w piłkę, ale też przez wspólnie spędzony czas, z dala od sportowych sytuacji. Wspólne posiłki, gry wideo, zabawy w grupie są równie ważnym elementem budowania grupy. I choć na pierwszy rzut oka może nie być to widoczne, ma znaczenie dla prawidłowego działania całości.
Rodzice często pytają nauczycieli WF, prosząc o radę. Jak pomóc im podjąć decyzję? Na co powinni zwrócić uwagę? Sprawa nie jest oczywista, ponieważ na tytułowe pytanie nie ma jednej słusznej odpowiedzi.
Jednym z powtarzających się problemów podczas zajęć wychowania fizycz- nego jest niechęć uczniów w ich uczestnictwie. Takie sytuacje są codziennością, niezależnie od poziomu nauczania. Nowa podstawa programowa preferuje indywidualizację pracy z uczniami i daje szerokie pole działania w dostosowaniu treści nauczania do możliwości i potrzeb naszych podopiecznych.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z lipca 2010 roku wskazuje, że już w szkole podstawowej regularnie nie ćwiczy około 17% uczniów, a w szkołach średnich sięga już niemal jednej trzeciej (32%). Wychowujemy pokolenie Polaków, którzy nie dostrzegają wartości w aktywności fizycznej, ani nie odnajdują radości w prowadzeniu aktywnego trybu życia. A przecież nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna to podstawa zdrowia, a wychowanie fizyczne wyposaża w niezbędne umiejętności życiowe, m.in. współpraca, radzenie sobie z porażkami, realizacja celów.
Głównym celem szkolnego wychowania fizycznego jest przygotowanie młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej. Podstawą teoretyczną takich działań jest program nauczania wychowania fizycznego zawierający niezwykle bogaty w treści o zdrowiu, sporcie czy innych formach ruchu zbiór zaplanowanych w czasie zadań dostosowanych do wieku, poziomu sprawności, płci czy nawet infrastruktury szkoły. Określona tematyka realizowana jest w jednolitych grupach wiekowych (klasach), w których uczestnicy podczas zajęć ze sobą współpracują oraz rywalizują. W wyniku takich działań dochodzić może do powstawania konfliktów. Lekcja wychowania fizycznego zatem to oddziaływanie czynników osobowych i pozaosobowych, jednak z wyraźną przewagą tych pierwszych [3]. Zadaniem nauczyciela prowadzącego nauczanie jest rozpoznanie każdej uczniowskiej grupy: jej właściwości, zainteresowania, ulubione ćwiczenia, jednostki uzdolnione, słabsze ruchowo, przywódcy formalni i nieformalni, czy poziom nauki.
Psychologia i sport zawodowy są ściśle ze sobą powiązane. Na obecne wyniki sportowe mają wpływ nie tylko trenerzy ale także i psycholodzy sportu. Pomiędzy dwójką sportowców o tych samych wynikach w walce o podium zadecyduje umiejętność psychicznego poradzenia sobie ze stresem Jak wprowadzić na zajęcia elementy psychologii sportu aby pomóc uczniom zwiększyć wyniki sportowe i poradzić sobie ze stresem podczas zawodów i olimpiad sportowych?
Właśnie rozpoczyna się kolejny rok szkolny. Wraz z nim nadchodzi wiele różnorakich wyzwań dla uczniów – zarówno intelektualnych, jak i fizycznych. Jednym z nich na pewno jest przygotowanie zawodów sportowych i uczestnictwo w nich. Niezależnie od doświadczenia i poziomu zaawansowania twoich podopiecznych w wybranych dyscyplinach, start w zawodach niemal zawsze jest sytuacją stresogenną. Żeby twoi podopieczni mogli sobie poradzić w takich okolicznościach, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie do występu.