Dział: Psychologia sportu

Psychologia sportu

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Biegowy savoir vivre

Mimo że wolność wyboru czy możliwość pewnej swobody postępowania są ogólnie powszechne, to w wielu sytuacjach znajomość zasad dobrego zachowania jest niezbędna. Właściwe zaprezentowanie się w towarzystwie, odpowiednia reakcja w danym momencie to tylko niewielki wycinek rzeczywistości, w którym zachowanie może podlegać krytycznej obserwacji i ocenie. Umiejętność dostosowania się to cenna zdolność współczesnego człowieka. W wielu życiowych sytuacjach zachowanie świadczące o dobrym wychowaniu, kulturze oraz szacunku do innych zawsze będzie mile widziane i wysoko cenione.

Czytaj więcej

Uczestnictwo w regularnej aktywności fizycznej a wyniki badań inteligencji wielorakich

W koncepcji inteligencji wielorakich pojęcie „inteligencji” definiuje się m.in. jako zdolność rozwiązywania problemów. Cechą charakterystyczną tego ujęcia jest wyróżnienie ośmiu różnych rodzajów inteligencji, które mogą podlegać rozwojowi pod wpływem doświadczeń, w tym dzięki udziałowi jednostki w regularnej aktywności fizycznej.

Czytaj więcej

Warto szukać plusów - filmoteka trenera

Specyficzne czasy koronawirusa poza tym, że wymusiły organizację zajęć on-line, co jest szczególnie trudne w przypadku wychowania fizycznego, dały nauczycielom odpowiedź, którzy uczniowie podchodzą do tematu swojej sprawności i dobrej formy poważnie i zadbają o nią, nawet jeśli w skrzynce odbiorczej nie będzie zadań ruchowych od nauczyciela, a którzy „zapomną stroju” i nie będą dbali o niezbędną dawkę codziennego ruchu.

Czytaj więcej

Kształtowanie postaw tolerancyjnych w procesie wychowania do kultury fizycznej

Nauczyciele wychowania fizycznego, instruktorzy i trenerzy sportu powinni nie tylko aktywnie wspierać rozwój sprawności, zdrowia czy zainteresowań swoich podopiecznych, ale także kształtować ich osobistą świadomość moralną. W związku z tym dobrym zwyczajem jest, gdy prowadzone przez nich zajęcia wpływają na rozumienie przez uczniów tego, czym jest zjawisko tolerancji, oraz jak można przeciwstawiać się krzywdzącym stereotypom, uprzedzeniom i dyskryminacji.

Czytaj więcej

Trudny uczeń – działanie krok po kroku

Gdybym teraz poprosił, żebyś pomyślał o kimś, kto sprawia Ci podczas prowadzenia lekcji najwięcej problemów, kim byłaby ta osoba? Wypowiedz na głos jej imię. Wszystko, co za chwilę przeczytasz, odnieś do tej konkretnej osoby. Zaczynamy!

Czytaj więcej

Budowanie kompetencji społecznych podczas aktywności fizycznej na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży

Uczestnictwo w aktywności fizycznej wymaga od dzieci umiejętności interakcji z innymi ludźmi. Dziecko podczas obozów czy kolonii jest częścią pewnej całości. Spójna grupa tworzy się nie tylko poprzez grę w piłkę, ale też przez wspólnie spędzony czas, z dala od sportowych sytuacji. Wspólne posiłki, gry wideo, zabawy w grupie są równie ważnym elementem budowania grupy. I choć na pierwszy rzut oka może nie być to widoczne, ma znaczenie dla prawidłowego działania całości.

Czytaj więcej

Kiedy jest najlepszy czas, aby wysłać dziecko na obóz/kolonie?

Rodzice często pytają nauczycieli WF, prosząc o radę. Jak pomóc im podjąć decyzję? Na co powinni zwrócić uwagę? Sprawa nie jest oczywista, ponieważ na tytułowe pytanie nie ma jednej słusznej odpowiedzi.

Czytaj więcej

Jak wspierać dzieci podczas lekcji WF-u niezależnie od poziomu sprawności fizycznej?

Jednym z powtarzających się problemów podczas zajęć wychowania fizycz- nego jest niechęć uczniów w ich uczestnictwie. Takie sytuacje są codziennością, niezależnie od poziomu nauczania. Nowa podstawa programowa preferuje indywidualizację pracy z uczniami i daje szerokie pole działania w dostosowaniu treści nauczania do możliwości i potrzeb naszych podopiecznych.

Czytaj więcej

Czy nauczyciel wychowania fizycznego powinien być dobrym psychologiem?

Raport Najwyższej Izby Kontroli z lipca 2010 roku wskazuje, że już w szkole podstawowej regularnie nie ćwiczy około 17% uczniów, a w szkołach średnich sięga już niemal jednej trzeciej (32%). Wychowujemy pokolenie Polaków, którzy nie dostrzegają wartości w aktywności fizycznej, ani nie odnajdują radości w prowadzeniu aktywnego trybu życia. A przecież nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna to podstawa zdrowia, a wychowanie fizyczne wyposaża w niezbędne umiejętności życiowe, m.in. współpraca, radzenie sobie z porażkami, realizacja celów.

Czytaj więcej

Różne oblicza lęku i jego przełamywanie w wychowaniu fizycznym

Głównym celem szkolnego wychowania fizycznego jest przygotowanie młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej. Podstawą teoretyczną takich działań jest program nauczania wychowania fizycznego zawierający niezwykle bogaty w treści o zdrowiu, sporcie czy innych formach ruchu zbiór zaplanowanych w czasie zadań dostosowanych do wieku, poziomu sprawności, płci czy nawet infrastruktury szkoły. Określona tematyka realizowana jest w jednolitych grupach wiekowych (klasach), w których uczestnicy podczas zajęć ze sobą współpracują oraz rywalizują. W wyniku takich działań dochodzić może do powstawania konfliktów. Lekcja wychowania fizycznego zatem to oddziaływanie czynników osobowych i pozaosobowych, jednak z wyraźną przewagą tych pierwszych [3]. Zadaniem nauczyciela prowadzącego nauczanie jest rozpoznanie każdej uczniowskiej grupy: jej właściwości, zainteresowania, ulubione ćwiczenia, jednostki uzdolnione, słabsze ruchowo, przywódcy formalni i nieformalni, czy poziom nauki.

Czytaj więcej

Psychologia sportu – jak wykorzystać wybrane zagadnienia na zajęciach WF?

Psychologia i sport zawodowy są ściśle ze sobą powiązane. Na obecne wyniki sportowe mają wpływ nie tylko trenerzy ale także i psycholodzy sportu. Pomiędzy dwójką sportowców o tych samych wynikach w walce o podium zadecyduje umiejętność psychicznego poradzenia sobie ze stresem Jak wprowadzić na zajęcia elementy psychologii sportu aby pomóc uczniom zwiększyć wyniki sportowe i poradzić sobie ze stresem podczas zawodów i olimpiad sportowych?

Czytaj więcej

Jak mentalnie przygotować ucznia do zawodów sportowych?

Właśnie rozpoczyna się kolejny rok szkolny. Wraz z nim nadchodzi wiele różnorakich wyzwań dla uczniów – zarówno intelektualnych, jak i fizycznych. Jednym z nich na pewno jest przygotowanie zawodów sportowych i uczestnictwo w nich. Niezależnie od doświadczenia i poziomu zaawansowania twoich podopiecznych w wybranych dyscyplinach, start w zawodach niemal zawsze jest sytuacją stresogenną. Żeby twoi podopieczni mogli sobie poradzić w takich okolicznościach, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie do występu.

Czytaj więcej