Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozwój zawodowy

26 maja 2020

NR 43 (Maj 2020)

Kształtowanie siły u zawodników rugby na przykładzie młodzików U14 w Nowa Huta Rugby Klub Kraków

24

Siła to podstawowa cecha motoryczna, która jest niezwykle ważna podczas treningu zawodników każdej dyscypliny sportu. Jak można kształtować ją w nieco inny, mniej popularny sposób? Może zainspirujemy się treningiem zawodników rugby?

W literaturze wyróżnia się następujące rodzaje siły: ogólną, specjalną (generowaną podczas określonych ruchów i angażującą określone grupy mięśniowe), maksymalną (największą, jaką mogą wygenerować pracujące mięśnie podczas pojedynczej próby, bez uwzględnienia prędkości ruchu), absolutną (inaczej bezwzględną, czyli maksymalną siłę bez uwzględnienia masy ciała zawodnika), relatywną (inaczej względną, czyli z uwzględnieniem masy ciała zawodnika), dynamiczną, eksplozyjną (czyli zdolność rozwijania siły maksymalnej w najkrótszym czasie – praca mięśnia trwa mniej niż 0,5 sekundy) (Gadula, 2018). Coraz częściej w sportach drużynowych spotykamy się ze stwierdzeniem, że aby zdobyć umiejętności gry należy na jednostkach treningowych poświęcać uwagę na grę. Stąd w piłce nożnej zaleca się, aby co tylko jest możliwe realizować w grach, ponieważ wszelkie ćwiczenia w postaci gry zapewniają odpowiednią intensywność zajęć, ale także rozwijają u dzieci i młodzieży kreatywność, technikę, motorykę i mentalność (Grycmann i in., 2019). Niestety w rugby nie możemy przełożyć tego założenia w stosunku 1 : 1 dla naszych polskich drużyn. Wiele klubów młodzieżowych realizuje treningi 2–3 razy w tygodniu, a dla porównania w piłce nożnej w czołowych klubach ze złotą tarczą w certyfikacji PZPN dąży się w tym wieku do 3–4 treningów piłkarskich (E,CA 2012). Osobnym tematem jest dodatkowy trening motoryczny lub specjalistyczny dla bramkarzy. Niezwykle istotne wydaje się, aby w szkoleniu rugby dzieci i młodzieży na jednostkach treningowych pojawiały się ćwiczenia motoryczne kształtujące siłę zawodników. Drużyna młodzieżowa nie będzie, tak jak drużyna seniorska czy juniorska, samodzielnie wykonywać dodatkowych treningów na siłowni. Nie możemy również liczyć, że dzieci i młodzież tego typu ćwiczenia sumiennie wykonują na lekcjach wychowania fizycznego. 

Zawodnicy młodzieżowi NHRK Kraków trenują w systemie dwóch treningów w tygodniu w okresie jesienno-zimowym oraz trzech treningów w tygodniu w okresie wiosenno-letnim. Ze względu na dysponowanie halą pneumatyczną zawodnicy realizują typowe jednostki treningowe rugby cały rok. Współczesne rugby wymaga od zawodników niesamowitej sprawności fizycznej, szybkości, mobilności, wytrzymałości, a przede wszystkim siły i charakteru (Hazeldine, McNab, 1998). Układ mięśniowy stanowi podstawę wszystkich procesów motorycznych organizmu, ponadto kształtowanie siły rozwija mechanizmy pomocnicze. Czym mięśnie są silniejsze, tym dane ćwiczenie lub ruch będzie wykonywany przez ciało z mniejszym zużyciem energii. Oznacza to, że przez dłuższy czas można pracować na stałym poziomie, a w rugby seniorskim to nawet 80 minut gry (Gadula, 2018). 

Podczas każdej jednostki treningowej zawodnicy wykonują ćwiczenia mające na celu poprawę i kształtowanie siły z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Dodatkowo zawodnicy zachęcani są do wykonywania podobnych ćwiczeń w domu w ramach indywidualnego treningu uzupełniającego. Ćwiczenia siłowe stanowią 15–20 minut treningu i są wykonywane zmiennie po 5–6 na każdą partię. 

Ćwiczenia dolnych partii mięśniowych:

  • przysiady z wyskokiem 10–15 powtórzeń,
  • wyskok z podciągni...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy