Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rozwój zawodowy

18 maja 2022

NR 54 (Maj 2022)

Najważniejsze zasady dotyczące budowy i organizacji lekcji wychowania fizycznego

0 82

Lekcja wychowania fizycznego trwa 45 minut. Najczęściej możemy wpuścić uczniów do szatni dopiero po dzwonku, przez co tracimy już kilka minut. Myślę, że każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak mało realnego czasu mamy na zrealizowanie celów lekcji. Podczas tworzenia naszych konspektów musimy zwrócić uwagę na każdy szczegół, tak żeby nie uciekały nam kolejne minuty i w realnym czasie zajęć dzieci skorzystały z nich w najlepszy możliwy sposób.

Proponuję kilka zasad, które ułatwią nam organizację i pomogą zrealizować cele lekcji. 

I. ZASADA – CEL LEKCJI I FORMY JEJ REALIZACJI
Każda lekcja ma swój cel główny i cele poboczne. Dla mnie ważne jest, żeby każda część lekcji zawierała akcent naszego głównego celu. Od pierwszej zabawy, rozgrzewki wplatajmy już akcent, który przybliży dzieci do celu głównego. Przykładowo, jeśli planujemy zrealizować podczas lekcji prowadzenie piłki, to niech dzieci podczas rozgrzewki mają już piłki przy nodze, a podczas berka niech gonią się z piłkami. 

Jeśli chodzi o formy realizacji lekcji, musimy dostosować je do poziomu grupy, zachowania i możliwości. W moim warsztacie gry i zabawy dominują w każdym etapie szkolenia. Uważam je za kluczowe i najbardziej atrakcyjne. Formy ścisłe (bez przeciwnika) stosuję w przypadku klas, gdzie poziom sportowy jest bardzo niski – ta forma umożliwia realizację celów w łatwy sposób, lecz metoda ta jest mniej atrakcyjna dla dziecka. Przy takiej formie ważne jest, żeby stworzyć warunki, aby nie była to tylko forma odtwórcza, ale by zmusić dziecko do wyboru i podejmowania decyzji. 

II. ZASADA – ORGANIZACJA LEKCJI
Przy tym zagadnieniu trzeba zacząć od naszych możliwości, jeśli chodzi o infrastrukturę. Mając liczne klasy i całą salę gimnastyczną do dyspozycji, możemy podzielić środki na dwa pola, w których zwiększymy intensywność wykonywanych działań. Tworząc cały konspekt, warto zastanowić się, czy potrafimy zorganizować zajęcia w taki sposób, żeby na jednej organizacji (pole do gry, stożki, pachołki) odbyła się cała lekcja. Każda zmiana podczas zajęć (zmienianie pola gry, zabieranie pachołków, dokładnie ich itp.) powoduje, że kolejne minuty lekcji uciekają nam. Dodatkowo należy zastanowić się nad tym, w którym miejscu ustawić sprzęt niezbędny do lekcji. Całość najlepiej przygotować przed zajęciami, tak żeby każdy element był na swoim miejscu. Wtedy tylko działamy w grupie, a nie skupiamy się na sprzęcie. W przypadku piłek warto przy danym polu gry ułożyć np. hula-hoopy jako „bazy” dla piłek. Bardzo łatwo i szybko można wtedy z nich skorzystać i odłożyć w dane miejsce, tak żeby na sali panował porządek. 

III. ZASADA – ZMIENNOŚĆ WARUNKÓW
Dzieci teraz bardzo szybko się zniechęcają i nudzą się tym, co robią. Należy pamiętać, tworząc konspekt treningowy, żeby modyfikować nasze lekcje. Możemy nauczać danego elementu kilka lekcji z rzędu, ale tworząc przy tym różne warunki. Nasza kreatywność sprawi, że dziecko nie znudzi się daną dyscypliną sportową. Modyfikować lekcje możemy na różnych płaszczyznach. Możemy jednocześnie zadbać o różne formy gier i zabaw, jak i formy rywalizacji, tworząc np. turniej klasowy, rywalizację 1 x 1, pozwolić uczniom na wybranie ulubionej gry, dać możliwość poprowadzenia zabawy, samemu wziąć udział we fragmencie lekcji.

IV. ZASADA – STOPNIOWANIE ĆWICZEŃ
Do każdej klasy, grupy należy podejść w sposób indywidualny. Ćwiczenie wykonywane w sposób perfekcyjny w klasie 4a może fatalnie wychodzić w klasie 4b.

Podczas tworzenia ćwiczenia należy ułożyć sobie odpowiednie modyfikacje, tak aby w sposób sprawny ćwiczenie ułatwić lub utrudnić. Pamiętajmy, że każde ćwiczenie powinno być dostosowane do wieku, sprawności grupy, rozwoju mentalnego oraz wiedzy teoretycznej.
Modyfikacja środkami:

POLECAMY

  • zwiększanie i zmniejszanie pola gry, 
  • liczebność uczniów,
  • czas zabawy/gry (np. ze względu na stopień sprawności uczniowie mogą potrzebować różnego czasu na złapanie r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy