Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

14 stycznia 2021

NR 47 (Styczeń 2021)

Procedura postępowania na stacjonarnej lekcji wychowania fizycznego

0 524

Wyzwanie, z jakim przyszło się zmierzyć całemu społeczeństwu w 2020 roku, wymusiło stosowanie wielu działań, które dotychczas raczej nie występowały. Wszechobecna dezynfekcja, noszenie maseczek czy zachowanie dystansu pomiędzy ludźmi jeszcze rok temu były czymś nie do pomyślenia. Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia nie ominęły także szkół, a nowe realia prowadzenia zajęć dotknęły także zajęcia ruchowe. Chcąc zapewnić dostępność i jasność zasad przeprowadzania lekcji wychowania fizycznego, zwłaszcza tych stacjonarnych realizowanych w szkole, należy opracować odpowiednią procedurę postępowania.

Opracowanie procedury postępowania na stacjonarnej lekcji wychowania fizycznego jest szczególnie istotnym działaniem. Związane jest to ze specyfiką tych zajęć. Podczas nich uczniowie przemieszczają się, zmieniają swoje położenie w przestrzeni, co naturalnie wiąże się z możliwością kontaktu z innymi osobami. Odpowiednio sformułowane reguły pozwolą na ograniczenie tego kontaktu, a tym samym wpłyną na bezpieczeństwo podopiecznych.

POLECAMY

DDM podczas WF

Podstawową zasadą, którą spotykamy w każdym miejscu publicznym, jest zasada DDM. Jest to skrót od słów: dezynfekcja, dystans, maseczki. Jak podkreślają specjaliści, te trzy obszary znacząco ograniczają możliwość rozprzestrzeniania się wirusa. Dezynfekując przede wszystkim dłonie, redukujemy ilość bakterii i możliwość transmisji wirusa poprzez ręce i ich kontakt – na początku z powierzchnią zakażoną, a później z naszym ciałem, np. twarzą czy nosem. Zachowanie dystansu związane jest ze sposobem przemieszczania się wirusa. Według ekspertów nie jest on w stanie przemieścić się dalej niż na półtora do dwóch metrów. Z kolei maseczki mają zatrzymać ewentualne cząsteczki wirusa, które mogą dostać się do naszego nosa lub ust, a przede wszystkim mają chronić innych przed nami.

Opisane powyżej zasady wydają się być proste. Łatwo można je wprowadzić w przestrzeni publicznej, w sklepach, instytucjach czy przestrzeni miejskiej. Nawet szkoła, z jej salami i korytarzami, wydaje się być miejscem, w którym można zastosować takie obostrzenia. Problemem staje się jednak sala gimnastyczna i zajęcia ruchowe. 

Występowanie trudności nie zwalnia z konieczności dbania o bezpieczeństwo wychowanków. Część spośród zasad DDM można wprowadzić na lekcje wychowania fizycznego bez większego problemu. Uczniowie mogą dezynfekować ręce przed wejściem na salę i przed jej opuszczeniem. Ograniczając ćwiczenia ze sprzętem, przyrządami czy kontaktem sprawimy, że lekcja będzie zawierała elemen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy