Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

28 listopada 2018

NR 34 (Listopad 2018)

Rozgrzewka – ważna część lekcji wychowania fizycznego

0 12

Przystępując do realizacji zajęć sportowych z dziećmi i młodzieżą w ramach lekcji wychowania fizycznego czy innych programów sportowych, należy pamiętać o właściwej ich konstrukcji. Oprócz części głównej, o której wszyscy pamiętają, są jeszcze dwie, równie istotne składowe: część wstępna (rozgrzewka) oraz część końcowa. Musimy pamiętać, iż każde zajęcia sportowe należy zacząć od rozgrzewki. Wśród dzieci, szczególnie w młodszych klasach, tę część lekcji powinien prowadzić nauczyciel. W tym okresie sportowej edukacji zapoznają się one z wieloma nowymi ćwiczeniami. Uczą się je prawidłowo wykonywać, a także poznają znaczenie rozgrzewki w lekcji wychowania fizycznego. Rola nauczyciela jest więc kluczowa w dalszym rozwoju sportowym dziecka.

Nieco inaczej jest w przypadku młodzieży. Mając za sobą kilka lat zajęć wychowania fizycznego, dysponując już znacznym zasobem ćwiczeń, powinni oni sami prowadzić tę część zajęć. Na początku musi być duża kontrola ze strony nauczyciela, ale z czasem powinien on pozwolić uczniom na większą samodzielność w prowadzeniu rozgrzewki, korygując jednocześnie dobór i wykonanie ćwiczeń. Taki sposób postępowania znacznie ułatwi prowadzenie zajęć sportowych.
Celem rozgrzewki jest zwiększenie funkcjonalnych możliwości organizmu, a tym samym stworzenie optymalnych warunków do wykazania największej zdolności do pracy. Uzyskać to można poprzez ćwiczenia angażujące mięśnie całego ciała, wykonywane ze wzrastającą obszernością (zakresem) i dynamiką ruchów. Obejmuje ona zestaw specjalnie dobranych ćwiczeń, które uczeń wykonuje świadomie, w celu przygotowania organizmu do oczekującej go aktywności ruchowej (Bora 2008, 2017; Lasocki 2002).
Część wstępna zajęć powinna charakteryzować się taką intensywnością, aby podnieść temperaturę mięśni, ale nie doprowadzić do ich zmęczenia.


Podstawowe elementy rozgrzewki to:
Trucht – podczas tego ćwiczenia powinno się kontrolować technikę ruchu. Należy zwrócić uwagę na prawidłową sylwetkę podczas poruszania się. Zawodnik jest nieco pochylony w przód. Głowa ustawiona jest w przedłużeniu tułowia, a wzrok skierowany przed siebie. Kończyny górne są zgięte w poszczególnych stawach, przemieszczają się wyraźnie w przód i w tył, w płaszczyźnie strzałkowej. Kończyny dolne są również lekko zgięte w stawach, a stopy stawiane na podłożu, wyraźnie na śródstopiu (fot. 1).
Jest to doskonały moment do korygowania błędów, które występują podczas najprostszego (po marszu) sposobu poruszania się. Najcz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy