Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

25 maja 2020

NR 43 (Maj 2020)

Berek jako środek treningowy w procesie rozwoju młodego piłkarza

87

Część wstępna zajęć przez wielu trenerów czy nauczycieli bardzo często traktowana jest jako przykry obowiązek. Większość z nas pieczołowicie przygotowuje część główną, zapominając o wartości, jaką może i powinien nieść ze sobą początkowy etap treningu. Jeden ze środków treningowych, który jest niezwykle popularny szczególnie w najmłodszych kategoriach wiekowych to berek. Czy można korzystać z niego również w treningu starszych zawodników? Czy w berku możemy nauczyć techniki?

Wostatnim czasie spotkałem się z wieloma opiniami mówiącymi, że berek to jedynie zabawa przygotowująca zawodników do treningu i szkoda czasu na ten środek, należy go pomijać lub korzystać z niego sporadycznie. Nic bardziej mylnego! Z berka bardzo często korzystają np. trenerzy klubów Ekstraklasy. Oprócz aspektu przygotowania do zajęć, berek spełnia również doskonałą rolę w tzw. team building. Zawodnicy w tej luźnej formie mogą lepiej się poznać, pożartować, a przy okazji dobrze przygotować się do dalszej części zajęć. 

Bez wątpienia omawiany środek treningowy jest jednak najczęściej wykorzystywany w najmłodszych grupach wiekowych, a więc w skrzatach oraz żakach. Niemal każda jednostka treningowa rozpoczyna się od berka, który jest bardzo lubiany przez dzieci. Ma to duże znaczenie, ponieważ początkowy etap przygody z piłką dla wielu młodych zawodników jest dużym przeżyciem. Zabawa ruchowa, nierzadko oparta o bajkową historię, pozwala rozładować towarzyszący dziecku stres i uruchomić drzemiące w młodym człowieku pokłady wyobraźni.

Wbrew powszechnej opinii berek jest jednym z najlepszych środków treningowych do kształtowania techniki. Należy pamiętać, że teoria piłki nożnej dzieli technikę na:

POLECAMY

  • technikę ogólną, w której skład wchodzą: bieg (technika biegu, starty), a także skoki (wieloskoki oraz wyskok z odbicia jednonóż i obunóż),
  • technikę ukierunkowaną, w skład której wchodzą: bieg (starty z różnych pozycji, zmiany tempa i kierunku, zatrzymania, zwody bez piłki, krok dostawny, przekładanka) oraz skoki (pady, wyskok dosiężny, doskok do piłki),
  • technikę specjalną, w skład której wchodzą: uderzenia, przyjęcia, prowadzenia, drybling, zwody, gra ciałem, odbieranie piłki, technika gry bramkarza, wrzut z linii bocznej.

Niemal każdy element techniki możemy kształtować dzięki berkowi. Należy jednak pamiętać, że układając takie ćwiczenie naszym celem, jako trenera, jest rozwój konkretnej umiejętności. Trzeba zatem zaplanować przebieg środka treningowego do celu, jaki chcemy poprzez niego osiągnąć. Odwrotne działanie z pewnością nie przyniesie pożądanego efektu. Sposoby wykorzystania berka do kształtowania techniki piłkarskiej znajdują się w poniższych przykładach.

ĆWICZENIE 1 – skoki jednonóż i obunóż

Berek kangur
Przebieg ćwiczenia:
Zawodnicy są kangurami. Wśród zawodników wybranych 2–3 berków (w zależności od liczebności grupy), którzy w torbie kangura mają schowane piłki (piłki schowane pod koszulką). Wszyscy zawodnicy w wyznaczonym polu poruszają się skacząc jednonóż/obunóż. Złapana osoba zabiera piłkę od berka i chowa ją do swojej torby, stając się kangurem-berkiem.
 


ĆWICZENIE 2 – starty z różnych pozycji

Berek części ciała
Przebieg ćwiczenia:
Zawodnicy ustawieni naprzeciwko siebie w odległości około metra od stożka znajdującego się między nimi. Trener wskazuje części ciała, które zawodnicy mają dotknąć (można próbować używać również nazw w języku angielskim). W pewnym momencie trener podnosi rękę, która wskazuje stronę uciekającą (podniesienie prawej ręki oznacza, że zawodnicy po prawej stronie trenera uciekają do linii końcowej, gonieni przez zawodników po lewej stronie trenera). Zabawa oparta na rywalizacji, każda para liczy swoje punkty. 
Modyfikacja: starty z różnych pozycji.
 


ĆWICZENIE 3 – pady i wyskok dosiężny

Berek padnij!
Przebieg ćwiczenia:
Wśród uczestników wyznaczonych 2–3 berków (w zależności od liczebności grupy). W polu rozłożone obręcze. Wejście do obręczy ratuje przed złapaniem przez berka, jednakże wewnątrz zawodnik może przebywać jedynie przez czas wykonania trzech wyskoków. Osoba złapana przez berka musi wykonać pad. Po powstaniu może uciekać dalej. Berkowie gonią przez 1 minutę. Po minucie zmiana goniących.
 


ĆWICZENIE 4 – zmiany tempa i kierunku, zatrzymania, zwody bez piłki

Berek krokodyl
Przebieg ćwiczenia: Pole podzielone na dwie części. Między polami przestrzeń, która jest rzeką. W rzece znajduje się 2–3 krokodyle (w zależności od liczebności grupy). Krokodyle poruszają się tylko w rzece. Zadaniem pozostałych osób jest dotarcie na drugą wyspę w taki sposób, by nie być złapanym przez krokodyla. Złapane osoby wykonują zadanie dodatkowe (pajacyki, przysiady) i stają się krokodylami. 
Modyfikacje: Na drugiej wyspie znajdują się piłki. Zadaniem zawodników jest zabrać piłkę z drugiej wyspy i przenieść ją na wyspę, z której ruszali (piłka w rękach).
Zawodnicy startują z piłką przy nodze.
 


ĆWICZENIE 5 – uderzenia i przyjęcia piłki, skoki jednonóż

Berek skarb
Przebieg ćwiczenia:
W narożnikach pola znajd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy