Na przestrzeni wielu lat, w obszernej literaturze przedmiotu, spotykamy liczne prace dotyczące próby oceny sprawności fizycznej. Dotyczyły one zawodników, jak również osób nietrenujących. Badaniami objęto dzieci, młodzież oraz dorosłych. Przez wiele lat teoretycy i praktycy sportu próbowali zgłębić wiedzę na temat motoryki człowieka. Powstało dużo prac naukowych. Wyniki badań, z różnym skutkiem, próbowano aplikować do praktyki sportowej.
Motoryka jest jednym z podstawowych determinantów rezultatu sportowego. W jej skład wchodzą następujące zdolności motoryczne (ryc. 1):
POLECAMY
- koordynacja ruchowa,
- siła,
- skoczność,
- szybkość,
- wytrzymałość,
- gibkość.
Należy podkreślić, iż wymienione powyżej zdolności motoryczne często funkcjonują współzależnie ze sobą i z innymi czynnikami warunkującymi rezultat sportowy w danej dyscyplinie sportu, czy konkurencji sportowej (Bora 2016). Warto o tym pamiętać, przygotowując program szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, bez względu na ich poziom sportowy.
Stosowanie różnych prób (testów) jest niezbędną formą badania i monitorowania poziomu motoryki człowieka. W samym założeniu opiera się ono na testowaniu zdolności motorycznych, w prosty i dostępny sposób.
Każdy test powinien spełniać następujące warunki (ryc. 2).
- Obiektywizm – ocena powinna być autonomiczna i wolna od subiektywizmu. Wymóg ten ma gwarantować uzyskanie jednorodnych wyników w próbach prowadzonych przez różne osoby.
- Trafność – oznacza zgodność treści, które test mierzy z tym, co ma w założeniu mierzyć.
- Rzetelność – informuje o stabilności wyników badań reali-
- zowanych przez tę samą osobę, w określonych odstępach czasu.
- Standaryzacja – sposób wykonania każdego testu winien być zawsze określony dokładną instruk...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!