Część wstępna zajęć przez wielu trenerów czy nauczycieli bardzo często traktowana jest jako przykry obowiązek. Większość z nas pieczołowicie przygotowuje część główną, zapominając o wartości, jaką może i powinien nieść ze sobą początkowy etap treningu. Jeden ze środków treningowych, który jest niezwykle popularny szczególnie w najmłodszych kategoriach wiekowych to berek. Czy można korzystać z niego również w treningu starszych zawodników? Czy w berku możemy nauczyć techniki?
Dział: Nauczyciel WF w roli trenera
Nauczyciel wf w roli trenera
Na przestrzeni wielu lat, w obszernej literaturze przedmiotu, spotykamy liczne prace dotyczące próby oceny sprawności fizycznej. Dotyczyły one zawodników, jak również osób nietrenujących. Badaniami objęto dzieci, młodzież oraz dorosłych. Przez wiele lat teoretycy i praktycy sportu próbowali zgłębić wiedzę na temat motoryki człowieka. Powstało dużo prac naukowych. Wyniki badań, z różnym skutkiem, próbowano aplikować do praktyki sportowej.
Ćwiczenia kształtujące – są to takie ruchy wolne, z przyborem lub z użyciem ławeczek i drabinek przyściennych, które w swoim założeniu zmierzają do wyrobienia i kształtowania poprawnej postawy ciała człowieka. Wszechstronność oraz uniwersalność tych ćwiczeń powoduje, że mają one szerokie zastosowanie. Są przede wszystkim podstawą rozgrzewek na lekcjach wychowania fizycznego oraz podstawą rozgrzewek stosowanych w treningu w wielu dyscyplinach sportowych, przy ich pomocy można także realizować główne zadania lekcji.
Ćwiczenia rozciągające mają wiele zalet. Każdy rodzaj aktywności fizycznej, a do takiej należą lekcje wychowania fizycznego, powinien zawierać ćwiczenia tego typu. Nie należy skupiać się tylko na rozciąganiu mięśni nóg. Mięśnie kończyn górnych odgrywają istotną rolę w życiu codziennym człowieka, dlatego nie należy o nich zapominać.
Nie ulega wątpliwości, jak ważna jest koordynacja ruchowa w szkoleniu sportowym. Warto zatem podczas swoich codziennych zajęć wychowania fizycznego postawić na stałe kształcenie tych zdolności.
Codziennie każdy uczeń pierwszej klasy spędza około 3 godzin, siedząc w ławce szkolnej. Gdy dziecko wykonuje pracę domową, spędza do 2 godzin czasu – siedząc (Kalterborn, 1998). W dzisiejszych czasach odpoczynkiem dla dziecka jest oglądanie telewizji i granie na komputerze. W tym czasie plecy znów są w pozycji nieruchomej. Warto wskazać uczniom ćwiczenia, które wspomogą ich mięśnie pleców.
Wraz ze wzrostem popularyzacji biegania pojawią się nowe możliwości sprawdzenia swoich umiejętności. Poza klasycznymi biegami ulicznymi, coraz większą popularność zdobywają biegi górskie lub bieg OCR. Bieg OCR (obstacle course racing) to nic innego jak „wyścig z przeszkodami”.
Gorące dni nie sprzyjają aktywności fizycznej. Trudniej nam się zmotywować do wysiłku, szybciej się męczymy – a do tego łatwo o przeciążenie i odwodnienie organizmu. Nie trzeba jednak od razu rezygnować z treningu. Jak ćwiczyć z głową? Wystarczy przestrzegać tych kilku zasad.
Zastosowanie treningu ogólnorozwojowego jest doskonałą alternatywą wzbogacającą lekcje wychowania fizycznego. Należy pamiętać, że rozwój poszczególnych zdolności motorycznych powinien następować w odpowiednim wieku. Ćwiczenia siłowe należy wprowadzać dopiero w 4 klasie szkoły podstawowej. Konstruując trening ogólnorozwojowy, trzeba zadbać o właściwie dostosowaną objętość treningową, która powinna być dostosowana indywidualnie do ćwiczącego.
Dzieci w edukacji wczesnoszkolnej najlepiej bawią się w świecie gier i zabaw. Warto w pracy z najmłodszymi wykorzystać elementy piłki nożnej. Możliwości w tym obszarze są praktycznie nieograniczone. Zabawy na pewno wyzwolą w dzieciach stuprocentowe zaangażowanie, dając im mnóstwo radości, jak również pozwolą im nabrać podstawowych umiejętności panowania nad piłką.
Już od najmłodszych lat dzieci przejawiają duże dyspozycje ruchowe, ciągle przemieszczając się, męcząc się, ale również bardzo szybko wypoczywając. Małe dziecko już po kilku minutach odpoczynku jest gotowe do kolejnych czynności ruchowych, co nie ma miejsca u ich dorosłych opiekunów. W wieku szkolnym często dochodzi do bezczynności ruchowej. Należy podkreślić, że w tym okresie bezczynność taka doprowadza do regresu wytrzymałościowych zdolności motorycznych. Aktywny sposób spędzania wolnego czasu pozwala na dalszy ich rozwój.