Lekcja pływania, jak każda inna lekcja wychowania fizycznego, ma swój określony tok. Jej specyfika polega na tym, iż zaczyna i kończy się ona na brzegu basenu, zaś główna część zajęć odbywa się w wodzie. Temat techniki i metodyki nauczania pływania został szeroko opisany w wielu dostępnych na rynku książkach i innych publikacjach.
Chciałbym w tym artykule zwrócić uwagę na jeden element lekcji pływania, który w praktyce bardzo często bywa pomijany. Tym elementem jest rozgrzewka na brzegu basenu. Odbywa się ona na początku zajęć, przed wejściem do wody, po czynnościach porządkowo-organizacyjnych i informacyjnych. Czym jest rozgrzewka i jaki jest cel ćwiczeń na lądzie przed wejściem do wody?
POLECAMY
Cele rozgrzewki na lądzie w lekcji pływania:
- przystosowanie czynności fizjologicznych organizmu z poziomu spoczynkowego na wysiłkowy,
- przetorowanie dróg nerwowych biorących udział w przewodzeniu impulsów nerwowych (czuciowych i ruchowych),
- przygotowanie aparatu ruchowego, mięśni, więzadeł, stawów do sprawnego wykonywania zadań ruchowych,
- nauka elementów techniki pływania – „pływanie na sucho”,
- oddziaływanie korekcyjne poprzez ćwiczenia kształtujące,
- zbudowanie pozytywnego nastawienia psychicznego do głównych zadań zajęć.
O czym należy pamiętać przy prowadzeniu rozgrzewki w lekcji pływania?
Przede wszystkim o tym, że rozgrzewka odbywa się w pomieszczeniu basenowym, gdzie podłoże, na którym stoimy, jest śliskie. W związku z tym ćwiczenia w tych warunkach nie mogą zagrażać bezpieczeństwu ćwiczących. Pamiętamy też, że w pomieszczeniu basenowym poruszamy się w klapkach, z tego też względu w naszej rozgrzewce unikamy niskich pozycji wyjściowych do ćwiczeń. Preferowane są pozycje wyjściowe wysokie w staniu, w których nie mamy bezpośredniego kontaktu skóry z podłożem. Czynnikiem determinującym dobór konkretnych ćwiczeń w rozgrzewce są możliwości sprawnościowe oraz wiek ćwiczących. Równie istotną rzeczą, która ma wpływ na treść planowanych ćwiczeń, jest rodzaj zadania, jaki realizujemy podczas części głównej zajęć. Jeśli w głównej części zajęć nauczamy elementu techniki pływania, to w czasie rozgrzewki, stosujemy ćwiczenia tzw. „pływania na sucho”, czyli zapoznajemy uczniów, jeśli jest to możliwe, ze strukturą ruchu danego elementu technicznego przed wejściem do wody. Istotne jest też to, by ćwiczenia kształtujące wykonywane podczas rozgrzewki, korekcyjnie wpływały na postawę ciała naszych uczniów. Z tego względu w niektórych przypadkach wskazana jest indywidualizacja ćwiczeń. W związku z rozpowszechnianiem się siedzącego trybu życia wśród coraz młodszych dzieci, spowodowanego przebywaniem długich godzin w ławce szkolnej oraz spędzaniem dużej ilości czasu na zabawach ze smartfonem lub przy komputerze. Ma to niewątpliwy wpływ na kifotyzację postawy ciała dzieci. W przedstawionych poniżej propozycjach rozgrzewek wykorzystałem głównie ćwiczenia wyprostne, kształtujące ruchomość w stawach oraz wzmacniające mięśnie antygrawitacyjne. Są to ćwiczenia wpływające kompensacyjnie i korekcyjnie na postawę ciała większości naszych uczniów.
Lp. | Opis ćwiczenia | Częstotliwość |
1. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR biodra chwyć.
|
××6 |
2. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR biodra chwyć.
|
××6 |
3. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół.
|
××8 |
4. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół.
|
××8 |
5. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, opad T w przód, PR w górę, LR w dół.
|
××8 |
6. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, PR w górę, LR w dół.
|
××8 |
7. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w łuk nad G.
|
××6 |
8. | p.w.: przysiad podparty, dłonie oparte na stopach, chwyt dłońmi palucha u stopy.
|
××6 |
9. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, chwyć RR biodra.
|
××8 |
10. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, 1R w górę, 2R w dół.
|
××6 |
Lp. | Opis ćwiczenia | Częstotliwość |
1. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR biodra.
|
××6 |
2. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół, chwyt dłoni za plecami,
|
××6 |
3. | p.w.: stojąc w małym rozkroku o NN ugiętych, opad T w przód, RR w górę.
|
××6 |
4. | p.w.: stojąc w małym rozkroku o NN ugiętych, opad T w przód, RR w górę.
|
×8 |
5. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół.
|
×8 |
6. | p.w.: stojąc w małym rozkroku o NN ugiętych, opad T w przód, RR w przód.
|
×8 |
7. | p.w.: stojąc w rozkroku, chwyć RR biodra.
|
×8 |
8. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR na kark
|
×8 |
9. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, chwyć RR biodra.
|
×8 |
10. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w górę za uszami, dłonie splecione.
|
×6 |
Lp.1 | Opis ćwiczenia | Częstotliwość |
1. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR biodra.
|
×6 |
2. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół, chwyt dłoni za plecami.
|
×6 |
3. | p.w.: stojąc w małym rozkroku, RR w dół.
|
×8 |
4. | p.w.: stojąc w małym rozkroku o NN ugiętych, opad T w przód, RR w górę.
|
×8 |
5. | p.w.: stojąc w małym rozkroku,... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!