Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

15 maja 2019

NR 37 (Maj 2019)

Na dobry początek, czyli angażujące zabawy na rozgrzewkę

0 128

Rozgrzewka musi być w atrakcyjnej formie, dzieci potrzebują nowych bodźców do prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Zajęcia ruchowe powinny być nie tylko efektywne, ale także zachęcające dla dzieci. Zabawy ruchowe dają ku temu nieograniczone możliwości. Wszystko zależy od kreatywności prowadzącego, ale także samodzielności i inicjatywy samych dzieci.

Zabawy ożywiające wykorzystujemy głównie w części wstępnej treningu. Formy zabawowe na rozgrzewce pozwalają przygotować dzieci do wysiłku fizycznego. Zabawy te mają nie tylko pobudzić organizm dziecka, rozgrzać mięśnie, ale także pozytywnie zmotywować dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowych.

Ogólne zasady organizacji zabaw ożywiających:

  • krótko objaśniamy zasady zabawy (bez zbędnych opisów),
  • wyznaczamy optymalne pole zabawy,
  • berka oznaczamy kolorowym znacznikiem (koszulką),
  • często zmieniamy berków,
  • zwracamy uwagę na intensywność zabawy, zwiększamy/zmniejszamy liczbę berków oraz pole zabawy,
  • modyfikujemy poziom trudności zabawy w zależności od grupy ćwiczebnej,
  • uczestnicy poruszający się poza polem zabawy są automatycznie złapani (zabawy ruchowe typu „berek”),
  • bierzemy aktywny udział w zabawie (motywujemy, zachęcamy dzieci do wysiłku fizycznego),
  • kontrolujemy czas, w odpowiednim momencie przerywamy zabawę.

Metodyczne aspekty nauczania zabaw:

  • zapewnienie wszechstronnego rozwoju wszystkim dzieciom,
  • organizowanie atrakcyjnych zabaw ruchowych,
  • umiejętne kierowanie grupą,
  • wykorzystanie zróżnicowanych warunków terenowych oraz dodatkowego sprzętu sportowego,
  • odpowiednie organizowanie sytuacji wychowawczych,
  • postawa nauczyciela/trenera (motywacja, ubiór, punktualność, aktywne uczestnictwo w treningu).

Cechy zabawy:

  • dobrowolność podejmowania aktywności ruchowej,
  • bezinteresowność,
  • czynnik emocjonalny,
  • ograniczenie w czasie i przestrzeni,
  • przepisy i reguły pozwalające poznawać zasady i systemy wartości,
  • element współzawodnictwa indywidualnego,
  • odrębna specyfika wyimaginowanego fragmentu rzeczywistości rządzącej się własnymi regułami i tematyką.

 

Trener musi być elastyczny, na bieżąco modyfikować zasady zabawy ruchowej tak, aby była maksymalnie intensywna oraz atrakcyjna dla dzieci.


Poniżej przedstawiam 8 zabaw ożywiających, które można wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Pamiętajmy, że każdy trener powinien dostosować środki treningowe, uwzględniając m.in. poziom grupy, liczbę uczestników, posiadany sprzęt, warunki bazowe. 

Berek-zombie

Organizacja
Trener wyznacza kilku stałych berków. Pozostali uczestnicy poruszają się na wyznaczonym polu.

Przebieg
Berek musi dotknąć uciekających. Złapana osoba przyjmuje pozycję leżenia tyłem, wyciąga ręce do góry. Pierwszy „wybawiciel” chwyta złapanego za jedną dłoń (w tej pozycji osoba wybawiająca nie może zostać złapana przez berka). Drugi współćwiczący chwyta za drugą dłoń, następnie razem podnoszą do góry złapanego (zombie). Wybawiona osoba wraca do zabawy.

Wskazówki/uwagi
Dbamy o bezpieczeństwo podczas zabawy – uciekający nie mogą przeskakiwać nad złapanymi. Częste zmiany berków. W innej wersji – złapana osoba przyjmuje pozycję leżenia tyłem, wyciąga jedną nogę i rękę do góry. Dwóch wybawicieli musi równocześnie opuścić rękę i nogę złapane-
go w dół.

Berek-wybawiciel

Przebieg
Trener wyznacza kilku berków oraz wybawiciela. Pozostali uczestnicy poruszają się na wyznaczonym polu. Złapana osoba stoi w rozkroku. Tylko wybawiciel może wybawić złapanego (przejście między nogami).

Wskazówki/uwagi
Berek i wybawiciel są oznaczeni innymi kolorami koszulek. Berek nie może złapać wybawiciela. Goniący nie może stać przy złapanej osobie, czekać na wybawiciela. Berek nie może od razu złapać wybawionej osoby (bufor bezpieczeństwa 3 s).
Po każdej rundzie dzieci zmieniają się rolami, co jest dla nich atrakcyjne (mają do wykonania trzy różne zadania – uciekają, gonią, wybawiają). Zmniejszamy/zwiększamy liczbę berków i wybawicieli, w zależności od potrzeb. 

Modyfikacja
Wybawiciel trzyma obręcz gimnastyczną w ręku. Złapana osoba stoi nieruchomo, wybawiciel przekłada obręcz gimnastyczną przez złapanego (od góry do dołu). Obręcz gimnastyczna musi być na podłożu – tylko wtedy wybawiony może wrócić do zabawy. W kolejnej rundzie wybawiona osoba staje się wybawicielem (bierze obręcz gimnastyczną od poprzednika).

Berek w parach

 


Organizacja
Zawodnicy dobierają się w dwójki. Dwóch uczniów porusza się swobodnie na wyznaczonym polu – berek (A) i uciekający (B).

Przebieg
Berek musi dotknąć uciekającego. Po zberkowaniu zamiana ról. Uciekający jest bezpieczny, gdy ustawi się przy jednej osobie z pary. Druga osoba (graniczna B1) musi uciekać. 

Wskazówki/uwagi
Z początku zabawa może sprawiać trudności dzieciom, niezmiernie ważny jest nasz pokaz (w pierwszej rundzie trener pełni rolę uciekającego). Motywujemy do uczestnictwa wszystkich zawodników. Zabawę należy przeprowadzić w małych grupach (duża intensywność, aktywny udział każdego dziecka).

Berek-pizza
 


 
Organizacja
Trener wyznacza kilku stałych berków (niebieskie koszulki). Pozostali uczestnicy (czerwone i szare koszulki) poruszają się na wyznaczonym polu. Dodatkowy sprzęt – obręcze gimnastyczne (pizza). 

Przebieg
Berek musi dotknąć uciekających. Złapana osoba wchodzi do obręczy gimnastycznej. Jeśli dwie oso...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy