Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

15 maja 2019

NR 37 (Maj 2019)

Na dobry początek, czyli angażujące zabawy na rozgrzewkę

0 10

Rozgrzewka musi być w atrakcyjnej formie, dzieci potrzebują nowych bodźców do prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Zajęcia ruchowe powinny być nie tylko efektywne, ale także zachęcające dla dzieci. Zabawy ruchowe dają ku temu nieograniczone możliwości. Wszystko zależy od kreatywności prowadzącego, ale także samodzielności i inicjatywy samych dzieci.

Zabawy ożywiające wykorzystujemy głównie w części wstępnej treningu. Formy zabawowe na rozgrzewce pozwalają przygotować dzieci do wysiłku fizycznego. Zabawy te mają nie tylko pobudzić organizm dziecka, rozgrzać mięśnie, ale także pozytywnie zmotywować dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach ruchowych.

Ogólne zasady organizacji zabaw ożywiających:

  • krótko objaśniamy zasady zabawy (bez zbędnych opisów),
  • wyznaczamy optymalne pole zabawy,
  • berka oznaczamy kolorowym znacznikiem (koszulką),
  • często zmieniamy berków,
  • zwracamy uwagę na intensywność zabawy, zwiększamy/zmniejszamy liczbę berków oraz pole zabawy,
  • modyfikujemy poziom trudności zabawy w zależności od grupy ćwiczebnej,
  • uczestnicy poruszający się poza polem zabawy są automatycznie złapani (zabawy ruchowe typu „berek”),
  • bierzemy aktywny udział w zabawie (motywujemy, zachęcamy dzieci do wysiłku fizycznego),
  • kontrolujemy czas, w odpowiednim momencie przerywamy zabawę.

Metodyczne aspekty nauczania zabaw:

  • zapewnienie wszechstronnego rozwoju wszystkim dzieciom,
  • organizowanie atrakcyjnych zabaw ruchowych,
  • umiejętne kierowanie grupą,
  • wykorzystanie zróżnicowanych warunków terenowych oraz dodatkowego sprzętu sportowego,
  • odpowiednie organizowanie sytuacji wychowawczych,
  • postawa nauczyciela/trenera (motywacja, ubiór, punktualność, aktywne uczestnictwo w treningu).

Cechy zabawy:

  • dobrowolność podejmowania aktywności ruchowej,
  • bezinteresowność,
  • czynnik emocjonalny,
  • ograniczenie w czasie i przestrzeni,
  • przepisy i reguły pozwalające poznawać zasady i systemy wartości,
  • element współzawodnictwa indywidualnego,
  • odrębna specyfika wyimaginowanego fragmentu rzeczywistości rządzącej się własnymi regułami i tematyką.

 

Trener musi być elastyczny, na bieżąco modyfikować zasady zabawy ruchowej tak, aby była maksymalnie intensywna oraz atrakcyjna dla dzieci.


Poniżej przedstawiam 8 zabaw ożywiających, które można wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Pamiętajmy, że każdy trener powinien dostosować środki treningowe, uwzględniając m.in. poziom grupy, liczbę uczestników, posiadany sprzęt, warunki bazowe. 

Berek-zombie

Organizacja
Trener wyznacza kilku stałych berków. Pozostali uczestnicy poruszają się na wyznaczonym polu.

Przebieg
Berek musi dotknąć uciekających. Złapana osoba przyjmuje pozycję leżenia tyłem, wyciąga ręce do góry. Pierwszy „wybawiciel” chwyta złapanego za jedną dłoń (w tej pozycji osoba wybawiająca nie może zostać złapana przez berka). Drugi współćwiczący chwyta za drugą dłoń, następnie razem podnoszą do góry złapanego (zombie). Wybawiona osoba wraca do zabawy.

Wskazówki/uwagi
Dbamy o bezpieczeństwo podczas zabawy – uciekający nie mogą przeskakiwać nad złapanymi. Częste zmiany berków. W innej wersji – złapana osoba przyjmuje pozycję leżenia tyłem, wyciąga jedną nogę i rękę do góry. Dwóch wybawicieli musi równocześnie opuścić rękę i nogę złapane-
go w dół.

Berek-wybawiciel

Przebieg
Trener wyznacza k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy