Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

11 grudnia 2019

NR 44 (Maj 2020)

Żywienie aktywnych nastolatków

0 443

Prawidłowe odżywianie ma bardzo duży wpływ na wydolność, prawidłową regenerację, stan zdrowia i kondycję sportowców, a jeszcze większe znaczenie ma dla młodych sportowców, którzy nie tylko muszą zadbać o kondycję, ale również zapewnić podaż energii i makroskładników odpowiednią do wzrostu i rozwoju.

Okres dojrzewania – z uwagi na głębokie zmiany u nastolatka zarówno psychologiczne, społeczne, jak i fizjologiczne – jest uważany za czas szczególny. Badania w tej grupie wiekowej pokazują największe rozpowszechnienie nieodpowiednich nawyków żywieniowych, takich jak: wysokie spożycie przetworzonej i słodkiej żywności, długie przerwy między posiłkami oraz niskie spożycie warzyw i owoców. Długoterminowe stosowanie tych wzorców żywieniowych może powodować nadwagę, niedobory mikroelementów oraz choroby przewlekłe. W celu zmaksymalizowania efektów treningowych u dzieci czy nastolatków intensywnie trenujących ważne jest, by nauczyli się oni, jak, kiedy i co jeść i pić przed, w trakcie i po aktywności fizycznej. 

POLECAMY

Wymagania energetyczne

Odpowiednia podaż energii i poszczególnych makro- i mikroelementów jest niezwykle ważna dla wzrostu, osiągnięcia dobrego zdrowia, sukcesów szkolnych oraz zapewnienia siły i energii do treningów. Prawidłowe odżywianie aktywnego nastolatka poprawia wyniki sportowe oraz zmniejsza zmęczenie i ryzyko kontuzji, przy poprawie regeneracji pomiędzy treningami. Równoważenie poboru energii z wydatkami energetycznymi ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia deficytu lub nadwyżki energii. Niedobory energii mogą spowodować niski wzrost, opóźnione dojrzewanie, zaburzenia miesiączkowania, utratę masy mięśniowej, zwiększoną podatność na kontuzje czy choroby. Natomiast nadmiar energii w diecie spowoduje stany zapalne, nadwagę czy nawet otyłość, a przez to również gorsze wyniki sportowe. 

Przed okresem dojrzewania podstawowa przemiana materii jest podobna u chłopców oraz u dziewcząt. Natomiast ponadpodstawowe zapotrzebowanie energetyczne u nastolatków będzie bardziej zmienne w zależności od wieku, poziomu aktywności, tempa wzrostu, okresu dojrzewania (zmiany w sylwetce, układzie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy