Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

19 listopada 2019

NR 40 (Styczeń 2019)

10 najważniejszych zasad żywieniowych – do przekazania uczniom!

0 16

Jednym z zadań nauczycieli wychowania fizycznego jest uświadamianie uczniom jak ważny wpływ na ich rozwój ma wartościowa dieta. Coraz młodsze dzieci zaczynają swoją przygodę ze sportem. Kiedy połączymy treningi z zajęciami z wychowania fizycznego i zajęcia dodatkowe, okaże się, że nasi uczniowie spędzają kilkanaście godzin, będąc aktywnymi. Warto pamiętać, że przy tak dużym obciążeniu mogą pojawiać się kontuzje uniemożliwiające dalsze kontynuowanie przygody ze sportem. Najbardziej odpowiednią formą regeneracji jest oczywiście sen i odpowiednia dieta. Wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych wydaje się fundamentem do prawidłowego uprawiania sportu. 

Poniżej zestawienie błędów, których należy unikać, szczególnie w żywieniu młodych sportowców, o których warto poinformować zarówno rodziców, jak i samych uczniów.

 

1. Brak pierwszego śniadania w domu

To dość częsty błąd. Śniadanie to pierwszy zastrzyk energii. Należy pamiętać, że podczas snu nasz organizm również pracuje. Brak posiłku o poranku może spowodować spowolnienie metabolizmu. Pilnowanie pory posiłków sprzyja również prawidłowej regulacji masy ciała. Energia dostarczona ze śniadania będzie zaspokajać potrzeby mózgu, wszystkich układów i narządów wewnętrznych. Podsumowując: pierwsze śniadanie należy spożyć w domu, a kolejny posiłek może zostać zjedzony w szkole.

2. Obiad obiadowi nierówny, czyli szkolne stołówki

Większość szkół oferuje rodzicom możliwość wykupienia obiadów, ale, czy są one dostosowane do potrzeb młodego sportowca? Konieczność właściwego bilansowania posiłków przy dość niskim budżecie (realia szkolne) powoduje, że szkolne obiady są głównie komponowane tak, aby dobrać odpowiednie proporcje białek, tłuszczów czy węglowodanów. Specyfika uprawiania sportu powoduje, że zwykły szkolny obiad może nie pokryć zapotrzebowania energetycznego młodego sportowca. Warto przeanalizować przede wszystkim jakość, kaloryczność i uzupełnić posiłki dziecka o niedobory.

3. W szkole jem tylko owoce i słodycze

Część dzieci wyrusza do szkoły dobrze wyposażona w pudełka, ale część z nich zabiera tylko ulubione owoce lub słodkie przekąski. W przypadku kiedy dziecko nie korzysta ze szkolnej stołówki, owoce lub batony są jedynym źródłem energii w ciągu dnia. Oczywiście owoce są zdrowe i jak najbardziej zasadne jest, żeby je spożywać, natomiast zdecydowanie nie powinny być jedynym źródłem energii w diecie ucznia. Warto, aby owoce były dodatkiem do pełnoziarnistych kanapek, warzyw, tortilli, szejka czy sałatki.

4. Płatki na śniadanie – tak, ale tylko słodkie

Popularność serwowania płatków śniadaniowych jest bardzo duża. Rynek zalewa coraz to nowa fala takich produktów, największym uznaniem cieszą się te czekoladowe, słodzone z dodatkiem miodu, cukru czy nawet syropu glukozowo-fruktozowego. Śniadanie powinno dostarczać przede wszystkim węglowodanów złożonych tak, aby uwalniały energię stopniowo, co nie będzie powodować nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi. Optymalnymi produktami na śniadanie, jeśli chodzi o płatki, będą: owsiane, ryżowe, jaglane. Płatki kukurydziane będą miały zastosowanie, kiedy mamy bardzo mało czasu do rozpoczęcia treningu.

5. Po treningu trzeba uzupełnić cukier

Młodzi sportowcy często po skończonych zajęciach sięgają po batoniki, często nie sprawdzając ich składu. W niektórych przypadkach składają się one w ponad 50% z cukru lub innych słodzików. Zdecydowanie lepszym wyborem będą domowego wypieku muffiny lub samodzielnie upieczony baton na bazie płatków owsianych, daktyli czy suszonych owoców i ziaren. Warto zatem czytać składy i wybierać właściwe produkty.

6. Wątpliwy jogurt smakowy

Produkty mleczne budzą wiele kontrowersji, coraz więcej dzieci boryka się z nietolerancją laktozy czy białka mleka krowiego. Często dzieci sięgają po gotowe jogurty smakowe, które znów zamiast zawierać śladowe ilośc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy