Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

19 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Bieganie wiosną a test Coopera

0 56

Test Coopera to próba wytrzymałościowa, polegająca na nieprzerwanym biegu przez 12 minut. W tym czasie trzeba pokonać jak najdłuższy dystans. Do przeprowadzenia testu Coopera nie potrzeba skomplikowanych urządzeń ani specjalnych warunków. Niewątpliwą zaletą testu jest łatwość interpretacji wyniku z przygotowanych tabel.

Wiosna sprzyja aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Wiele osób podejmuje się wówczas biegania, inni zaś je kontynuują. Ci pierwsi często się zastanawiają nad możliwościami swojego organizmu, z kolei ci drudzy chcą ocenić swój bieżący potencjał. Aby sprawdzić, na jakim jesteśmy poziomie, najlepiej wziąć udział w teście Coopera lub zorganizować samemu taką próbę.

Test Coopera to próba wytrzymałościowa opracowana w 1968 r. przez amerykańskiego lekarza Kennetha H. Coopera na potrzeby armii USA, aby kontrolować ich poziom wytrzymałości i możliwości biegowe. Obecnie stosowany jest do badania sprawności fizycznej wszystkich grup społecznych. Jest też podstawowym sposobem sprawdzenia zdolności wysiłkowych dzieci i młodzieży – testy Coopera przeprowadzane są co jakiś czas na zajęciach wychowania fizycznego w szkołach.

Kenneth H. Cooper opracował tabele do testu marszowego, pływackiego i kolarstwa. Jednak to właśnie próba biegowa cieszy się największą popularnością. Test biegowy wykonywany jest najczęściej na bieżni lekkoatletycznej, może w nim uczestniczyć jedna lub wiele osób, co stanowi dodatkowy czynnik motywacyjny.

Jak przeprowadzić biegowy test Coopera?

Do testu może przystąpić każdy, kto nie ma kłopotów z układem sercowo-naczyniowym. Do przeprowadzenia próby niezbędny jest stoper lub zwykły zegarek. Zadaniem uczestnika testu jest przebiegnięcie jak najdłuższego dystansu w ciągu 12 minut. Podczas biegu warto utrzymywać cały czas w miarę jednakowe tempo; jeżeli w końcówce czujemy, że mamy jeszcze dużo sił możemy przyspieszyć. Wszyscy, dla których 12-minutowy bieg ciągły, jest zbyt dużym wysiłkiem, mogą w czasie wykonywania próby przejść do marszu i w ten sposób skończyć ćwiczenie lub po chwili odpoczywania podczas marszu powrócić do biegu. Wpływa to jednak oczywiście na końcowy uzyskany przez nich wynik. Nadrzędną zasadą jest wykonywanie dwunastominutowej ciągłej aktywności fizycznej.

Każdy z uczestników podczas testu powinien starać się dać z siebie jak najwięcej, tak żeby po teście czuć duże zmęczenie. Jeśli pójdzie nam zbyt łatwo, to test nie da miarodajnych wyników.

Aby test był miarodajny należy zadbać o kilka szczegółów:

  • Nawierzchnia, na której będziemy przeprowadzać test powinna być...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy