Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

9 listopada 2020

NR 45 (Listopad 2020)

Ciekawe i atrakcyjne pomysły na zdalne lekcje wychowania fizycznego. Część 1

23

Czas pandemii jest trudnym okresem zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Muszą oni mierzyć się z nowymi wyzwaniami i pokonywać zupełnie nowe przeszkody. Jedną z największych jest zdalne nauczanie. Jest to wyzwanie przede wszystkim dla nauczycieli wychowania fizycznego.

Oile bowiem uczniowie mogą przeczytać fragment tekstu z książki w domu, wykonać do niego zadania, nawet wypełnić test, o tyle wykonanie praktycznych ćwiczeń fizycznych jest mocno ograniczone, a ich kontrola i wprowadzanie korekty prawie niemożliwe. 

Skoro więc tradycyjne lekcje nie są realizowane, wykonywanie ćwiczeń w domu w wielu przypadkach niemożliwe (zbyt małe mieszkania) może warto zastanowić się nad przekazywaniem uczniom większej porcji teorii. Nauczyciele innych przedmiotów robią to z powodzeniem. Nam też się to uda. 

POLECAMY

Ograniczenia zajęć teoretycznych

Zajęcia, podczas których będą prezentowane teoretyczne aspekty wychowania fizycznego mają jedno poważne utrudnienie. Do lekcji WF-u nie ma obowiązującego podręcznika. Oczywiście są książki metodyczne dla nauczycieli i akademickie podręczniki, ale zawarte w nich treści mogą być zbyt skomplikowane dla uczniów. Zwłaszcza tych ze szkół podstawowych. 

Chcąc prowadzić teoretyczne zajęcia, nauczyciele wychowania fizycznego będą musieli zainwestować czas i opracować własne materiały. Takie podejście pozwoli wykształcić indywidualne podejście do konkretnej grupy wiekowej. Dzięki temu możliwe będzie dostosowanie treści zarówno do wieku, jak i zainteresowań konkretnej grupy. 

Trudno oceniać praktyczne wykonanie ćwiczenia na odległość. Często bowiem niuanse decydują o poprawności wykonania ćwiczenia. Nie są one możliwe do wychwycenia na filmach nagrywanych kamerami komputerowymi. To poważne ograniczenie może być przyczyną otrzymania przez ucznia oceny nieadekwatnej do jego umiejętności. 

Zalety zajęć teoretycznych

Największą zaletą zajęć teoretycznych jest możliwość opracowania treści, które nas szczególnie interesują. Wielu spośród nauczycieli jest ekspertami w konkretnych dziedzinach. Czemu nie omówić ich szczegółowo. 

Indywidualne podejście pozwala także na opracowanie nietypowych konkurencji. Można np. omówić najbardziej popularne dyscypliny sportu na poszczególnych kontynentach. Można też prezentować dawne dyscypliny czy konkurencje The World Games. 

W trakcie zajęć teoretycznych można także prezentować zagadnienia związane z teorią sportu, zagadnienia dotyczące fizjologii wysiłku czy np. zapobiegania urazom. Postawienie ciekawego pytania, np. dlaczego męczymy się podczas biegu, może zainteresować uczniów. Takie pytanie zadane pod koniec zajęć może być interesującym zadaniem domowym. Poszukiwanie odpowiedzi pozwoli uczniom na odnalezienie wielu ciekawych informacji dotyczących ich organizmów. 

Ponadto teoretyczne zajęcia dają możliwość łatwego oceniania uczniów. Krótki test, kilka pytań pozwoli sprawdzić wiedzę słuchaczy, a nauczycielowi da podstawę do wystawienia oceny semestralnej czy końcowej. 

Wolontariat sportowy

Pierwszym z obszarów, które warto poruszyć podczas zajęć zdalnych jest wolontariat sportowy. Daje on wiele możliwości, których uczniowie nawet sobie nie uświadamiają. Ponadto korzyści osiągane są na kilku poziomach. Pierwszy z nich dotyczy sfery umiejętności miękkich. Są one doceniane przez pracodawców, więc każdy uczeń, zwłaszcza ten myślący o swojej przyszłości z pewnością będzie nimi zainteresowany.

Dzięki wolontariatowi mamy okazję poznać imprezę od środka. Zobaczyć, jak wydarzenie sportowe wygląda od zaplecza. Możemy poznać wiele ciekawych osób (innych wolontariuszy), jak również mieć możliwość spotkania się i porozmawiania ze sportowcami z pierwszych stron gazet. Możliwość ta nie zawsze możliwa jest dla zwykłych kibiców. 

Pokażmy podczas zajęć, jakie są obszary prac wolontariuszy. Wskażmy na dział prasowy (osoby interesujące się dziennikarstwem), dział transportu (dla zapalonych fanów motoryzacji z prawem jazdy), dział opiekunów drużyn (dla poliglotów), dział organizacyjno-wykonawczy (dla tych, którzy lubią działać w zespole i stawiać czoła nowym wyzwaniom) czy biuro zawodów (dla osób lubiących kontakt z drugim człowiekiem). 

Jest wiele obszarów, które nie wymagają od wolontariusza znajomości konkretnej dyscypliny sportu. Wystarczy chcieć pomagać, by spełniać się w roli wolontariusza. Pokażmy podczas zdalnych zajęć, że wolontariat to coś pozytywnego, pozwalającego zdobyć cenną wiedzę i umiejętności, a dodatkowo miło spędzić czas. 

Teoretyczne aspekty organizacji imprez sportowych

Sport to z jednej strony aktywność fizyczna, regularne ćwiczenia, treningi. Z drugiej to współzawodnictwo, zawody z ich organizacyjnymi aspektami. Rzadko kiedy my dorośli, a także dzieci zastanawiamy się nad aspektami organizacyjnymi imprez sportowych. 

Co jakiś czas w mediach pojawiają się dyskusje na temat miast (coraz częściej państw) organizatorów wielkich sportowych imprez. Praktycznie niespotykane jest sformułowanie, w którym mówi (bądź pisze) się np. o igrzyskach 23. olimpiady ery nowożytnej. Częściej mówimy: „podczas igrzysk w Atenach” czy „podczas igrzysk w Sydney”. 

Informacje te pojawiają się na kilka, kilkanaście lat przed imprezą docelową. Gdy taka wiadomość pojawi się w środkach masowego przekazu, zwróćmy uwagę uczniów na szeroki zakres teoretycznych aspektów związanych z organizacją imprezy sportowej. Okres ten jest tak długi nie tylko ze względu na konieczność dostosowania infrastruktury (drogi, hotele, stadiony), ale także pozornie niewidocznych aspektów, jak chociażby rekrutacja wolontariuszy, ich szkolenia czy odpowiednie zabezpieczenie tras. 

Każda impreza sportowa, nawet ta najmniejsza na poziomie lokalnym wiąże się z wieloma aspektami, które nie są pokazywane w telewizji czy opisywane w portalach internetowych. Chociażby zwykłe (wydawałoby się) przygotowanie dekoracji zwycięzców trzeba zaplanować na długo przed imprezą. Trzeba bowiem zaprojektować i zakupić medale, poszukać sponsorów, zakupić nagrody, odpowiednio spakować nagrody, przygotować statuetki, wyznaczyć miejsce dekoracji, przygotować podium, dostarczyć nagrody z magazynu do miejsca dekoracji, zaprosić oficjeli, zadbać o nagłośnienie, a w przypadku imprez międzynarodowych o hymn i wiele innych mniejszych zadań, których nawet sobie nie uświadam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy