Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

17 lipca 2018

NR 32 (Maj 2018)

Codzienna porcja stretchingu dla każdego

0 65

XXI wiek stawia przed człowiekiem olbrzymie wyzwania. Z jednej strony rozwijające się nowe technologie ułatwiają funkcjonowanie, a nowoczesna medycyna rozszerza możliwości leczenia, jak też przyspiesza powrót do sprawności ruchowej. Po drugiej stronie pojawiają się negatywne aspekty rozwoju cywilizacji, do których należy bierny sposób spędzania wolnego czasu (zazwyczaj w nieodpowiednich dla aparatu ruchu pozycjach), problemy z prawidłowym odżywianiem czy uzależnienie od nowych technologii (telefon, komputer – internet, telewizja) ograniczających aktywność ruchową.
 

Człowiek, będący z natury istotą wygodną, już od najmłodszych lat korzysta z otaczających go udogodnień. W dorosłym wieku, po wielu latach edukacji i dzięki własnemu doświadczeniu, ma już odpowiednią wiedzę na temat biologicznych potrzeb organizmu, które utrzymają go w dobrym zdrowiu i sprawności fizycznej. Czy ją wykorzysta dla swojego dobra – to już będzie jego wybór – ale czy właściwy? Jakość życia stanie się odzwierciedleniem takiej decyzji na długie lata.

Najszerszą wiedzę w zakresie zdrowotnych potrzeb organizmu człowiek uzyskuje w wieku szkolnym. Na tym etapie przyswaja zarówno teorię, jak i praktyczne umiejętności obejmujące szereg działań dotyczących dbałości o własne ciało. Najwięcej możliwości podczas zajęć praktycznych oferuje wychowanie fizyczne. Podczas wielu lat obowiązkowej edukacji uczniowie, obok podstaw techniki/taktyki różnych dyscyplin sportowych, poznają m.in. co to jest stretching i jak można go wykorzystać we własnym codziennym życiu. Szereg podstawowych ćwiczeń stretchingowych każdy młody człowiek miał okazję poznać i wykonywać podczas lekcji wychowania fizycznego. Ich regularne stosowanie w każdym wieku pozwoli utrzymać odpowiedni poziom gibkości (w zakresie aparatu ruchu), pozwalający funkcjonować przez długie lata bez większych problemów zdrowotnych.

Pojęcie „stretching” powstało z połączenia dwóch angielskich słów: stretch – rozciągać oraz stretchy – elastyczny. Określenia te skupiają wokół siebie zestaw ćwiczeń wykonywanych w specyficzny sposób. Wieloletnie doświadczenia specjalistów z tej dziedziny doprowadziły do stworzenia kilku metod, przy pomocy których uzyskuje się bardzo dobre efekty w zakresie ruchomości stawów i elastyczności więzadeł oraz mięśni.

O ile stretching wykonywany regularnie poprawia funkcjonalność aparatu ruchu, a dzięki temu jakość życia przeciętnego człowieka, o tyle dla osób aktywnych, wykonujących duży wysiłek fizyczny, codzienne stosowanie ćwiczeń rozciągających staje się niezbędnym elementem treningu. Jego umiejscowienie w jednostce ćwiczebnej związane jest zazwyczaj ze specyfiką uprawianej dyscypliny. 

Stretching w sporcie i aktywności fizycznej

Dla każdego sportowca optymalnym rozwiązaniem jest regularne stosowanie ćwiczeń rozciągających w połączeniu z ćwiczeniami wzmacniającymi i specjalistycznymi (technicznymi czy taktycznymi w zależności od rodzaju sportu). Taki sposób realizacji treningu, w ogólnym ujęciu, przyczynia się do wszechstronnego rozwoju organizmu oraz właściwego budowania formy sportowej.
Stretching zastosowany w rozgrzewce przygotowuje mięśnie, więzadła i stawy do zwiększonej pracy fizycznej, a zrealizowany po treningu czy dowolnej aktywności ruchowej, dzięki specyficznemu rozluźnieniu – przyspiesza regenerację. W przerwach między intensywnymi wysiłkami również wskazane jest wprowadzenie 2–3 ćwiczeń rozciągających i wspomagających konkretne zadania ruchowe. Zaleca się również, aby ćwiczenia stretchingowe:

  • wykonywać pod koniec rozgrzewki, gdy aparat ruchu (przede wszystkim mięśnie) został j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy