Ćwiczenia śródlekcyjne to w wielu szkołach już zapomniany zwyczaj, niektórzy nawet twierdzą, że strata czasu. Nic bardziej mylnego! Wdrażanie takich ćwiczeń w lekcje to najlepsza inwestycja w koncentrację i dobre samopoczucie uczniów.
Dzięki temu usuwamy lub zmniejszamy zmęczenie, a co za tym idzie – podnosimy efektywność nauczania. Osiągamy to przez wypoczynek czynny, który jak wiadomo, ma przewagę nad wypoczynkiem biernym.
Taka forma wypoczynku daje uczniowi:
POLECAMY
- odprężenie nerwowo-psychiczne przez zwrócenie jego uwagi na inne zadania,
- ożywienie funkcji wegetatywnych, pobudzenie czynności płuc, serca, przesunięcie masy krwi z miednicy, kończyn dolnych i mózgu do okolic niedokrwionych, przede wszystkim do mięśni szkieletowych oraz odciążenie kończyn górnych, zwłaszcza prawej ręki,
- korygowanie wady postawy poprzez ćwiczenia wzmacniające mięśnie rozciągnięte oraz rozciąganie mięśni przykurczonych,
- odciążenie analizatora wzrokowego, polegające na zmianie akomodacji oka ustalonej stale jednakowo odległości książki, zeszytu lub tablicy,
- odciążenie analizatora słuchowego,
- korzyść dydaktyczna – przerwa śródlekcyjna może być wykorzystana jako instruktaż prawidłowego oddychania, wstawania, siadania czy wzorowej postawy ciała.
Ważnym elementem jest dążenie do wyrobienia trwałego nawyku stosowania ćwiczeń śródlekcyjnych nie tylko w szkole, ale i w domu, np. podczas odrabiania prac domowych bądź przygotowywania się do sprawdzianów. Stosujmy aktywny wypoczynek w toku pracy umysłowej, a będzie ona po stokroć efektywniejsza.
Podczas przystępowania do organizacji ćwiczeń śródlekcyjnych pamiętaj, że:
- Nie ma określonego czasu. Czy to 15, czy 39 minuta lekcji. Należy je wprowadzać w momentach, w których pojawia się zmęczenie i znużenie uczniów.
- Bez względu na porę roku zawsze przeprowadzaj ćwiczenia, uprzednio otwierając okna w pomieszczeniu.
- Ćwiczenia śródlekcyjne powinny być prowadzone przez nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne w danej klasie, przez wytypowanego ucznia lub nauczyciela wychowania fizycznego.
- Prowadzący powinien bazować na prostych zadaniach pobudzających układ oddechowy, krążenia, korygujących wady postawy oraz wprowadzających odprężenie psychiczne. Szczególnie ważne jest zaangażowanie tych grup mięśniowych, które...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!