Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

19 marca 2019

NR 36 (Marzec 2019)

Ćwiczenia śródlekcyjne – czy to strata czasu?

0 91

Ćwiczenia śródlekcyjne to w wielu szkołach już zapomniany zwyczaj, niektórzy nawet twierdzą, że strata czasu. Nic bardziej mylnego! Wdrażanie takich ćwiczeń w lekcje to najlepsza inwestycja w koncentrację i dobre samopoczucie uczniów.

Dzięki temu usuwamy lub zmniejszamy zmęczenie, a co za tym idzie – podnosimy efektywność nauczania. Osiągamy to przez wypoczynek czynny, który jak wiadomo, ma przewagę nad wypoczynkiem biernym.

Taka forma wypoczynku daje uczniowi:

  • odprężenie nerwowo-psychiczne przez zwrócenie jego uwagi na inne zadania,
  • ożywienie funkcji wegetatywnych, pobudzenie czynności płuc, serca, przesunięcie masy krwi z miednicy, kończyn dolnych i mózgu do okolic niedokrwionych, przede wszystkim do mięśni szkieletowych oraz odciążenie kończyn górnych, zwłaszcza prawej ręki,
  • korygowanie wady postawy poprzez ćwiczenia wzmacniające mięśnie rozciągnięte oraz rozciąganie mięśni przykurczonych,
  • odciążenie analizatora wzrokowego, polegające na zmianie akomodacji oka ustalonej stale jednakowo odległości książki, zeszytu lub tablicy,
  • odciążenie analizatora słuchowego,
  • korzyść dydaktyczna – przerwa śródlekcyjna może być wykorzystana jako instruktaż prawidłowego oddychania, wstawania, siadania czy wzorowej postawy ciała.

Ważnym elementem jest dążenie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy