Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

25 maja 2020

NR 43 (Maj 2020)

Ćwiczenia, zabawy i gry rozwijające koncentrację na zajęciach wychowania fizycznego

38

Jako nauczyciel wychowania fizycznego i trener zawsze zastanawiałem się, po co kształtować koncentrację na moich lekcjach i zajęciach. Przecież na lekcjach WF w szkole, czy na treningu w klubie chodzi o zupełnie coś innego. Uczniowie/ /zawodnicy mają biegać, ćwiczyć itd. Do momentu, jak sam na przykładzie swoim i moich uczniów/zawodników zrozumiałem, że największy problem u dzisiejszych dzieci jest właśnie z koncentracją.

Ileż to razy zdarzyło się, że tłumaczymy coś naszym podopiecznym dwa razy, dodatkowo wykonujemy pokaz ćwiczenia, a jak przychodzi do wykonania zadania, to niektórzy nie wiedzą, o co chodzi. I nie mówię tu o dzieciach, które nie uważały, jak omawialiśmy ćwiczenie. Mówię tu o tych, które nas słuchały. Mówi się, że można patrzeć, ale nie widzieć. Parafrazując te słowa, można powiedzieć, że są dzieci, które słuchają, ale nie mogą usłyszeć tego, co chcemy im przekazać. Niestety wszystko to jest oznaką naszych dzisiejszych czasów. Nie ma w nich miejsca na zastanowienie się, czy dłuższą refleksję. Wszyscy pędzą do przodu za karierą, pracą, zdobywaniem pieniędzy. Coraz bardziej specjalizujemy się w multitaskingu (robieniu wielu czynności naraz), co z jednej strony pozwala nam dawać sobie radę z większością spraw, z którymi się zmagamy, ale z drugiej nie daje nam możliwości lepszego skupienia się i głębszej refleksji nad tym, co robimy. 

Ćwiczenia uwagi można podzielić na dwie grupy: 

  • Ćwiczenia, w których utrzymywanie koncentracji jest celem samym w sobie (trzeba utrzymywać skupienie uwagi przez dłuższe momenty, np. przypatrz się temu rysunkowi przez 5 minut i zapamiętaj jak najwięcej szczegółów) i jest to jedyne zadanie, jakie sobie stawiamy.
  • Ćwiczenia, w których rozwijanie koncentracji jest akcentowane razem z innymi elementami np. sprawnościowymi. 

W tym artykule w głównej mierze zajmę się tymi drugimi. Chyba nikt z nas nie wyobraża sobie wykonywania tych pierwszych na lekcjach WF czy treningach, gdyż nie jest to ich celem. Koncentracja będzie wędrowała z jednej czynności na drugą (przerzutność uwagi), czyli np. wykonanie ćwiczenia motorycznego (slalom z kozłowaniem), w którym musimy skupić się na kilku elementach: piłce, przeszkodach, które musimy ominąć, szybkim i dokładnym wykonaniu itd. oraz przeniesienie naszej uwagi na inne zadanie (ćwiczenie, w którym również musimy się skoncentrować), jak ćwiczenia rozwijające precyzję technicznego wykonania, czy myślenia prowadzącego do rozwiązania sytuacji problemowej. 

Przedstawię teraz po kolei ćwiczenia, zabawy i gry pomagające rozwijać koncentrację. Nie są one ułożone w toku lekcyjnym!

1. Ćwiczenie do wykorzystania na zbiórce 

Sprzęt: Jakikolwiek sprzęt na sali gimnastycznej, boisku. Ilość: 1.

Nauczyciel/trener stoi przed uczniami/zawodnikami ustawionymi w szeregu. Mówi do nich. „Popatrz przez minutę na piłkę, stożek, pachołek, ringo (cokolwiek ze sportowego sprzętu), skup się na niej”. Po minucie nauczyciel/trener zadaje pytania: 

  • Co to jest? 
  • Do czego służy?
  • Z czego jest ten przedmiot zrobiony? 
  • Gdzie był zrobiony?
  • Jak był robiony?
  • Do czego jeszcze można go wykorzystać?

2. Ćwiczenie do wykorzystania na zbiórce 

Sprzęt: jedna piłka.

W trakcie zbiórki często uczniowie rozmawiają, przeszkadzając nam. Dobrym sposobem jest trzymanie w ręce piłki i rzucanie do nich. Ich zadaniem jest ją złapać. Dlatego od samego początku koncentrują się na nauczycielu/piłce, a nie na rozmowach. Po pewnym czasie przywykną do tego, więc można wtedy patrzeć na jednego ucznia i rzucić do innego (no look pass). Jeśli któryś z uczniów zagaduje innego, to można rzucić piłkę do któregoś z sąsiadów „zagadywacza”. I wtedy on też prawdopodobnie zacznie uważać.

3. Klaskanie (Akademia trenerska)

Sprzęt: bez sprzętu.

Ćwiczenie przeznaczone dla uczniów/zawodników z klas 1–3, ale można próbować wykonywać je z uczniami/zawodnikami w każdym wieku. Uczestnicy siedzą w okręgu w ciszy. Wyklaskują rytm: dwa klaśnięcia w ręce, dwa w kolana. 

Progresja ćwiczenia: w trakcie wyklaskiwania wybrana osoba dwukrotnie wypowiada swoje imię oraz dwukrotnie imię dowolnego uczestnika zabawy. Potem, bez żadnej przerwy uczestnik, którego imię wywołano klaszcze i schemat się powtarza, z tym że on dwa razy mówi swoje imię i dwa razy kolejnej osoby.

Przykład:
Zaczynam klaskać ja. 

  • Leszek, Leszek, Beata, Beata.
  • Beata, Beata, Natalia, Natalia.
  • Natalia, Natalia, Tomek, Tomek.
  • Tomek, Tomek, Małgosia, Małgosia.
  • Małgosia, Małgosia, Magda, Magda itd.

Progresja ćwiczenia: jw., z tym że trzy razy mówimy swoje imię i jeden raz osoby, która będzie wykonywała ćwiczenie jako następna (Akademia trenerska).

  • Leszek, Leszek, Leszek, Jacek.
  • Jacek, Jacek, Jacek, Wiktoria.
  • Wiktoria, Wiktoria, Wiktoria, Ludmiła.
  • Ludmiła, Ludmiła, Ludmiła, Agnieszka.
  • Agnieszka, Agnieszka, Agnieszka, Robert itd. 


Progresja ćwiczenia: jw., jednak tym razem gramy z odpadaniem – kto się pomyli, odpada (Akademia trenerska).

4. Skoki

Sprzęt: szarfy lub hula-hoopy. Ilość: w zależności od liczby uczestników.

Ustawienie uczniów/zawodników jak na rysunku poniżej. Ćwiczenie polega na skokach przez rozłożone w linii hula-hoopy. Przed startem N mówi, jakiego koloru hula-hoop należy unikać (nie wskakiwać do wymienionego koloru).
Progresja ćwiczenia:

  • ustawienie dwóch linii hula-hoopów;
  • zmniejszenie ilości kolorów hula-hoopów, co spowoduje, że przy wymienieniu danego koloru nie można wskoczyć do większej ilości hula-hoopów.
     


5. Czarny

Sprzęt: jedna piłka.

Uczniowie/zawodnicy ustawieni w kole. Grę rozpoczyna osoba mająca piłkę. Rzuca lub podaje nogą do jednego z kolegów/koleżanek. W trakcie podania wymawia na głos kolor. Jeśli powie czarny, to osoba, do której leci podanie, nie może złapać piłki. Na każdy inny kolor piłkę łapiemy.

6. Kozłowanie (Getting Stronger – Facebook

...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy