Rozwój umiejętności motorycznych na zajęciach WF w znaczący sposób wpływa na poprawę rozwoju uczniów. Jak przygotować lekcję w taki sposób, aby zaangażować wszystkich podopiecznych? W jaki sposób pracować z uczniem, aby właściwie wytrenować zwinność oraz szybkość wymaganą przy innych dyscyplinach sportu? nauczyciel WF w roli trenera
Motoryka definiowana może być przez kilka zdolności motorycznych, takich jak np. wytrzymałość, siła, szybkość, koordynacyjne zdolności motoryczne, skoczność, gibkość.
Istnieje kilka podziałów zdolności motorycznych:
POLECAMY
- Kondycyjne: siła, wytrzymałość, koordynacyjne:
- kondycyjne: siła, wytrzymałość,
- koordynacyjne: różnicowanie, orientacja, rytmizacja, równowaga, łączenie i dostosowanie
- kompleksowe: zwinność, szybkość, gibkość.
- Główne i poboczne. Istnieją duże spory o to, które z nich powinny znaleźć się wśród głównych lub pobocznych. Pojawiają się sytuacje, w których w danym opracowaniu jedna figuruje jako główna, a w innej publikacji jako poboczna. Zdarza się również, że w podręcznikach szkoleniowych, metodycznych, dodatkowo pojawiają się terminy takie, jak: zwinność, zręczność, zwrotność.
Około 40 lat temu uważano, że o optymalnej koordynacji ruchów decyduje zwinność [Ljach, Witkowski, 2004]. Była ona określana jako kompleksowa zdolność motoryczna. Dodatkowo część autorów określała zwinność rąk przez pojęcie zręczność, a zwinność nóg jako zwrotność [Ljach, Witkowski, 2004]. Na podstawie wielu badań i obserwacji okazało się jednak, że pojęcie zwinności jest zbyt...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!