Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

29 czerwca 2021

NR 49 (Lipiec 2021)

Dieta wegetariańska – moda czy konieczność, a może zdrowy rozsądek?

0 249

Czy nowa piramida daje nam wyraźny sygnał?

Ostatnia aktualizacja piramidy żywienia nastąpiła w 2016 roku, wówczas eksperci z Instytutu Żywienia i Żywności przedstawili nam nową piramidę, w której nastąpił szereg zmian, tym bardziej ważnych, gdyż ruszono dotychczasowe fundamenty tej piramidy. Kluczową zmianą okazała się obecność warzyw i owoców u podstawy (zaraz za aktywnością fizyczną, która sama w sobie nie jest pożywieniem). Zalecenia są dość jasne i czytelne – 5 porcji warzyw i owoców (w proporcji 4 : 1) każdego dnia. Nie należy natomiast stawiać znaku = pomiędzy owocami i warzywami, gdyż przewaga warzyw wynika z większej wartości odżywczej, większej zawartości związków bioaktywnych.

POLECAMY

Więcej warzyw i mniej mięsa

Jemy coraz bardziej świadomie. Ograniczając mięso, często szukamy roślinnych alternatyw dla naszych dawnych mięsnych smaków. Ostatnimi czasy w zaskakującym tempie rośnie liczba produktów roślinnych dostępnych na każdym kroku. Powodem może być ciekawość, chęć ograniczenia spożycia mięsa, czy całkowita eliminacja z diety produktów pochodzenia zwierzęcego. Badania pokazują, że nadmierne spożywanie produktów wysokoprzetworzonych w towarzystwie tłuszczu i soli wraz z małym udziałem warzyw i owoców w diecie przyczynia się do powstawania wielu chorób, m.in. nadciśnienia, cukrzycy, nowotworów.

Szybki przegląd diet roślinnych

  • Wegetarianizm – wyklucza z codziennego jadłospisu mięsa, ryby, owoce morza.
  • Weganizm – eliminuje wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, również miód, jajka, mleko.
  • Laktowegetarianizm – eliminuje wszystkie rodzaje mięsa, owoce morza, jaja, zostawiając mleko i jego przetwory.
  • Laktoowowegetarianizm – dopuszcza przetwory mleczne i jajka, eliminując wszystkie rodzaje mięsa.
  • Owowegetarianizm – dopuszcza spożycie jajek i produktów pochodzenia roślinnego.

Nie od razu Rzym zbudowano – zacznij od semiwegetarianizmu lub fleksitarianizmu

Jeśli zastanawiasz się nad zmniejszeniem ilości mięsa w swojej codziennej diecie, ale nie chcesz popadać w skrajności, warto zgłębić temat semiwegetarianizmu. Dieta ta pozwala na dość łatwe planowanie posiłków, dopuszczając spożywanie mięsa w sporadycznej ilości, dzięki temu dość łatwo jadłospis wzbogaca się o kolejne warzywa i owoce, nie powodując ekstremalnych zmian. Podobnie rzecz ma się z fleksitarianizmem, który to ma pomóc nam włączyć jak najwięcej warzyw i owoców do codziennej diety. Mięso włączamy do posiłków okazjonalnie, a białko czerpiemy z roślin strączkowych.

Korzyści zdrowotne płynące z diet roślinnych: 

  • Zdaniem niektórych lekarzy w przypadku wielu osób zmiana żywienia na roślinny nie tylko zapobiegała chorobom, ale również odwracała ich przebieg.
  • Utrzymanie zdrowej masy ciała – jedzenie roślinnych produktów, warzyw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy