Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

13 stycznia 2021

NR 46 (Styczeń 2021)

Dlaczego powinniśmy objadać się warzywami?

34

Planowanie obiadu – czyli jak człowiek robi wszystko na opak

Zdecydowana większość z nas zgodzi się ze stwierdzeniem, że zaczyna planowanie obiadu od mięsa, potem myśli, czy dodatkiem do mięsa może być ryż lub makaron, a może ziemniaki. Na końcu zaś przychodzi czas na warzywa. Czasem zdarzają się obiady, gdzie warzywa w ogóle nie zostają uwzględnione. Weźmy pod lupę klasyczne spaghetti – mamy mięso, makaron i sos. Może być on przygotowany na bazie świeżych pomidorów lub tych z puszki, ale to w skali całego dania jest bardzo mała ilość warzyw.

POLECAMY

Większość ludzi je za mało warzyw

Najnowsze wytyczne dotyczące spożywania warzyw znajdziemy w piramidzie żywienia, która wskazuje warzywa (wspólnie z owocami) jako podstawę piramidy zdrowego żywienia. Warzywa i owoce należy spożywać jak najczęściej i w jak największych ilościach. Stawianie znaku „=” pomiędzy warzywami i owocami daje nieco błędne spojrzenie. W pięciu zalecanych porcjach warzyw i owoców powinny znajdować się cztery porcje warzyw i jedna porcja owoców. Wśród wielu badań dotyczących szkodliwości poszczególnych rodzajów produktów trudno poszukać informacji o szkodliwym wpływie dużej ilości warzyw na organizm ludzki.

Błonnik, czyli rzecz niezbędna

W przeciwieństwie do innych produktów (cukier, kawa itp.) nie ma górnej granicy spożycia warzyw, która mogłaby szkodzić organizmowi. Błonnik to węglowodany, z którymi nie jest w stanie poradzić sobie jelito cienkie, nie są trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym człowieka. W jelicie grubym następuje rozkład błonnika, przy czym należy zauważyć, że bakterie, które to robią, wydobywają z niego wszystko, co najlepsze i odżywcze, i przesyłają do organizmu człowieka.

Warzywa to prawdziwi super bohaterowie

Szeroka oferta warzyw powoduje, że możemy z nich czerpać naprawdę super moce. Sprawdźmy, jakie super moce można uzyskać, jedząc warzywa:

  • Żółte i pomarańczowe – warzywa z tej grupy to przede wszystkim dostawcy beta karotenu, który opóźnia procesy starzenia się organizmu. Obniżają skutecznie nasz zły cholesterol, zapewniają prawidłowe działanie naszego wzroku i układu odpornościowego.
  • Czerwone i fioletowe – to prawdziwi sprzątacze wolnych rodników tlenowych z naszego organizmu.
  • Zielone i białe – swój zielony kolor zawdzięczają chlorofilowi, który bardzo dobrze wpływa na nasz organizm poprzez usuwanie toksyn, chroni przed uszkodzeniami ko...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy