Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja WF z pomysłem

28 listopada 2018

NR 35 (Listopad 2018)

Dynamika w treningu

0 873

Nieodłączną częścią składową treningu sportowca jest trening z wykorzystaniem elementów plyometrii. Często podczas pracy z zawodowcami wplatam ćwiczenia o takim właśnie charakterze. Zatem warto odpowiedzieć na pytanie: czy i jaki jest sens tego typu ćwiczeń?

Lepsze wrogiem dobrego, czyli zacznijmy od podstaw

W zalewie informacji i wszechobecnej komercjalizacji szeroko pojętej branży fitness z każdej strony jesteśmy atakowani chwytliwymi hasłami, wymyślnymi ćwiczeniami i innowacyjnymi (czasem jedynie z nazwy) programami treningowymi. Czy pośród tego wszystkiego jest jeszcze miejsce dla sprawdzonej prostoty? „Najlepsze ćwiczenia na lato”, Bądź jak Hitman”, „Od zera do bohatera dzieli Cię tylko 10 ćwiczeń”, „Jedyny taki program” – do tych wszystkich „skutecznych” haseł dodajmy często bujną wyobraźnię autorów. Bo jak inaczej nazwać pomysły „wizjonerów” z hantlem w prawej dłoni, odważnikiem KB w lewej, stojącego jedną nogą na bosu, a drugą odwodzącego power banda? Oczywiście w odpowiednim rynsztunku – od najnowszej kolekcji butów unoszących pośladki po słuchawki z pomiarem tętna, rzecz jasna wszystko w odpowiedniej kolorystyce i kroju. Czy w dobie wszystkowiedzących modnisi, którzy tylko rozglądają się, jak wycisnąć z klientów pieniądze, jest miejsce na powrót do tego, co sprawdzone, nieprzekombinowane, a mimo to spełniające swoje funkcje? Czy mniej może znaczyć więcej?
Dom na lata buduje się, zaczynając od solidnych fundamentów. Praca nad swoim ciałem rządzi się podobnymi zasadami. W tym wypadku fundamentem jest siła. To podstawa, aby iść krok dalej, nabyć nowe zdolności ruchowe. Bez tego tylko czekać na pierwsze kontuzje. Oczywiście jeśli weźmiemy pod lupę typowego Kowalskiego, który odrywając się od biurka właśnie doszedł do wniosku, że mimo 30 lat na karku czuje i porusza się jak siedemdziesięciolatek, zaczniemy od pracy nad ogólną adaptacją do wysiłku fizycznego – wydolnością, masą mięśniową, mobilnością. Nie wyklucza to jednak budowania siły, choćby z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Początkowy okres treningu to czas, na który należy poświęcić kilkanaście tygodni. Kolejnym etapem będzie skupienie się stricte na budowaniu siły mięśni przez około 6–8 tygodni. Po przepracowaniu tego okresu można przejść do kolejnego etapu – pracy nad mocą, szybkością. Po sumiennym zrealizowaniu kolejnych szczebli można przejść na zasłużony urlop – zaplanowany 4–6 tygodniowy okres regeneracji. Jednak zostawmy period...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!

Przypisy