Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

19 listopada 2019

NR 40 (Styczeń 2019)

Edukacja zdrowotna – jak dieta wpływa na wzmocnienie organizmu

0 14

Okres jesienno-zimowy to bez wątpienia czas, kiedy nasz organizm, a w szczególności układ odpornościowy, potrzebuje dodatkowych mocy, aby przetrwać chłodne wieczory i deszczowe dni. Szczególnie w tym okresie organizm podatny jest na różnego typu infekcje. Warto więc postawić na odporność. Jak ją zbudować? Co jeść? Co przede wszystkim przekazać uczniom?

Warto wspomnieć, iż układ odpornościowy dzieci kształtuje się dopiero około 12. roku życia. Dość popularnym sposobem wzmacniania układu odpornościowego jest hartowanie i spędzanie czasu na zewnątrz. Czy możliwe jest jednak wzmocnienie organizmu poprzez zastosowanie odpowiedniej diety?

 1|Od mleka mamy rozpoczyna się budowanie odporności – wiele badań pokazuje, że dzieci karmione piersią rzadziej chorują, ponieważ poza podstawowymi białkami, tłuszczami czy węglowodanami, w mleku matki znajdują się również przeciwciała, a pokarm ten dodatkowo stymuluje namnażanie się dobrych bakterii w organizmie. 

2|Zrównoważona dieta – czyli walka dobra ze złem. Odpowiedni dobór składników diety można porównać do bitwy. Jeśli w diecie dziecka dominują produkty przetworzone, gotowe i fast-food oraz słodycze, wówczas w organizmie może stworzyć się stan zapalny. Spożywanie z kolei dobrych składników, dieta sezonowa, oparta na nieprzetworzonych składnikach, bogata w owoce, warzywa, eliminująca cukier, wzmacnia naszą odporność.

3|Odpowiednia profilaktyka – czosnek i cebula – te dwa produkty to wyjątkowo skuteczna broń przeciwko infekcjom bakteryjnym czy wirusowym. Świeżo zmiażdżony czosnek wydziela specjalne substancje, które posiadają silne działanie antybiotyczne. Jest doskonałym rozwiązaniem w leczeniu przeziębień, ale działa również świetnie w profilaktyce wzmocnienia organizmu. Czosnek możemy dodawać do codziennych potraw lub przygotować syrop. Cebula z kolei jest bogatym źródłem witaminy C oraz naturalnych substancji o działaniu bakteriobójczym. Z powodzeniem można przygotować z niej syrop, który cieszy się dużym powodzeniem wśród dzieci.

4|Co oprócz profilaktyki? Poza czosnkiem i cebulą, warto w codziennej diecie nie tylko w okresie jesiennym czy zimowym wprowadzić produkty, które również wzmacniają organizm:

  • Imbir – dobry na wszystko, skutecznie pomaga w walce z gorączką, kaszlem czy przeziębieniem. Działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Dobrym pomysłem będzie przemycenie go do codziennej diety naszych dzieci zarówno w formie sproszkowanej, do przygotowywanych potraw, jak i w postaci ciepłego napoju z dodatkiem miodu i cytryny. Warto pamiętać, że imbir silnie rozgrzewa, dlatego należy podawać go w małych ilościach.
  • Kasza jaglana – wapń, potas, żela...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy