Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

9 lipca 2019

NR 38 (Lipiec 2019)

Gimnastyka poranna na koloniach

0 69

Gimnastyka poranna to ćwiczenia ogólnokondycyjne, wykonywane bezpośrednio po nocnym wypoczynku. Ćwiczenia podczas porannej gimnastyki powinny być proste, a tempo ich wykonywania spokojne. Poranna gimnastyka wcale nie musi zajmować wiele czasu. Wystarczy zaledwie 10–15 minut, aby w prosty sposób zaktywizować układ krążenia, układ oddechowy, rozruszać stawy.

Wyjazdy wakacyjne mają zapewnić dzieciom i młodzieży czynny wypoczynek. Jedną z form zajęć ruchowych organizowanych na koloniach jest gimnastyka poranna. Gimnastyka poranna to ćwiczenia ogólnousprawniające, wykonywane jeszcze przed śniadaniem. Celem takiej aktywności jest pobudzenie organizmu do sprawnego funkcjonowania przez resztę dnia, aktywizacja układu krążenia oraz oddychania, zwiększenie przemiany materii, a także rozruszanie stawów. Gimnastyka poranna na koloniach powinna być prowadzona codziennie, o tej samej porze. Zestawy ćwiczeń powinny być proste, a tempo ćwiczeń wolne. Należy stosować dużą liczbę ćwiczeń oddechowych, a czas trwania całej gimnastyki powinien wynosić 15–20 min.

Gimnastyka poranna na koloniach prowadzona jest zazwyczaj przez instruktora sportu lub poszczególnych wychowawców grup. Zajęcia można prowadzić w grupach podzielonych ze względu na płeć, wiek lub mogą być to wspólne zajęcia, ogólne dla całej kolonii. Ćwiczenia w ramach gimnastyki porannej powinny być prowadzone na podwórku, boisku, gdyż dzieci mają jak najwięcej czasu spędzać na zewnątrz i korzystać ze świeżego powietrza.

Poranna gimnastyka – dlaczego warto?

Poranne treningi mają inny wpływ na nasz organizm niż ćwiczenia wykonywane późnym popołudniem i wieczorem. Poranna gimnastyka zapewnia:

  • pobudzenie organizmu,
  • pozbycie się senności,
  • zastrzyk energii na cały dzień,
  • poprawę nastroju – podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, które poprawiają nastrój i zapewniają dobre samopoczucie na wiele godzin,
  • lepszą koncentrację – poranne ćwiczenia poprawiają ukrwienie mózgu, a co za tym idzie, usprawniają koncentrację i pamięć długotrwałą,
  • przyspieszenie przemiany materii, przez co organizm szybciej spala kalorie, a tym samym wspomaga odchudzanie. Badania sugerują również, że ćwiczący o poranku mają mniejszy apetyt w ciągu dnia, co sprzyja utracie wagi.

Zasady organizacji zajęć 

Organizując zajęcia z gimnastyki porannej, należy pamiętać o kilkunastu zasadach:

  1. Zajęcia z gimnastyki porannej powinny być prowadzone na zewnątrz. Jeśli jednak pogoda na to nie pozwala, zajęcia takie można przeprowadzić na sali, która musi zostać wcześniej przewietrzona. 
  2. Ubiór powinien być wygodny, niekrępujący ruchów. Na zajęcia z gimnastyki porannej najlepiej sprawdzi się strój sportowy (odpowiednia koszulka, spodenki, obuwie sportowe). Dobrze, jeśli koloniści będą przygotowywać sobie ubiór poprzedniego dnia, aby rano nie szukać go w pośpiechu.
  3. Na zajęcia nie należy zakładać biżuterii i ozdób (kolczyków, zegarków itp.), które mogą stanowić niebezpieczeństwo uszkodzenia ciała ćwiczącego lub współćwiczących. Długie włosy powinny być upięte.
  4. Poranna gimnastyka powinna być wykonywana na czczo, przed śniadaniem. Po zjedzeniu śniadania należałoby odczekać przynajmniej godzinę i dopiero po upływie tego czasu można byłoby rozpocząć ćwiczenia. Na koloniach jednak po śniadaniu planowane są inne bloki zajęć. 
  5. Każdego uczestnika obowiązuje punktualność. Zajęcia gimnastyki porannej są dość krótkie i spóźniając się możemy pominąć jakąś część tych zajęć, np. rozgrzewkę. Poza tym, jeśli grupa będzie czekać na „spóźnialskich” może później mieć mało czasu na realizowanie dalszego planu dnia.
  6. Objaśnienia ćwiczeń należy tak formułować, aby były krótkie, zwięzłe i zrozumiałe dla ćwiczących. Czasami wystarczy sam pokaz.
  7. Ćwiczenia podczas porannej gimnastyki powinny być proste, mało skomplikowane, a tempo ich wykonywania spokojne.
  8. Ruch należy prowadzić w pełnym fizjologicznym zakresie – pamiętajmy, że po przebudzeniu nasze ciało jest mniej elastyczne niż w ciągu dnia, zatem wszelkie gwałtowne ruchy mogą doprowadzić do urazów narządu ruchu.
  9. Każde zajęcia z gimnastyki porannej należy rozpocząć od krótkiej rozgrzewki. W rozgrzewce wykorzystujemy kilka ćwiczeń pobudzających zastygłe ciało, np. bieg w miejscu, pajacyki, czy imitowane skoki na skakance.
  10. Ćwiczenia rozpoczynamy w pozycjach wysokich (stanie), później możemy przejść do pozycji niskich (siad, klęk, leżenie) – wówczas potrzebne będą karimaty lub kocyki, by nie ćwiczyć bezpośrednio na ziemi.
  11. Ćwiczenia wykorzystywane podczas gimnastyki porannej należy przeplatać ćwiczeniami oddechowymi, a na zakończenie wykonać kilka ćwiczeń rozciągających. Ćwiczenia oddechowe powinny być prowadzone torem brzusznym, tzn. głównie opartym na przeponie.
  12. Ćwiczenia powinny angażować jak najwięcej grup mięśniowych – w ten sposób zapewniają wszechstronny, harmonijny rozwój sylwetki.
  13. Jeśli jest taka możliwość, zajęcia można prowadzić przy muzyce, co dodatkowo ożywi atmosferę.
  14. Zajęcia z gimnastyki porannej nie wymagają specjalnego sprzętu, choć jeśli chcemy, możemy urozmaicić ją ćwiczeniami z piłką, hantlami lub taś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy