Współpraca w grupie to kluczowa umiejętność, która jest niezbędna do prawid- łowego funkcjonowania człowieka w społeczeństwie. Naszym obowiązkiem jest przygotowanie uczniów do współdziałania w grupie, kształtowanie postaw społecznych, kompetencji językowych oraz wyposażenie w umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim.
Jak uczyć dzieci współpracy?
- Dbaj o dobre relacje w grupie (zabawy integrujące, zmiana uczniów w parach, konflikty rozwiązywane w sali, nie w szatni).
- Traktuj uczniów równo (wyznacz pomocników, dyżurnych, doceniaj nawet małe sukcesy, szczególnie tych mniej sprawnych).
- Współzawodnictwo wprowadzaj dopiero wtedy, gdy będziesz pewny, że w klasie nie ma podziałów.
- Kształtowanie współpracy rozpoczynaj od małych zespołów.
- Dostosuj zadania ruchowe do grupy.
- Mobilizuj uczniów do wysiłku.
- Oceniaj efekty pracy.
- Pozwól świętować sukces (w ramach zasad fair play).
Specyfika naszego przedmiotu pozwala nam na zastosowanie wielu narzędzi oraz środków treningowych, które zachęcą uczniów do pracy w zespole. Umiejętność współdziałania w grupie jest równie ważna, jak przyswojenie umiejętności ruchowych – za jedno i drugie zadanie uczeń może otrzymać ocenę z wychowania fizycznego. Uważam, że umiejętność współpracy w grupie jest ważniejsza niż opanowanie treści programowych z danej dyscypliny sportowej. Nie każdy musi umieć grać w piłkę, szybko biegać, ale wszyscy powinni być przygotowani do życia w społeczeństwie.
Poniżej przedstawiam kilka propozy...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!