Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja prozdrowotna

21 stycznia 2019

NR 35 (Styczeń 2019)

Gry i zabawy z motywami zimy w tle

0 43

Zima dostarcza dzieciom wielu okazji do obserwowania zjawisk, które nie występują w innych porach roku. Warto wykorzystać je jako motyw przewodni gier i zabaw, które pojawią się na lekcji wychowania fizycznego. Podczas takich zajęć szczególnie wartościowe będzie to, że uczniowie będą mogli porównywać swoje codzienne doświadczenia z fabułami ćwiczeń.

Poniżej zaprezentujemy kolejno zabawy, w których dzieci dowiedzą się tego, że każdy płatek śniegu składa się z sześciu części, przypomną sobie o tym, jak biały puch szczelnie pokrywa zimą chodniki. Uczniowie wybiorą się na łyżwy oraz sanki, a także wezmą udział w kuligu. Dzięki temu oraz zabawie „Spadające sople lodu” zapoznają się również z zasadami bezpiecznego bawienia się zimą na dworze. Zajęcia domkną uzupełniające się zabawy „Odwilż” i „Lepimy bałwana”. Nie braknie także okazji do przypomnienia sobie tego, jak wygląda termometr.

Do przeprowadzenia opisanych ćwiczeń wystarczą: materac, kocyki gimnastyczne lub kawałki materiału, drabinki gimnastyczne, pachołki oraz gazety. Przydatne będą także zdjęcia przedstawiające śniegowe gwiazdki.

W trakcie opisanych zajęć uczniowie będą realizowali zadania typowe dla wąsko rozumianego wychowania fizycznego: usprawniali mięśnie dłoni, doskonalili orientację przestrzenną, rozwijali umiejętność reagowania na sygnały akustyczne.

Większość zabaw ma charakter orientacyjno-porządkowy. Dlatego ich uczestnicy będą stawali przed zadaniem niezwłocznego reagowania na zmieniające się okoliczności. Kilka zabaw jest tak skonstruowanych, by za każdym razem ktoś nie zdołał wykonać zadania. Będzie to motywowało go do większego zaangażowania się w ćwiczenia przed kolejnymi ich powtórzeniami. 

„Płatki śniegu”

Fabuła/narracja: gdy uważnie przyjrzycie się śniegowym gwiazdkom, to zauważycie, że każda z nich składa się z sześciu identycznych części (to optymalny moment na zaprezentowanie uczniom przygotowanych zdjęć przedstawiających płatki śniegu). Za chwilę przekonamy się, czy będziecie potrafili szybko utworzyć śniegową gwiazdkę. Gdy usłyszycie moje klaśnięcie, waszym zadaniem będzie jak najszybsze podanie sobie dłoni tak, by powstały sześcioosobowe okręgi. Pamiętajcie, by nie tworzyło ich ani mniej, ani więcej osób!
Przebieg: Dzieci biegają po całej sali w dowolnych kierunkach. Na sygnał nauczycielki, starają się jak najszybciej utworzyć sześcioosobowe okręgi. Jeżeli liczba uczestników nie jest podzielna przez sześć, niektórzy ćwiczący zabawy nie zdołają dołączyć do żadnego z zespołów. Na kolejny znak, grupa rozpierzcha się na wszystkie strony. Wielokrotne powtórzenia.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie uczniów do umiejętności współdziałania w kilkuosobowych zespołach; inspirowanie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • dydaktyczny: zobrazowanie wychowankom budowy płatka śniegowego, uplastycznianie umiejętności liczenia do sześciu,
  • w sferze umiejętności ruchowych: nauczanie umiejętności wiązania okręgu,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej; rozwijanie szybkości (zwłaszcza niezwłocznego reagowania na sygnały akustyczne); kształtowanie zdolności dostosowywana się do działań współćwiczących.
  • Pogadanka końcowa: jak szybko potrafiliście utworzyć śniegową gwiazdkę! Oznacza to, że dobrze wiecie, jak ona powinna wyglądać. Dobrze pamiętaliście, że składa się ona z sześciu identycznych części. Gdy spadnie śnieg, przyjrzyjcie się mu uważnie! Sprawdźcie, czy na pewno w każdym płatku dostrzeżecie sześć identycznych części!
  • Przybory/przyrządy: zdjęcia przedstawiające śniegowe płatki.

„Śnieg pokrywa płytę chodnikową”

Fabuła/narracja: gdy zaczyna padać śnieg, jest w stanie pokryć wszystko to, co nas otacza. Dzięki temu świat natychmiast staje się cały biały. Jesteście płatkami śniegu. Za chwilę przekonamy się, jak szybko zdołacie przykryć wielką płytę chodnikową. Czy każdy z was znajdzie sobie na niej miejsce? Przekonajmy się.
Przebieg: na środku sali gimnastycznej układa się materac, który wyobraża płytę chodnikową. Dzieci biegają wokół niego. Na sygnał nauczycielki (komenda „śnieg pada”), każdy stara się jak najszybciej stanąć na materacu. Nie dla wszystkich jednak wystarczy na nim miejsca. Na komendę „odwilż” grupa rozbiega się. Wielokrotne powtórzenia.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do rywalizacji,
  • dydaktyczny: przypomnienie uczniom cyklu opady śniegu – odwilż,
  • w sferze umiejętności ruchowych: kształtowanie umiejętności ustawiania się w zwartej grupie,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej oraz zdolności dostosowywania się do działań grupy; kształtowanie szybkości (zwłaszcza niezwłocznego reagowania na sygnały akustyczne).
  • Pogadanka końcowa: jak mogliście się przekonać, zimą wiele razy świat będzie otulany śniegiem. Nawet chodnikowe płyty będą nim dokładnie pokryte. Potem jednak będzie przychodziła odwilż, dzięki której wszystko znów wyłoni się spod warstwy białego puchu.
  • Przybory/przyrządy: materac.

„Jeździmy na łyżwach”

Fabuła/narracja: gdy przyjdzie mróz,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy