Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.
Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.
POLECAMY
W ostatnich latach dużą popularność zyskują gry wideo sterowane ruchem, które wymagają od użytkownika wykonywania ruchów globalnych, angażujących duże grupy mięśniowe. Dostępne obecnie rozwiązania techniczne umożliwiają rejestrację czynności ruchowych gracza i „przenoszenie” ich na ekran monitora. Do najprostszych urządzeń tego typu można zaliczyć tzw. maty taneczne, które mogą współpracować z komputerem. Gracze mają za zadanie poruszać się, naciskając stopami wytyczone na macie pola, zgodnie z rytmem odtwarzanego utworu muzycznego i wyświetlania się na monitorze symboli. Znacznie bardziej zaawansowane technicznie są konsole do gier ruchowych, których urządzenia wskazujące mogą rejestrować zarówno ruchy kończyn, jak i całego ciała. Spośród najbardziej dostępnych i najpopularniejszych konsoli wymienić należy: Wii firmy Nintendo, PlayStation 3 Move firmy Sony oraz urządzenie o nazwie Xbox 360 produkowane przez firmę Microsoft. Dzięki takim urządzeniom gry wideo mogą stać się swoistą formą aktywności fizycznej, której intensywność może być stosunkowo wysoka.
Nintendo Wii: sport na wesoło
Granie na konsoli Wii nie ogranicza się do naciskania przycisków kontrolera. Ruchy wymagane w danej grze są bezpośrednio i intuicyjnie zamieniane w ruchy na ekranie za pomocą listwy z czujnikami umieszczonej na telewizorze oraz bezprzewodowego pilota rejestrującego ruch. Urządzenie swoim wyglądem przypomina pilot zdalnego sterowania do telewizora. W podobny sposób trzyma się je w dłoni.
Wyposażono je w zestaw przycisków, w tym czterokierunkowy pad. I nic nie byłoby w pilocie Wii rewolucyjnego, gdyby nie wbudowany akcelerometr (miernik przyspieszenia). Potrafi on wykryć ruchy pilotem w trzech wymiarach. Zamiast zatem wciskać przyciski, jak mieliśmy to w zwyczaju do tej pory, po prostu machamy pilotem Wii w powietrzu, a jego ruch jest przenoszony na ekran telewizora. I tak: podczas gry w golfa gracz wykonuje kontrolerem zamach podobny do zamachu kijem golfowym, podczas uprawiania szermierki porusza kontrolerem jakby trzymał w dłoni miecz, a podczas wyścigów samochodowych wykonuje odpowiednie ruchy w powietrzu.
PS Move: pojedynki w dziesiątkach dyscyplin
Zestaw Sony PlayStation Move składa się z kamery i urządzenia przypominającego latarkę z okrągłą żarówką, popularnie nazywanego „różdżką”. Technologia PlayStation MOVE polega na śledzeniu kontrolera trzymanego przez gracza w dłoni przez kamerę PlayStation Eye, która przekazuje informację do konsoli. Gracze mogą rywalizować w łucznictwie, tenisie, jeździe na nartach, grze w kręgle, boksie i wielu innych dyscyplinach sportowych. Gry wymagają aktywności fizycznej i naśladowania ruchów charakterystycznych dla zawodników startujących w danej konkurencji. W zależności od jakości naszych ćwiczeń, przyznawane są miejsca w rankingu.
Zalety grania w gry wideo sterowane ruchem
- Gry przeprowadzone w grupie czy to rówieśników, czy rodziny powodują doskonałą zabawę i integrację grupy, pozwalają na oderwanie się od codziennych obowiązków.
- Gry wideo sterowane ruchem mogą wypierać tradycyjne bierne formy gier komputerowych. Są ponadto obiecującym narzędziem, mogącym znacznie zwiększyć dzienną dawkę ruchu dzieci i młodzieży.
- Gry wideo sterowane ruchem usprawniają wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową oraz wpływają na poprawę szybkości reakcji.
- Gry te wymagają od graczy podzielności uwagi, elastyczności oraz umiejętności dostosowania się do istniejących warunków.
- Zasady tych gier są niezwykle proste, wręcz intuicyjne, dzięki czemu udział w nich mogą brać nawet dzieci.
- Gracze mają możliwość zapoznania się z wieloma dyscyplinami sportu, z którymi nie mają styczności na co dzień. Ponadto gra może być inspiracją dla dziecka do podjęcia treningów w danej dyscyplinie.
- Gry te stanowią odprężenie od często monotonnych i nudnych ćwiczeń wykonywanych na zajęciach fizycznych.
- Gra w gry wideo sterowane ruchem nie wymaga specjalnego treningu fizycznego. Mogą w nich brać udział dzieci i młodzież o różnym poziomie aktywności fizycznej.
- Duża różnorodność i mnogość gier wideo sterowanych ruchem sprawia, że nie sposób się nimi znudzić.
- Wiele oddziałów medycznych używa gier komputerowych jako jednej z metod fizjoterapii. Gry pomagają dzieciom podczas rehabilitacji oraz w polepszeniu koordynacji ruchowej.
Kinect: trener z telewizora
W największym uproszczeniu Kinect Microsoftu to kamera, która odczytuje sylwetki stojących przed nią graczy i przekłada je na ruchy w grze. Podnosisz rękę – rękę podnosi twój awatar. Chcesz rzucić kulą do kręgli? Po prostu wykonujesz ruch, jakbyś robił to w rzeczywistości, a postać na ekranie odzwierciedli twoje ruchy. Podobnie z jazdą samochodem, wspinaczką, grą w tenisa czy boksem. Gry na Kinecta, zwłaszcza te sportowe, nie wymagają nauki.
Cele wykorzystania gier wideo sterowanych ruchem ciała w wychowaniu fizycznym
- Uatrakcyjnienie zajęć wychowania fizycznego.
- Kształtowanie zdolności motorycznych.
- Testy motoryczne.
- Ocena szybkości reakcji.
- Nauczanie umiejętności ruchowych.
Zaspokajanie potrzeb ruchowych dzieci
Z różnych badań wynika, że nawet krótkotrwałe, codzienne granie w aktywne gry wideo na konsoli PlayStation może istotnie pomóc w osiąganiu przez dzieci zalecanego poziomu aktywności fizycznej. Inni zaś twierdzą, że urządzenia do gier wideo bazujące na ruchu, takie jak Nintendo Wii, stają się coraz bardziej widoczne w wychowaniu fizycznym. Głównym powodem, dla którego nauczyciele wybierają tego typu technologie jest to, że cieszą się one dużym zainteresowaniem uczniów, a co za tym idzie – motywują do aktywnego udziału w zajęciach. Ponadto, jak wskazują wyniki badań, aktywność fizyczna podczas ruchowych gier komputerowych może być wi...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
- ...i wiele więcej!