Dołącz do czytelników
Brak wyników

Gry wideo sterowane ruchem jako forma aktywności fizycznej

Artykuł | 17 lipca 2018 | NR 31
241

Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.

Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.

W ostatnich latach dużą popularność zyskują gry wideo sterowane ruchem, które wymagają od użytkownika wykonywania ruchów globalnych, angażujących duże grupy mięśniowe. Dostępne obecnie rozwiązania techniczne umożliwiają rejestrację czynności ruchowych gracza i „przenoszenie” ich na ekran monitora. Do najprostszych urządzeń tego typu można zaliczyć tzw. maty taneczne, które mogą współpracować z komputerem. Gracze mają za zadanie poruszać się, naciskając stopami wytyczone na macie pola, zgodnie z rytmem odtwarzanego utworu muzycznego i wyświetlania się na monitorze symboli. Znacznie bardziej zaawansowane technicznie są konsole do gier ruchowych, których urządzenia wskazujące mogą rejestrować zarówno ruchy kończyn, jak i całego ciała. Spośród najbardziej dostępnych i najpopularniejszych konsoli wymienić należy: Wii firmy Nintendo, PlayStation 3 Move firmy Sony oraz urządzenie o nazwie Xbox 360 produkowane przez firmę Microsoft. Dzięki takim urządzeniom gry wideo mogą stać się swoistą formą aktywności fizycznej, której intensywność może być stosunkowo wysoka.

Nintendo Wii: sport na wesoło 

Granie na konsoli Wii nie ogranicza się do naciskania przycisków kontrolera. Ruchy wymagane w danej grze są bezpośrednio i intuicyjnie zamieniane w ruchy na ekranie za pomocą listwy z czujnikami umieszczonej na telewizorze oraz bezprzewodowego pilota rejestrującego ruch. Urządzenie swoim wyglądem przypomina pilot zdalnego sterowania do telewizora. W podobny sposób trzyma się je w dłoni.

Wyposażono je w zestaw przycisków, w tym czterokierunkowy pad. I nic nie byłoby w pilocie Wii rewolucyjnego, gdyby nie wbudowany akcelerometr (miernik przyspieszenia). Potrafi on wykryć ruchy pilotem w trzech wymiarach. Zamiast zatem wciskać przyciski, jak mieliśmy to w zwyczaju do tej pory, po prostu machamy pilotem Wii w powietrzu, a jego ruch jest przenoszony na ekran telewizora. I tak: podczas gry w golfa gracz wykonuje kontrolerem zamach podobny do zamachu kijem golfowym, podczas uprawiania szermierki porusza kontrolerem jakby trzymał w dłoni miecz, a podczas wyścigów samochodowych wykonuje odpowiednie ruchy w powietrzu.

PS Move: pojedynki w dziesiątkach dyscyplin 

Zestaw Sony PlayStation Move składa się z kamery i urządzenia przypominającego latarkę z okrągłą żarówką, popularnie nazywanego „różdżką”. Technologia ­PlayStation MOVE polega na śledzeniu kontrolera trzymanego przez gracza w dłoni przez kamerę PlayStation Eye, która przekazuje informację do konsoli. Gracze mogą rywalizować w łucznictwie, tenisie, jeździe na nartach, grze w kręgle, boksie i wielu innych dyscyplinach sportowych. Gry wymagają aktywności fizycznej i naśladowania ruchów charakterystycznych dla zawodników startujących w danej konkurencji. W zależności od jakości naszych ćwiczeń, przyznawane są miejsca w rankingu.

Zalety grania w gry wideo sterowane ruchem

  1. Gry przeprowadzone w grupie czy to rówieśników, czy rodziny powodują doskonałą zabawę i integrację grupy, pozwalają na oderwanie się od codziennych obowiązków.
  2. Gry wideo sterowane ruchem mogą wypierać tradycyjne bierne formy gier komputerowych. Są ponadto obiecującym narzędziem, mogącym znacznie zwiększyć dzienną dawkę ruchu dzieci i młodzieży. 
  3. Gry wideo sterowane ruchem usprawniają wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową oraz wpływają na poprawę szybkości reakcji. 
  4. Gry te wymagają od graczy podzielności uwagi, elastyczności oraz umiejętności dostosowania się do istniejących warunków.
  5. Zasady tych gier są niezwykle proste, wręcz intuicyjne, dzięki czemu udział w nich mogą brać nawet dzieci.
  6. Gracze mają możliwość zapoznania się z wieloma dyscyplinami sportu, z którymi nie mają styczności na co dzień. Ponadto gra może być inspiracją dla dziecka do podjęcia treningów w danej dyscyplinie. 
  7. Gry te stanowią odprężenie od często monotonnych i nudnych ćwiczeń wykonywanych na zajęciach fizycznych.
  8. Gra w gry wideo sterowane ruchem nie wymaga specjalnego treningu fizycznego. Mogą w nich brać udział dzieci i młodzież o różnym poziomie aktywności fizycznej. 
  9. Duża różnorodność i mnogość gier wideo sterowanych ruchem sprawia, że nie sposób się nimi znudzić.
  10. Wiele oddziałów medycznych używa gier komputerowych jako jednej z metod fizjoterapii. Gry pomagają dzieciom podczas rehabilitacji oraz w polepszeniu koordynacji ruchowej.

Kinect: trener z telewizora 

W największym uproszczeniu Kinect Microsoftu to kamera, która odczytuje sylwetki stojących przed nią graczy i przekłada je na ruchy w grze. Podnosisz rękę – rękę podnosi twój awatar. Chcesz rzucić kulą do kręgli? Po prostu wykonujesz ruch, jakbyś robił to w rzeczywistości, a postać na ekranie odzwierciedli twoje ruchy. Podobnie z jazdą samochodem, wspinaczką, grą w tenisa czy boksem. Gry na Kinecta, zwłaszcza te sportowe, nie wymagają nauki.

Cele wykorzystania gier wideo stero

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy