Dołącz do czytelników
Brak wyników

Gry wideo sterowane ruchem jako forma aktywności fizycznej

Artykuł | 17 lipca 2018 | NR 31
52

Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.

Nauczyciel wychowania fizycznego powinien wychodzić naprzeciw oczekiwaniom i zainteresowaniom uczniów, prowadzić zajęcia atrakcyjne z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i nowoczesnych środków dydaktycznych. W związku z tym wydaje się zasadne wykorzystanie na lekcjach wychowania fizycznego ruchowych gier wideo, które cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci i młodzieży, tym bardziej, że wiele z nich gwarantuje aktywność fizyczną o stosunkowo dużej intensywności.

W ostatnich latach dużą popularność zyskują gry wideo sterowane ruchem, które wymagają od użytkownika wykonywania ruchów globalnych, angażujących duże grupy mięśniowe. Dostępne obecnie rozwiązania techniczne umożliwiają rejestrację czynności ruchowych gracza i „przenoszenie” ich na ekran monitora. Do najprostszych urządzeń tego typu można zaliczyć tzw. maty taneczne, które mogą współpracować z komputerem. Gracze mają za zadanie poruszać się, naciskając stopami wytyczone na macie pola, zgodnie z rytmem odtwarzanego utworu muzycznego i wyświetlania się na monitorze symboli. Znacznie bardziej zaawansowane technicznie są konsole do gier ruchowych, których urządzenia wskazujące mogą rejestrować zarówno ruchy kończyn, jak i całego ciała. Spośród najbardziej dostępnych i najpopularniejszych konsoli wymienić należy: Wii firmy Nintendo, PlayStation 3 Move firmy Sony oraz urządzenie o nazwie Xbox 360 produkowane przez firmę Microsoft. Dzięki takim urządzeniom gry wideo mogą stać się swoistą formą aktywności fizycznej, której intensywność może być stosunkowo wysoka.

Nintendo Wii: sport na wesoło 

Granie na konsoli Wii nie ogranicza się do naciskania przycisków kontrolera. Ruchy wymagane w danej grze są bezpośrednio i intuicyjnie zamieniane w ruchy na ekranie za pomocą listwy z czujnikami umieszczonej na telewizorze oraz bezprzewodowego pilota rejestrującego ruch. Urządzenie swoim wyglądem przypomina pilot zdalnego sterowania do telewizora. W podobny sposób trzyma się je w dłoni.

Wyposażono je w zestaw przycisków, w tym czterokierunkowy pad. I nic nie byłoby w pilocie Wii rewolucyjnego, gdyby nie wbudowany akcelerometr (miernik przyspieszenia). Potrafi on wykryć ruchy pilotem w trzech wymiarach. Zamiast zatem wciskać przyciski, jak mieliśmy to w zwyczaju do tej pory, po prostu machamy pilotem Wii w powietrzu, a jego ruch jest przenoszony na ekran telewizora. I tak: podczas gry w golfa gracz wykonuje kontrolerem zamach podobny do zamachu kijem golfowym, podczas uprawiania szermierki porusza kontrolerem jakby trzymał w dłoni miecz, a podczas wyścigów samochodowych wykonuje odpowiednie ruchy w powietrzu.

PS Move: pojedynki w dziesiątkach dyscyplin 

Zestaw Sony PlayStation Move składa się z kamery i urządzenia przypominającego latarkę z okrągłą żarówką, popularnie nazywanego „różdżką”. Technologia ­PlayStation MOVE polega na śledzeniu kontrolera trzymanego przez gracza w dłoni przez kamerę PlayStation Eye, która przekazuje informację do konsoli. Gracze mogą rywalizować w łucznictwie, tenisie, jeździe na nartach, grze w kręgle, boksie i wielu innych dyscyplinach sportowych. Gry wymagają aktywności fizycznej i naśladowania ruchów charakterystycznych dla zawodników startujących w danej konkur...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy