Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nauczyciel WF w roli trenera

16 września 2019

NR 39 (Wrzesień 2019)

Jak wzmocnić mięśnie pleców dziecka?

0 23

Codziennie każdy uczeń pierwszej klasy spędza około 3 godzin, siedząc w ławce szkolnej. Gdy dziecko wykonuje pracę domową, spędza do 2 godzin czasu – siedząc (Kalterborn, 1998). W dzisiejszych czasach odpoczynkiem dla dziecka jest oglądanie telewizji i granie na komputerze. W tym czasie plecy znów są w pozycji nieruchomej. Warto wskazać uczniom ćwiczenia, które wspomogą ich mięśnie pleców.

Sytuację pogarsza fakt, że meble szkolne lub domowe nie zawsze są dostosowane do wzrostu dziecka albo zajmuje ono niewłaściwą pozycję przy biurku, stole lub na krześle. Do tego dziecko nosi (zwykle na jednym ramieniu) ciężki plecak lub torbę. Wszystko to wyjaśnia porażające statystyki dotyczące rozwoju skoliozy u dzieci w wieku szkolnym – około 85% z nich cierpi na różne wady kręgosłupa (Kasperczyk, 1994). Niestety zapracowani rodzice zauważają pogorszenie postawy dziecka zbyt późno, gdy zaburzenia przybrały już stabilną postać. Leczenie w tym przypadku trwa latami, a rezultat jest często niezadowalający (Kutzner-Kozińska, 2001).

Jak zapobiec pogorszeniu postawy dziecka? 

Poprzez regularne działania, mające na celu wzmocnienie wszystkich mięśni pleców i brzucha (Kasperczyk, Kmak, 1998). W końcu tylko silne mięśnie mogą utrzymać kręgosłup rosnącego dziecka we właściwej pozycji.

Jak wzmocnić mięśnie pleców dziecka?

Wizyta na basenie
Pływanie i ćwiczenia w wodzie mają pozytywny wpływ na napięcie mięśni dziecka. Istnieje też wiele pozytywnych aspektów takiego rodzaju aktywności. Poza treningiem siłowym, dziecko będzie miało dobry apetyt, zdrowy sen i stanie się bardziej wytrzymałe (Meinel, 1967).

Taniec albo gimnastyka
Większość z tych dyscyplin nadaje mięśniom pleców dziecka funkcjonalne obciążenie, co ma pozytywny wpływ na postawę i ogólny stan zdrowia kilkulatka.

Terapeutyczny trening fizyczny
Jeśli nie ma możliwości odwiedzenia basenu lub treningu gimnastyki, można robić ćwiczenia terapeutyczne przed zajęciami wychowania fizycznego albo w ich trakcie. Ćwiczeniom nadawane są ciekawe nazwy, dzięki czemu wf będzie odbywał się w interesującej dla dziecka, zabawowej formie (Milanowska, 1994).

Ćwiczenia wzmacniające

Instrukcja wykonywania ćwiczeń wzmacniających (Rosławski, Skolimowski, 1987):

  • Na samym początku należy się rozgrzać.
  • Położyć matę fitness na podłodze i poprosić dziecko, aby położyło się na niej.
  • Każde ćwiczenie należy wykonywać przez co najmniej 
  • 30 sekund, stopniowo zwiększając czas do 3 minut.
  • Wykonywać po 10 powtórzeń każdego ćwiczenia z przerwami 3–5 s, między nimi.
  • Podczas wykonywania ćwiczeń przez dzieci w wieku 4-8 lat, potrzebna jest asekuracja osoby dorosłej.


Ćwiczenie 1. „Na rowerze
Dziecko leżąc na plecach, „kręci” wyobrażonymi pedałami rowerowymi w powietrzu, do przodu i do tyłu.
 

 



Ćwiczenie 2. „Nożyce
Dziecko leżąc na plecach, robi wymachy prostymi nogami poziomo, krzyżując nogi.
 

 



Ćwiczenie 3. „Piłeczka
Dziecko leżąc na macie, podciąga zgięte w kolanach nogi, obejmuje je rę...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, w tym scenariuszy zajęć
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy